• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

رايزني كري و لاوروف همزمان با آغاز سال 2015

وزراي خارجه روسيه و امريكا در گفت‌وگويي تلفني با تبريك آغاز سال نو ميلادي به يكديگر؛ درخصوص مسائل مهم منطقه‌يي و بين‌المللي رايزني كردند. بر اساس گزارش منابع روسي مبني بر اينكه اين گفت‌وگو به درخواست امريكا انجام شده، مي‌توان گفت كاخ سفيد در هفتمين سال رياست‌جمهوري باراك اوباما نشان داده همچنان به مذاكره متعهد است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك مقام ارشد وزارت خارجه امريكا با تاييد اين خبر گفته است طي تماس تلفني «آنها در مورد وضعيت خاورميانه و اوكراين» صحبت كرده‌اند. خبرگزاري ايتارتاس نيز خبر مشابهي را از قول وزارت خارجه روسيه منتشر كرده و مي‌گويد «گفت‌وگو به درخواست طرف امريكايي انجام شده است».
اين در حالي است كه موضوع اوكراين و برخي بحران‌ها در خاورميانه از جمله جنگ داخلي سوريه، از مواردي به شمار مي‌رود كه واشنگتن و مسكو بر سر آن اختلافات عميق دارند. روسيه حامي دولت بشار اسد در سوريه به شمار مي‌رود در حالي‌كه ايالات متحده از مخالفان دمشق است. موضوع اوكراين نيز از آغاز سال ميلادي گذشته يكي از عميق‌ترين بحران‌ها و تنش‌ها را در روابط روسيه و غرب، پس از پايان جنگ سرد سبب شده است.
واشنگتن از دولت كي‌يف كه پس از اعتراض‌هاي فوريه روي كار آمده حمايت مي‌كند، اما روسيه از جدايي‌طلبان شرق پشتيباني مي‌كند. هر دو طرف همديگر را متهم به دخالت در امور داخلي اوكراين مي‌كنند. امريكا و اتحاديه اروپا با تنظيم تحريم‌هايي عليه روسيه خواستار تغيير رفتار مسكو هستند اما كرملين مذاكره و تفاهم درباره اوكراين را منوط به لغو تحريم‌ها كرده است. روسيه حتي به تازگي هشدار داده است كه تشديد تحريم‌هاي امريكا عليه آن كشور مي‌تواند در همكاري‌هاي دوجانبه آنها در مورد مسائلي مانند مذاكرات هسته‌يي ايران يا بحران سوريه، مانع ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون