• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3536 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد

رويترز:

ايران فشار بر عربستان را براي نشست جديد اوپك در دستور كار دارد

خبرگزاري انگليسي «رويترز» در تحليلي پيرامون آخرين تحولات در زمينه بازار نفت و رقابت ايران و عربستان، دو كشور مهم سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) نوشت: قرار است اجلاس اوپك هفته آينده (دوم ژوئن) در ميان افزايش تنش‌هاي سياسي بين عربستان سعودي، ابرقدرت نفتي و رقيب قسم‌خورده‌اش ايران برگزار شود.
منابع نزديك به ايران از عدم تغيير در سياست‌هاي نفتي اين كشور در قياس با رويكرد نفتي عربستان سعودي خبر مي‌دهند و مي‌گويند «خالد الفلاح» وزير انرژي جديد اين كشور كه معتقد بر اصلاحات و بهاي پايين نفت است نيز هيچ تغييري تاكنون در سياست‌هاي نفتي عربستان ايجاد نكرده است. يك مطلع در اين زمينه گفت: «به نظر نمي‌رسد كه عربستان سعودي بخواهد با ديگر اعضاي اوپك همكاري كند.»
بر اساس اين گزارش، ايران مدت‌هاست در اوپك حامي حفظ بهاي نفت است. موضعي كه باعث اختلاف اين كشور با عربستان سعودي شده است. ايران در سال جاري از پيوستن به پيشنهاد افزايش بهاي نفت با حفظ ميزان توليد خودداري كرد. اينك آژانس انرژي جهاني عنوان مي‌كند كه سطح توليد نفت ايران به ميزان قبل از تحريم‌ها بازگشته است، اما ايران اين ادعا را قبول ندارد.
رويترز نوشت: ايران موفق به افزايش صادرات نفتش در ژانويه سال 2016 بعد از رفع تحريم‌ها شده است. اما عربستان سعودي با توليد 26/10 ميليون بشكه نفت خام روزانه در آوريل سال جاري سطح توليد خود را به طور نسبتا پايداري نگه داشته است.
يك هيات عضو اوپك در اين زمينه گفت: «ايران از هيچ طرحي در زمينه حفظ سطح توليد يا كاهش آن حمايت نمي‌كند، بلكه احتمالا فشار بر عربستان سعودي را در اين زمينه در دستور كار دارد.»
به نوشته رويترز، اينك اختلاف ايران و عربستان سعودي كه خود از مسببان شكل‌گيري اوپك در 56 سال قبل بودند، همكاري را سخت‌تر كرده و به حدي رسانيده است كه اختلاف‌هاي اساسي بيشتري مشاهده مي‌شود.
«پل هورسنل» تحليلگر موسسه «استندرد چارتر» در اين زمينه گفت: «تنها انگيزه اوپك از نشست آتي عدم تكرار پروسه ملتهب نشست دوحه است. جلسه ساده با تعهدات الزام‌آور و مهم‌تر از همه، عدم استدلال آشكار خود بهترين نتيجه براي وزراي حاضر در نشست است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون