• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3537 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد

راهبرد مخالفان براي تك‌دوره‌اي كردن دولت روحاني

حسين كاشفي عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران

مهم‌ترين مساله‌اي كه جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي مخالف دولت براي تك‌دوره‌اي كردن دولت روحاني بر آن مانور خواهند داد، مسائل اقتصادي است. آنها نمي‌خواهند روشنگري كنند و مي‌كوشند با ايجاد فضاي تشويش و نااميدي در جامعه تنها مشكلات را بزرگنمايي كنند و توجهي ندارند كه بسياري از اين مشكلات باقيمانده از دولت پيشين بوده است.
زماني كه آقاي روحاني دولت يازدهم را تحويل گرفت، تورم بالاي چهل درصد بود و الان چيزي نزديك به 10 تا 11 درصد شده است. رشد اقتصادي در دولت پيشين با وجود فروش بالاي نفت و درآمد بي‌سابقه دولت‌هاي نهم و دهم در آن زمان منفي
بود.
دولت پيشين مي‌توانست از آن درآمد هنگفت در پروژه‌ها و توسعه مسائل زيربنايي اقتصاد بهره گيرد اما متاسفانه چنين نشد و با حجم بسيار بالايي از بدهي‌ها دولت را تحويل داد و حتي صندوق توسعه ملي كه از دولت اصلاحات با 15 ميليارد دلار به دولت نهم تحويل داد نيز خالي شده بود و به آن هم دست زده بودند.
دولت‌هاي نهم و دهم وضعيت اقتصادي را به اشكال مختلف به وضع بحران رسانده بودند. از طرفي در عرصه سياست خارجي قطعنامه‌هايي عليه ايران در سازمان ملل تصويب شد و ايران‌هراسي در سراسر دنيا بيداد كرده بود. در زمينه سياست خارجي و رشد اقتصادي كشور با بحران مواجه شده بود. ليكن دولت با وجود مشكلات زيادي كه بر سر راهش بود قدم‌هاي مثبتي برداشت و با توجه به اينكه مجلس دهم بيشتر در راستاي حركت دولت است در سال جاري وضعيت بهتري براي حل مشكلات مردم خواهد داشت. از آنجا كه نزديك به يك سال ديگر انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم در پيش است، جريان‌هاي مخالف دولت كماكان بر طبل بزرگنمايي مشكلات كشور خواهند كوبيد. آنها بخش‌هاي اقتصادي را شاه‌بيت انتقادات خود مي‌دانند. در اين راستا دولت از نظر ارتباط رسانه‌اي با مردم بايد تقويت شود تا بتواند واقعيت‌ها را به مردم انتقال دهد. براي اينكه به وضعيت مطلوبي برسيم نياز به بستر‌سازي
است.
موفقيت تيم مذاكره‌كننده نوعي بستر‌سازي بود كه درآمد دولت به همين جهت مي‌تواند تقويت شود. تاكنون دولت در جهت بستر‌سازي گام‌هاي بسيار خوبي را برداشته است. در حال حاضر فروش نفت كشور نزديك به دو برابر افزايش پيدا كرده است و برجام تاثير خوبي در افزايش درآمد دولت داشته است. مجموعا عمده راهبرد منتقدان دولت در حوزه‌هاي اقتصادي، معيشتي و سپس مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي است.
در اين حوزه‌ها تلاش مي‌كنند تا دولت را كم كار جلوه دهند. در زمينه سياست خارجي هم دولت را ناكارآمد و محافظه‌كار جلوه مي‌دهند. آنها از نظر فرهنگي تلاش مي‌كنند تا بگويند كه دولت به مسائل ارزشي و انقلابي بي‌توجه است. البته اصولگرايان تندرو برد و اثر چنداني بر مردم ندارند. در انتخابات مجلس دهم ثابت شد كه مردم نقدهاي اين دسته را چندان جدي نمي‌گيرند. مردم رويكرد مثبتي نسبت به اين تفكر ندارند. همين شكست آنها باعث مي‌شود كه بيشتر براي در صحنه ماندن تلاش كنند. در اين راستا دولت و حاميان دولت بايد به روشنگري مردم نسبت به شرايط بپردازند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون