• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

علي يونسي:

هر مخالفي دشمن نيست

 

گروه سياسي|دستيار ويژه رييس‌جمهور در امور اقوام و اقليت‌ها، با بيان اينكه اگر كسي از خط دوستي ما خارج بود الزاما دشمن نيست، گفت: ممكن است فردي مخالف ما باشد ولي هر مخالفي دشمن نيست، مشكل اينجاست كه ما اولا دوست را دشمن مي‌دانيم نه مخالف و مخالف را دشمن واجب القتل مي‌دانيم. حجت‌الاسلام والمسلمين علي يونسي تاكيد كرد: مخالف الزاما در فكر حذف شما نيست، اما عقيده يا رفتار شما را قبول ندارد كه در عالم سياست به آن، حزب رقيب مي‌گوييم، اما در اختلافات ميان خود دعوا نمي‌كنيم بلكه از شيوه‌يي كه امروزه به آن دموكراسي يا مردم‌سالاري مي‌گوييم، بهره مي‌گيريم. به گزارش ايرنا، گزيده سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين علي يونسي در همايش پيامبر رحمت و مدارا در دانشگاه تهران، در ادامه مي‌آيد:
 چنانچه موضوع مدارا در جوامع اسلامي حل شود زمينه براي ارتقاي آنها فراهم مي‌شود و مانع اصلي توسعه يك كشور اين است كه همه ما ترمز هم هستيم. موضوع مدارا در جايي مطرح است كه پاي ديگري در ميان است كه با ما دشمن يا مخالف است يا عقيده‌اش در مسير ما نيست.
 مشكل اينجاست كه ما اولا دوست را دشمن مي‌دانيم نه مخالف و مخالف را دشمن واجب‌القتل مي‌دانيم، در حالي كه بايد دايره دوستي را آنقدر وسيع بگيريم كه بسياري از انسان‌ها در آن دايره بگنجند. اگر كسي از خط دوستي ما خارج بود الزاما دشمن نيست، ممكن است فردي مخالف ما باشد ولي هر مخالفي دشمن نيست.
 پيامبر گرامي اسلام با رفتار و گفتار خود به ما شيوه برخورد با مخالف را ياد داده و اين مهم در رفتار عملي ايشان متبلور بوده است.
 مخالف الزاما در فكر حذف شما نيست، اما عقيده يا رفتار شما را قبول ندارد كه در عالم سياست به آن حزب رقيب مي‌گوييم اما در اختلافات ميان خود دعوا نمي‌كنيم بلكه از شيوه‌يي كه امروزه به آن دموكراسي يا مردم‌سالاري مي‌گوييم  بهره  مي‌گيريم.
 افرادي كه مي‌گويند مردمسالاري در اسلام وجود ندارد اسلام را بد معنا مي‌كنند و درحالي اسلام درامور مربوط به مردم، بدون مشورت و نظر مردم كاري نمي‌كند.
 پيامبر گرامي اسلام كه به وحي وصل بود و عقل كامل داشت، در آن زمان كه رسم نبود مردم را به بازي بگيرند اما ايشان در تمام امور مربوط به مردم از جنگ‌ها گرفته تا اداره كشور از آنان نظرخواهي مي‌كرد و حتي در مواقعي كه راي اكثريت برخلاف راي ايشان بود باز به خواسته اكثريت تمكين مي‌كردند كه نمونه آن در جنگ احزاب به خوبي روشن است.
 پيامبر اسلام هر جا كه مسائل وحياني مطرح نبود با نظرخواهي از مردم مسائل را به شيوه عقلاني، عرفي و مردمي حل مي‌كرد و به مسلمانان نيز اين شيوه و روش را ياد داد و همين موضوع باعث پيشرفت شگرف دين اسلام در سراسر دنيا شد.
  اسلام نه با شمشير كه با اخلاق، كشورهاي مختلف را فتح كرد زيرا شمشير مانع را برمي‌دارد، مغزها رامي‌شكافد، دل‌ها را پاره  مي‌كند اما هيچ‌وقت دل‌ها و مغزها را تسخير نخواهد كرد.
 طرح اين موضوع كه ايرانيان به زور تسليم اسلام شده‌اند اهانت بزرگي به مردم ايران است و حقيقت اين است كه مردم موحد ايران خود به استقبال اين دين توحيدي رفتند و در مقابل اسلام و نه شمشير اعراب تسليم شدند.
 امام رضا(ع) در حديثي تاكيد كردند كه ايمان مومن تكميل نمي‌شود مگر اينكه ويژگي‌هايي داشته باشد كه اين ويژگي‌ها را بايد از خداوند، پيامبر و ولي خدا به دست بياورد كه نخستين آن سنت الهي است كه ما اسرار مردم را حفظ كنيم. اين موضوع براي همه به خصوص كساني كه بر سر مناصب قضايي، امنيتي و اطلاعاتي هستند و اسرار مردم به دست آنها مي‌افتد بسيار مهم است.
 افراد در هيچ شرايطي چه سر كار باشند يا نباشند نبايد اسرار اشخاص را افشا كرده يا از آنها استفاده شخصي كنند زيرا خداوند به همه ضعف‌هاي ما آگاه است ولي هرگز آنها را به رخ ما نمي‌كشد  و  افشا  نمي‌كند.
 مدارا با مردم نيز سنت پيامبر است به اين معنا كه پيامبر اكرم(ص) در برابر بداخلاقي‌ها، عيب‌ها، ضعف‌هاي مخالفان و دشمنان مدارا به خرج مي‌دادند. در زمان پيامبر اكرم (ص) همه مدل‌هايي كه در ذهن ما است از دشمن، منافق، غيرمسلمان و افرادي كه درصدد اذيت و آزار بودند وجود داشتند اما پيامبر اسلام با همه آنها مدارا مي‌كردند.
 مدارا فقط براي رهبران يا روحانيون نيست بلكه همه افراد در تمام سطوح بايد به آن مزين باشند زيرا هر چه اين ويژگي اخلاقي در فرد بيشتر باشد  موفقيت  او بيشتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون