• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3536 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد

چهره‌ها- خبرها

پيام آيت‌الله سيستاني به سربازان عراقي

عبدالمهدي كربلايي، نماينده آيت‌الله سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان در پيامي به نيروهاي عراقي گفت: ما بارها تكرار مي‌كنيم كه نيروهاي عراقي بايد به سفارشات مرجعيت ديني طي عمليات آزادسازي گوش دهند. آيت‌الله سيستاني در توصيه‌هاي خود به اين نيروها ابتدا بر لزوم پايبندي به آداب مبارزه و جنگ تاكيد كرده و گفته است كه هر جنگي آداب كلي دارد كه حتي در جنگ با غيرمسلمانان نيز بايد به آن توجه شود. پيامبر اكرم(ص) نيز همواره قبل از آنكه اصحابش را به جنگ بفرستد از آنها مي‌خواست آداب جنگ را رعايت كنند. كربلايي گفت: مبارزان عراقي بايد با متجاوزان و قاتلان براساس توصيه‌هاي اميرالمومنين برخورد كنند. من به توصيه سوم آيت‌الله سيستاني اشاره مي‌كنم كه گفته است همان‌طور كه جنگ با قاتلان و متجاوزان آداب و اخلاقي دارد پس بايد شما نيز به روش امام علي (ع) برخورد كنيد همان‌طور كه در حديث پيامبر اكرم(ص) مثل حديث ثقلين و الغدير و ديگر احاديث آمده است.


درخواست بان‌كي مون  از عربستان

 بان كي‌ مون، دبيركل سازمان ملل در بيانيه‌اي از حمايت عربستان از مذاكرات صلح كنوني يمن در كويت قدرداني كرد. وي از رياض خواست از توافق آتش‌بس در يمن حمايت كند تا آتش‌بس همچنان و به ويژه در ماه مبارك رمضان پايدار باشد و بتوان به اين ترتيب كمك‌هاي بشردوستانه را به دست ضعفاي يمني رساند. بان كي‌ مون از عربستان درخواست كرد كه در برنامه‌هاي آموزشي كه آژانس امداد و كاريابي آوارگان فلسطيني (آنروا) نقش اضافي را ايفا كند تا اين آژانس بتواند كمك‌هاي ضروري را در موعد خود به دست نيم ميليون آواره فلسطيني در خاورميانه برساند. بان كي‌ مون در بيانيه‌اي كه به دنبال نشست وي با عادل الجبير، وزير خارجه عربستان در حاشيه نشست فعاليت بشردوستانه استانبول داشت، از كمك‌هاي مالي عربستان در زمينه مسائل بشردوستانه به ويژه كمك ويژه‌اي به مبلغ 19 ميليون دلار از برنامه‌هاي آنروا در سال گذشته ميلادي قدرداني كرد. بان كي‌ مون طي ديدارش با عادل الجبير بر لزوم پيشرفت فوري در راستاي مذاكرات سوريه و اقدام واضح و جدي گروه بين‌المللي حاميان سوريه در قبال ناقضان آتش‌بس تاكيد كرد.


تهديد  اردوغان

رييس‌جمهور تركيه به اتحاديه اروپا هشدار داد، اگر خواسته كليدي آنكارا در خصوص سفر بدون رواديد شهروندان به كشورهاي اروپايي اجابت نشود، پارلمان تركيه قوانين مربوط به توافق مهاجرتي را مسدود خواهد كرد. اين هشدار غيرمنتظره و تند از سوي رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در بحبوحه تنش‌هاي شديد ميان وي و اتحاديه اروپا در خصوص طيف گسترده‌اي از مسائل از توافقات موجود گرفته تا مسائل حقوق بشر مطرح شد. اردوغان در مراسم افتتاحيه نشست جهاني بشر دوستانه در استانبول گفت: اگر معافيت از صدور ويزا براي شهروندان تركيه‌اي كه به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا سفر مي‌كنند، تحقق نيابد، هيچ تصميم و قانوني در چارچوب اين توافقنامه پذيرفته شده در خصوص جلوگيري از سيل مهاجران به اروپا از سوي پارلمان جمهوري تركيه تصويب نخواهد شد. وي افزود: وزارت خارجه و وزارت امور اتحاديه اروپا در تركيه با مقامات اروپا مذاكره خواهند كرد. اگر نتيجه حاصل شود كه عالي است اما اگر نتيجه دلخواه ما حاصل نشود، آن وقت ديگر در خصوص اين توافقنامه شرمنده‌ام. نشانه‌هاي متعددي وجود دارد دال بر اينكه هدف تعيين شده در پايان ژوئن سال جاري ميلادي براي تحقق خواسته تركيه درباره معافيت از صدور ويزا برآورده نخواهد شد و آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان پس از مذاكره با اردوغان هشدار داد كه بعيد است به هدف تعيين شده دست يابيم. در اين توافقنامه تركيه متعهد شده براي توقف مهاجراني كه از درياي اژه به سمت اروپا عبور مي‌كنند، كاري انجام دهد و مهاجراني كه به‌طور غيرقانوني عبور كرده‌اند را مجددا پذيرش كند. اردوغان همچنين از احتياط كاري‌هاي اتحاديه اروپا در خصوص ارايه وعده سه ميليارد يورويي به تركيه براي كمك به آوارگان سوري گله كرد. وي  گفت: تركيه درخواست لطف از سوي اتحايه اروپا نمي‌كند قرار بود اين كمك مالي به تركيه ارايه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون