• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3526 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ ارديبهشت

تغيير استراتژي عربستان در يمن

ماجراجويي‌هاي عربستان سعودي در يمن سير نزولي به خود گرفته است. بيش از يك سال از حمله نظامي و بي‌امان جنگنده‌هاي سعودي به يمن كه فقيرترين كشور منطقه به حساب مي‌آيد، مي‌گذرد و حالا عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان و محمد بن سلمان، وزير دفاع اين كشور با توجه به شكست‌هايي كه در اين نبرد ديده‌اند، از مصالحه با اپوزيسيون سخن مي‌گويند و مخالفاني را كه يد ايران در يمن مي‌خواندند، بخشي از جامعه عربستان معرفي مي‌كنند. روزنامه لوفيگارو در تازه‌ترين نوشتار خود به قلم، «جرج مالبرينو»، با اشاره به اظهارات اخير عادل الجبير، وزير خارجه عربستان مبني بر اينكه حوثي‌ها از مردم يمن و همسايه عربستان هستند و عربستان در حال مذاكره با آنها است و اعضاي القاعده و داعش تروريست هستند، اين سخنان الجبير را نشان‌دهنده تغييرات در اولويت‌هاي عربستان دانست. به گزارش فارس، اين تحليلگر درباره مساله يمن و به صورت مشخص درباره نقش عربستان در اين بحران در مقاله‌اي با اين عنوان كه «عربستان اولويت‌هاي خود در يمن را تغيير داده است» نوشت: ما شاهد تغيير آشكاري در موضع‌گيري عربستان در قبال يمن هستيم و اين تغيير در مصاحبه اخير عادل الجبير با اين روزنامه كه گفته بود، «داعش و القاعده دشمنان درجه يك ما در منطقه هستند» بسيار آشكار است. بر عكس آنچه رياض اين روزها بر آن تاكيد دارد، اين كشور تا چندي پيش جنبش انصارالله را كه از سوي ايران حمايت مي‌شود، تهديد اصلي براي خود مي‌دانست و بر همين اساس جنگنده‌هاي ائتلاف نظامي به رهبري عربستان در بمباران‌هاي خود در يمن مناطق تحت كنترل القاعده و داعش و پايگاه‌هاي اين دو گروه تروريستي را مستثني مي‌كردند.
اين موضعگيري عربستان به طور مشخص از 20آوريل گذشته تغيير كرد و اين امر موجب رضايت‌خاطر مقامات امريكايي شد كه پيش از اين تلاش مي‌كردند رياض را به بمباران پايگاه‌ها و مراكز تكفيري‌ها در يمن ترغيب كنند. بدين‌ترتيب الجبير كه براي شركت در نشستي درباره سوريه به پاريس سفر كرده بود، در جريان اين سفر اظهار داشت، القاعده و داعش گروه‌هايي تروريستي بوده و حوثي‌ها بخشي از مردم يمن و همسايه ما بوده و ما با آنها مذاكره مي‌كنيم.
اين تحليلگر روزنامه لوفيگارو با اشاره به ابراز خوش‌بيني الجبير نسبت به مذاكرات فعلي در كويت ميان هيات انصارالله و دولت عبدر به منصور هادي كه مورد حمايت رياض است و ابراز اميدواري وي نسبت به حصول سازشي سياسي در يمن و گفته وي مبني بر اينكه در برخي موضوعات پيشرفت‌هايي حاصل شد اما همچنان اختلاف نظرهايي در برخي موارد وجود دارد، نوشت: اين تغيير رويكرد رياض در توافقي كه روز سه‌شنبه براي آزادي نيمي از اسراي هر دو طرف ظرف 20 روز امضا شد، نمود يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون