• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3526 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ ارديبهشت

ديلما روسف عقب بايستد

نخستين رييس‌جمهور زن برزيل جاي خود را به كابينه‌اي كاملا مردانه داد

68 ساله، سي و ششمين رييس‌جمهور برزيل و نخستين زني كه به اين پست رسيد. دختر مهاجري از بلغارستان كه در خانواده‌اي متوسط و رو به بالا بزرگ شد. در سال‌هاي جواني به سوسياليست‌ها نزديك شد و پس از كودتا 1964 به شاخه چپ‌ها و ماركسيست‌ها پيوست و فعاليت‌هاي شبه نظامي را عليه ديكتاتوري نظامي وقت كشورش پيش برد. بازداشت شد، شكنجه شد و دو سال در فاصله 1970 تا 1972 را در زندان گذراند. شرح ماوقعي از بانويي كه از 72 ساعت پيش ديگر عنوان رييس‌جمهور برزيل را بر عهده ندارد. مجلس سناي كشورش روز پنجشنبه با 55 راي موافق در مقابل 22 راي مخالف راي به تعليق ديلما روسف داد. اين تعليق پايان راه براي روسف نخواهد بود و وي تا 6 ماه ديگر محاكمه خواهد شد. زمزمه‌هاي راي آوردن استيضاح كه بالا گرفت، ديلما روسف به دستيارانش دستور داد وسايل شخصي وي را از كاخ رياست‌جمهوري به منزلش منتقل كنند. اقدامي كه نشان از تسليم شدن خانم رييس‌جمهور داشت. با راي نمايندگان سنا رسيدگي قضايي به اتهامات رييس‌جمهوري حداكثر ظرف 180 روز آغاز مي‌شود در حالي كه نمايندگان سنا نقش دادستان و همچنين هيات‌منصفه را برعهده دارند. ديلما روسف متهم است كه پيش از برگزاري انتخابات دومين دوره رياست‌جمهوري خود در سال ۲۰۱۴ با برداشت از عوايد شركت‌هاي دولتي، درصدد برآمد كمبودهاي عايدي بودجه دولت را تامين كند تا به اين ترتيب، تصوير بهتري از عملكرد بودجه در معرض قضاوت راي‌دهندگان قرار گيرد. برداشت دولت از عوايد شركت‌هاي دولتي در برزيل كاري غيرمعمول نبود اما روسف هنگامي به اين اقدام مبادرت كرد كه قانوني در ممنوعيت آن اجرايي شده بود. هرچند كه روسف به اندازه روزهاي نخست حضور در قدرت محبوب نيست و بحران اقتصادي منجر به ريزش طرفداران وي شده است اما همزمان با آغاز تلاش‌هاي دومجلس براي بركناري وي خيابان‌هاي پايتخت آرام نگرفته است و بسياري از حاميان وي، استيضاح وي را به كودتاي مخالفان سياسي‌اش تعبير مي‌كنند.
نخستين واكنش روسف به بركناري، دروغ قانوني خواندن اقدام مجلس سنا بود. در شرايطي كه معاون روسف، ميشل تمر در حال حاضر عنان قدرت در برزيل را بر عهده گرفته است، روسف دولت موقت وي را به دليل آنكه از كارزار انتخاب عبور نكرده و منتخب مردم نيست، فاقد مشروعيت دانست. ميشل با بيان اينكه اعضاي اپوزيسيون در برزيل از ابتدا هم به دنبال بركنار كردن وي بودند، تاكيد كرد كه سنا منتخب 54 ميليون برزيلي را از كار بركنار كرده است. با وجود آنكه تا اين جاي كار به نظر مي‌رسد كار روسف به عنوان رييس‌جمهور برزيل به پايان رسيده است اما وي وعده داد كه با تمامي ابزارهاي قانوني كه دراختيار دارد عليه بركناري خود مبارزه خواهد كرد. به گزارش سي‌ان‌ان، در حال حاضر كمتر كسي به جانشين روسف يعني آقاي ميشل تمر حسودي مي‌كند. در حالي كه روسف بايد 180 روز آتي را صرف تلاش براي تبرئه خود كند، تمر نيز بايد بتواند اعتماد از دست رفته برزيلي‌ها را احيا كند. شادي‌هاي در اختيار گرفتن حكومت كه بگذرد، تمر بايد فكري براي اوضاع اقتصادي خطرناك و لب مرز برزيل بكند. علاوه بر اين بايد براي درمان ويروس زيكا هم به راه‌حل پزشكي برسد و البته مشكلات برگزاري المپيك 2016 هم هست. تمر در نخستين سخنان خود پس از به دست گرفتن قدرت گفت: امروز آرام و متحد بودن در كنار يكديگر يك ضرورت هست. برزيل در حال حاضر در بدترين شرايط اقتصادي تاريخ خود قرار دارد.
11 ميليون نفر بيكار هستند و تورم دو رقمي شده است. وضعيت سلامت عمومي هم هشدار‌دهنده شده است. تمر در همان نخستين روز به شدت گرفتن قدرت، خانه تكاني گسترده‌اي را آغاز كرد. البته تمام جابه‌جايي‌ها هم دلپذير نبودند. وي تعداد اعضاي كابينه را از 31 به 22 نفر كاهش داد تا به قول خود در هزينه‌هاي دولتي صرفه جويي كرده باشد. البته وي در استفاده از زنان هم در كابينه صرفه‌جويي به خرج داد و حتي يك زن هم عضو كابينه جديد برزيل نيستند. اين نخستين‌بار از سال 1979 كه دولت در اختيار ديكتاتورهاي نظامي بود، است كه كابينه برزيل حتي يك عضو زن هم ندارد. روسف در ماه آوريل هم ادعا كرده بود كه مخالفان وي در حقيقت مخالفان حضور زنان در قدرت در برزيل هستند. تمر 85 روز پيش از برگزاري المپيك، وزير ورزش را هم تغيير داد. وزير منتخب سومين وزير ورزش در چندماه اخير و در سال حساس برگزاري بازي‌هاي المپيك در برزيل است. روسف پيش از اين در پاسخ به سوالي در خصوص احتمال استيضاحش و حاضر نبودن در بازي‌هاي المپيك گفته بود كه اگر اين بازي‌ها را از دست بدهد، بسيار ناراحت خواهد شد. همزمان با نگراني‌ها در خصوص وضعيت برزيل، ريوالدو كه از قهرمان‌هاي فوتبال اين كشور به حساب مي‌آيد از اينكه كشورش هر روز شكل و شمايل زشت‌تري به خود مي‌گيرد، ابراز تاسف كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون