• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

زير ذره بين اقتصاد

ساختار توسعه صادرات كشاورزي نداريم| بهرام بيرانوند، عضو كميسيون كشاورزي با بيان اينكه براي صادرات نفت و مواد پتروشيمي سازمان داريم، گفت: بخش كشاورزي فاقد يك سازمان نظام‌مند صادراتي است و اين كار توسط تجار و به صورت انفرادي انجام مي‌شود. وي در مورد اينكه بخش كشاورزي چه قابليت‌هايي براي جايگزيني درآمد‌هاي نفتي دارد، گفت: براي صادرات نفت و مواد پتروشيمي نظم و ساختار خاصي داريم و براي صادرات اين محصولات داراي سازمان هستيم، در حالي كه براي صدور محصول كشاورزي چنين امكاني وجود ندارد.

 خروج از ركود به صنايع كوچك نرسيد| سيدمحمدعلي سيدابريشمي، مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران از ايجاد تحرك و رونق در صنايع بزرگ كشور خبر داد و گفت: هنوز تحرك و خروج از ركود به‌طور كامل به مجموعه صنايع كوچك و بخش خصوصي نرسيده است. مساله اشتغال، بيكاري و ركود مشكلاتي براي توليد ايجاد كرده است اما با توجه به اقدامات انجام شده در حال خروج از ركود هستيم. وي با اشاره به اينكه خروج از ركود و تحرك توليد در مجموعه‌هاي صنعتي كه مديريت دولتي دارند بيشتر مشهود است، گفت: در مجموع، در بخش‌هايي از صنعت كشور رونق حاصل شده است اما اين تحرك هنوز به صنايع كوچك كه با سرمايه كمتري در مقايسه با صنايع بزرگ ايجادشده‌اند، نرسيده است.

نمي‌خواهيم تعرفه را زياد كنيم| وزير ارتباطات درباره تغيير تعرفه‌هاي تلفن ثابت خاطرنشان كرد: كسي نگفته كه قصد افزايش اين تعرفه‌ها را داريم بلكه ما مي‌خواهيم تعرفه‌ها متعادل شود. محمود واعظي، گفت: در گذشته مجوز به تكنولوژي داده مي‌شد، اما ما براي اينكه اپراتورها مجاز باشند با سرمايه كمتر، خدمات متنوع‌تري را به مردم ارايه كند تكنولوژي را آزاد كرده و به اپراتورها مجوز داديم كه به نسل‌هاي بالاتر ورود كنند. براين اساس فكر مي‌كنم در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات و وزارت ارتباطات مهم‌ترين هدف آن است كه مردم بتوانند از امكاناتي كه ما را به سمت شبكه ملي اطلاعات و دولت الكترونيك پيش مي‌برد به تدريج بهره‌مند شويم. وي اظهار كرد: قرار نيست در كشور تمام امور به دست دولت انجام شود چرا كه بخش خصوصي توان انجام كارهاي بزرگي را دارد كه اگر قرار باشد دوام بياورد بايد به اين حيطه‌ها ورود پيدا كند. ما نيز در تصميمات خود هم ملاحظه مردم را مي‌كنيم و هم بخش خصوصي را مورد توجه قرار مي‌دهيم و در اين ميان طبيعي است كه گاهي مردم و اپراتور فكر كنند در تصميم‌گيري به آنها فشار وارد مي‌شود.

توافق براي احياي اراضي كشاورزي |وزير جهاد كشاورزي گفت: براي احيا و بهسازي 300 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان خوزستان با وزارت نيرو به توافق رسيديم. محمود حجتي گفت: در بحث كشاورزي اراضي كشاورزي بهره‌وري پاييني دارند و اگر به روش سنتي آبياري شوند، روز به روز شاهد پايين‌تر آمدن بهره‌وري آنها خواهيم بود و به دليل وضعيتي كه زمين‌ها از نظر آمادگي پايين دارند، توليدات كشاوزي كاهش مي‌يابد. در صورتي كه زمينها آماده شوند و آب‌رساني به اراضي كشاورزي صورت گيرد، قادر خواهيم بود ظرفيت توليد را افزايش دهيم؛ به‌طوري‌كه در فاز نهايي طرح احيا و بهسازي اراضي كشاورزي استان 9 ميليون تن محصولات خام كشاورزي توليد خواهد شد كه مي‌توان اين محصولات را به انواع مختلف فراوري كنيم.

انتقاد از سياست نفتي عربستان سعودي| حسين اميرعبداللهيان، معاون وزير امور خارجه ايران با تاكيد بر اينكه عربستان سعودي بايد گامي در جهت جلوگيري از كاهش قيمت نفت بردارد، گفت: در غير اين صورت عواقب منفي كاهش قيمت نفت تمام كشورهاي منطقه را فرا مي‌گيرد. اقدام نكردن عربستان سعودي در طول شش ماه ركود قيمت نفت يك اشتباه استراتژيك است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون