• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3526 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ ارديبهشت

آیت الله هاشمی رفسنجاني:

فکر می کنند به هم زدن برجام هنر است

«سفرنامه بهاري» با «طعم سياسي». هاشمي‌رفسنجاني در همه حال بزرگ‌ترين مدافع دولت است. دفاع آخري كه اجازه نخواهد داد، سيل حملات برجامي خسارتي به دولت وارد كند، باز هم به تكرار مواضع گذشته خود مي‌پردازد. از برجام ياد مي‌كند و براي برشمردن اثرات آن، از منتقديني مي‌گويد كه بالاخره روزي «شرمنده دروغ بزرگ» خود مي‌شوند؛ دروغي كه با ارايه ليست مشكلات حل‌شده از ناحيه برجام، برملا خواهد شد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه برجام راه‌هاي بسته شده بر ما را گشوده و رشته‌هايي كه بر دستان متخصصان ما بسته شده بود را باز كرده، مي‌گويد: «اگر دولت ليست مشكلات حل‌شده به واسطه برجام را منتشر كند، اين افرادي كه مي‌گويند برجام دستاوردي نداشته به واسطه اين دروغ بزرگ نزد خانواده خود نيز شرمنده مي‌شوند.» آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه در دانشگاه آزاد قزوين سخنراني مي‌كرد، از روزهايي گفت كه نفت ايران توسط برخي واسطه‌ها فروخته مي‌شد و حالا در اين دولت به دوران قبل از زمان تحريم بازگشته است. وي تصريح كرد: «پيش از برجام كشتي‌هاي ما را به دريا راه نداده و كشتي‌هاي خود را نيز به سمت ما نمي‌آوردند و شخصيت‌هاي ما را نيز در مجامع و هيات‌ها راه نمي‌دادند ولي امروز به واسطه برجام تمام اين درهاي بسته باز شده است. نصف صنايع توليدي كشور تعطيل يا نيمه‌تعطيل بود كه پس از برجام توفيق زيادي در بخش توليدات به وجود آمد.» اقدامات مثبتي كه هاشمي آن را شايسته جشن گرفتن مي‌داند و با دسته‌بندي منتقدان برجام مي‌گويد: «منتقدان برجام برخي كه ندانسته انتقاد مي‌كنند هيچ، ولي آنها كه از روي قصد و غرض در مجلس و ساير فضاها نامه‌ مي‌نويسند، بي‌ترديد نمي‌دانند كه چه مصلحتي براي برجام بوده است.» و در ادامه توصيه مي‌كند كه «بايد با مسوولان داخلي همصدا شويم نه با دشمنان و امروز بيش از هر زمان ديگري نياز به وحدت است؛ چراكه اختلاف و زندگي با اختلاف، مشكلات را دوچندان مي‌كند.» وي تصريح كرد: «درهاي بسته به لطف برجام، امروز باز شده است و كشتي‌ها به‌ سهولت در منطقه به حركت درآمده‌اند كه اينها از نتايج برجام است.» هاشمي‌رفسنجاني همچنين در بخش ديگري از سخنانش به مسائل و حواشي انتخابات اصفهان نيز گريزي زد و با انتقاد تلويحي از رد‌صلاحيت يكي از منتخبان مجلس دهم خاطرنشان كرد: «چرا كسي را كه صلاحيتش محرز شده، رد مي‌كنند. بايد از عاقبت اين كار بترسيد؛ با آبروي افراد بازي نكنيد.»
نگذاريم ايران در دعواهاي بيخود سياسي گرفتار شود
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، كه سفر خود را با ورود به گيلان و حضور در بندر انزلي آغاز كرد، در مراسم آغاز احداث چهار پست اسكله بندر كاسپين گفت: ما در منطقه‌اي هستيم كه در صورت راه‌اندازي صحيح مي‌تواند جوابگوي توسعه كشور باشد اين در حالي است كه هيچ يك از كشورها اين موقعيت را ندارند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه مردم انزلي اصرار بر ايجاد و توسعه منطقه آزاد داشتند، افزود: توسعه مناطق آزاد ويژه در اواخر جنگ مطرح و به عنوان يكي از كارهاي اساسي عنوان شد؛ طي اين فاصله زماني با جدي شدن تحريم‌ها بسياري از فرصت‌ها از بين رفت. وي اضافه كرد: برجام برخلاف تصور برخي، يك طرفه نيست؛ آنها بيش از ما احتياج دارند زيرا آنها مي‌دانند كه در منطقه كشوري مانند ايران وجود ندارد لذا بايد ظرفيت ايران را در نظر گرفت و با اين ديد نگريست؛ جريان تروريسم كه اكنون در منطقه ما به جريان رو به توسعه تبديل شده مساله آساني نيست كه به زودي عقب‌نشيني كند زيرا اكنون تروريسم از طريق رسانه‌هاي مجازي سعي در جذب اذهان دارد و هرچقدر هم ديوار بتني در اطراف خود بكشيم تاثيري ندارد. وي با بيان اينكه تروريسم صادرات خطر دارد، تاكيد كرد: دنيا به ايران براي مهار تروريسم احتياج دارد لذا بايد روابط خارجي خود را با دنيا تقويت كنيم كه دولت يازدهم در اين زمينه، خصوصا در رسمي كردن موقعيت هسته‌اي كشور بسيار موفق عمل كرده است. به گزارش ايلنا، هاشمي‌رفسنجاني گفت: بين برجام و نابرجام خطر است، بايد مراقب باشيم و نگذاريم جامعه دچار خطر شود و با حفظ وحدت خود، جامعه را نيز متحد كنيم. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر تقويت زيرساخت‌ها، گفت: با زيربناي خوب توسعه مي‌آيد، اگر تنگ‌نظري‌هايي كه شعاريون تحميل كردند، نبود اكنون تمامي خطوط انرژي از ايران عبور مي‌كرد. وي افزود: نيروهاي انساني خوبي داريم، نگذاريم ايران در دعواهاي بيخود سياسي كه هيچ حاصلي ندارد، گرفتار شود به خصوص با انتخاباتي كه برگزار شد و خانم‌ها هم به ميدان آمدند و با بهره‌گيري از ظرفيت حضور خانم‌ها زمينه توسعه را فراهم كنيم زيرا حيف است كه ايران با منابع الهي‌اي كه دارد، عقب‌افتاده باشد.
راي انتخابات اخير تشكيلاتي بود
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در دومين روز سفر خويش به استان گيلان با جمعي از دبيران، اعضا و نمايندگان احزاب و تشكل‌هاي استان ديدار كرد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري برنامه‌هاي خناسان تاريخ براي مصادره دستاوردهاي مردم و انحراف حركت‌هاي تاريخي مردم گفت: بايد مواظب باشيم تا اعتدال به عنوان يك اصل اسلامي در جامعه حفظ شود. وي با بيان اين مطلب كه مشقت‌ها در افراط و تفريط است، گفت: حضرت علي (ع) با راهنمايي مردم براي حركت از وسط جاده‌ها به اعتدال تاكيد مي‌كردند و قرآن نيز به صراحت مسلمانان را امت وسط خواند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با ارايه تحليلي از افراط و تفريط گروه‌هاي مختلف سياسي در تاريخ انقلاب اسلامي گفت: زماني اصلاح‌طلبان و زماني اصولگرايان به افراط روي آوردند و هر وقت چنين شد مردم با انتخابات مخالفت خود را اعلام كردند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام راي انتخابات اخير را تشكيلاتي خواند و گفت: احزاب و تشكيلات اين كار را شروع كردند و مردم هم خيلي خوب ادامه دادند و نتيجه آن تشكيل يك مجلس معتدل شده كه مي‌تواند تاثيرات گوناگوني در ابعاد مختلف داشته باشد. وي توجه جهانيان به ايران را نتيجه آراي اعتدالي مردم و همچنين امنيت پايدار ايران در منطقه ناامن دانست و گفت: مي‌توانيم با دو كلمه تدبير و اميد در همه سطوح مسووليت‌ها، زمينه رشد ايران را فراهم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون