• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3533 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ خرداد

تقابل شاگرد و استاد براي هدايت شياطين سرخ

مورينيو- منچستر؛ تمام شد

 

 درست دقايقي پس از فتح جام حذفي، بي‌بي‌سي تيتر زد كه مورينيو به زودي جانشين فن‌خال خواهد شد. دقايقي بعد اسكاي اسپورتس هم اين خبر را تاييد كرد تا همه‌چيز تمام شده به نظر برسد. دو غول رسانه‌اي دنيا بر خبر ماه‌ها قبل دي‌‌مارتزيو صحه گذاشتند تا ترديدي از صحت آن باقي نماند. نه تنها اد وودوارد، بلكه گليزارها هم در شهر هستند. مندس، ايجنت مورينيو، از چين به انگلستان پرواز كرده است تا كار را تمام كند. به نظر اينجا نقطه آخر خط براي فن خال و شروعي دوباره براي مورينيو است و البته شروعي دوباره براي منچستريونايتد.
رسانه‌هاي خبري انگليس رسما اعلام كردند كه سرمربي پرتغالي سابق چلسي، ظرف چند روز آينده رسما به عنوان مربي منچسريونايتد انتخاب و معرفي خواهد شد. در اين رابطه بي‌بي‌سي اعلام كرد مورينيو كه از زمان اخراج از چلسي در ماه دسامبر بيكار است، قبل از بازي فينال جام حذفي انگليس بر سر جزييات و نحوه همكاري و مفاد قرارداد، با سران شياطين سرخ به توافق رسيده و خبر امضاي قرارداد بين طرفين هم اواسط هفته جاري از سوي باشگاه منچستريونايتد اعلام خواهد شد. اين در حالي است كه سرمربي هلندي كنوني اين باشگاه بلافاصله بعد از قهرماني تيمش در فينال حذفي با برتري مقابل كريستال‌پالاس روي جمله هفته‌هاي گذشته خود تاكيد كرد و گفت: « مي‌خواهم در منچستريونايتد بمانم و كارم را با قدرت ادامه بدهم».

براي هواداران منچستريونايتد و دست‌اندركاران و بازيكنان اين باشگاه بسيار سخت است كه آنها در مسابقات ليگ قهرمانان فصل بعد هيچ جايي ندارند. اين ناكامي فن‌خال به تنهايي بهترين دليل براي منتقدان او است كه شديد‌ترين اظهارات و انتقادات را درباره او مطرح كنند و خواهان بركناري‌اش از هدايت پرافتخارترين تيم فوتبال انگليس شوند. به هر حال حضور نداشتن در ليگ قهرمانان ضرر مالي هنگفتي به مديريت باشگاه زده و از طرفي عدم رضايت هواداران از عملكرد مربي هلندي هم فشار زيادي را روي خانواده امريكايي مالك باشگاه گذاشته تا دست به تغييرات اساسي در كادر فني تيم بزنند.
اين‌ روزها رسانه‌هاي معتبر كشور‌هاي مختلف اروپايي خبر رسمي توافق نهايي مورينيو با مدير اجرايي باشگاه منچستريونايتد را منتشر كرده‌اند و اعلام شده آقاي خاص با دستمزد سالانه 15 ميليون يورو جانشين فن‌خال خواهد شد. با اين وجود مقامات باشگاه هنوز اظهار نظر يا واكنش رسمي درباره اين اخبار نداشته‌اند.
اين در حالي است كه مذاكرات بين اِد وودوارد، مدير اجرايي منچستريونايتد و ژرژ مند، مدير برنامه‌هاي آقاي خاص و خود اين مربي در هفته‌هاي گذشته به صورت پي‌درپي برگزار شده است. AS  اسپانيا حتي‌ در اين‌باره مدعي شده كه مورينيو و منچستر حتي پيش قرارداد خود را امضا كرده‌اند و اگر هر طرف بخواهد زير قول و قرار گذاشته شده بزند، ‌بايد ميليون‌ها يورو غرامت پرداخت كند. البته مورينيو يك بار در مصاحبه‌اي كوتاه خبر عقد پيش قرارداد با يونايتد را تكذيب كرده بود.

فن‌خال پس از پيروزي 2 بر يك منچستريونايتد برابر كريستال پالاس در فينال جام حذفي انگليس، راجع به آينده‌اش و شايعاتي كه درباره ورود ژوزه مورينيو به عنوان جانشين او شنيده مي‌شود، گفت: من جام را به شما نشان مي‌دهم و درباره آن با دوستانم در رسانه‌ها، آنهايي كه مرا 6 ماه پيش اخراج كرده‌اند، صحبت نمي‌كنم. كدام مربي مي‌تواند چنين كاري را انجام دهد؟ شما پيگير تصميمات هيات‌مديره باشگاه هستيد؟ من نمي‌خواهم درباره ترك باشگاه حرفي بزنم. من معتقدم تيمم بايد تجديد قوا كند. من بازيكناني جديد نياز دارم و آنها را به باشگاه هم توصيه كرده‌ام. من بال‌هاي خلاق و سرعتي نياز دارم. در بازار نقل‌و‌انتقالات قبلي ما نتوانستيم اين كار را انجام دهيم چون ممكن نبود. وقتي پاي منچستريونايتد براي خريد يك بازيكن به ميان مي‌آيد، كار آسان نيست چون اسم من‌يونايتد كه مي‌آيد، قيمت بالا مي‌رود و دو برابر مي‌شود.
مربي باسابقه هلندي در شرايطي با چنين جديتي در كنفرانس خبري از بقاي خود در اولدترافورد صحبت كرد كه همين اظهارات حرف و حديث و ابهام درباره آينده يونايتد‌ها را به اوج خود رساند. فن‌خال اخيرا هم تاكيد كرده بود با بازيكنان و تيمي كه باشگاه در اختيار او قرار داده بود بهترين نتايج ممكن را كسب كرد و از عملكردش راضي است.

اظهارات رسمي فن‌خال بعد از قهرماني تيمش در فينال جام حذفي هم البته بهانه‌ خوبي براي پايان شايعات نبود. چرا كه رسانه‌هاي مختلف رسما اعلام كردند كه در جريان توافقات انجام شده بين مدير اجرايي يونايتد و مورينيو، اين مربي پرتغالي شرط گذاشته كه حرف اول و آخر را در زمينه نقل و انتقالات باشگاه بزند و هيچ مخالفتي با تصميمات او وجود نداشته باشد. اين شرط بزرگ حتي باعث شده رسانه‌ها از خانه‌تكاني اساسي كه توسط آقاي خاص در اردوي شياطين سرخ انجام خواهد داد بنويسند. از طرفي طبق ادعاي سان، مورينيو منزل مسكوني، اتومبيل خود و همسرش را نيز سفارش داده و درباره نقل و انتقال فرزندانش به مدرسه و محيط آموزشي خواستار دو محافظ امنيتي است، همچنين 10درصد از سهام مركز خريد وابسته به باشگاه منچستريونايتد نيز در قرارداد پيشنهادي مورينيو قيد شده است. پرواز نامحدود همراه با خانواده از انگليس به پرتغال و اسپانيا در زمان استراحت تيم يا لغو اردو با هزينه باشگاه، از ديگر شرايط مورينيو براي باشگاه منچستريونايتد محسوب مي‌شود.
البته يكي ديگر از احتمالاتي كه درباره آن بحث‌هاي زيادي مطرح شده اين است كه تنها شانس فن‌خال براي ماندن در منچستر، تمايل شديد مسوولان باشگاه براي سرمربيگري رايان گيگز در اين تيم است. به همين ترتيب اين احتمال وجود دارد كه مقدماتي فراهم شود تا فن‌خال سال آخر قرارداد خود را هم در اين تيم بگذراند و پس از پايان فصل آينده باشگاه رسما هدايت تيم را به دست رايان گيگز بدهد. اما نكته قابل تامل اينجا است كه در صورت عقد قرارداد با مورينيو، پروژه سرمربيگري اين اسطوره باشگاه حداقل به سه سال بعد موكول خواهد شد. با اين حال گفته شده كه حتي اگر مورينيو سرمربي منچستر شود، گيگز با دستور باشگاه دستيار اول او در اين تيم خواهد بود.

فسخ قرارداد با لوييس فن‌خال غرامت پنج ميليون پوندي روي دست باشگاه خواهد گذاشت. هرچند فن‌خال به دليل عدم كسب سهميه ليگ قهرمانان اروپا 5/1 ميليون پوند از پاداش‌هايي را كه در قراردادش ذكر شده بود از دست داد، اما بدون ترديد فسخ قرارداد با اين مربي و عقد قرارداد با مورينيو، خرج سنگيني روي دست مالكان امريكايي منچستريونايتد خواهد گذاشت. در چنين شرايطي باشگاه همان‌طور كه اشاره شد هنوز هيچ كامنتي درباره شايعاتِ قراردادِ تمام‌شده ژوزه مورينيو نداده است. وين روني هم بعد از بازي گفت كه هيچ خبري ندارد و آينده به اد وودوارد بستگي دارد. به هر حال روزي كه بعد از 3 سال بالاخره دليلي براي خوشحالي يونايتدي‌ها به همراه داشت، حالا بدل به روزي پر از سوال و شايد سرنوشت‌ساز در آينده باشگاه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون