• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

انتقال برخي دامنه‌هاي اينستاگرام به فيس‌بوك

چرا اينستاگرام براي چند ساعت از دسترس خارج شد؟

اعتماد| اينستاگرام در ايران فيلتر نيست. در روزهاي گذشته گاهي اوقات عكس‌ها در اينستاگرام باز نمي‌شد و اين مشكل همراه شد با خبرهاي وزير ارتباطات مبني بر فيلترينگ هوشمند اينستاگرام. باز نشدن عكس‌ها باعث شد تا مردم فكر كنند فيلترينگ هوشمند باعث از دسترس خارج شدن بعضي از مطالب آنها شده است. بنابراين موج انتقادهاي كاربران در چند ساعت نسبت به فيلترينگ هوشمند بالا گرفت و هشتگ‌هايي براي اين مساله ساخته شد. اما صبح روز گذشته اين مشكل برطرف شد و تمامي عكس‌ها براي كاربران ايراني اينستاگرام در دسترس قرار گرفت. اين موضوع براي همين چند روز نيست و طي هفته‌هاي اخير موضوع ديده نشدن عكس‌هاي اينستاگرام به بحث كاربران اين پايگاه اينترنتي تبديل شده است. ماجرا از اين قرار است عكس‌هاي اينستاگرام يكي در ميان ديده مي‌شود و به خصوص عكس‌هاي تازه‌يي كه آپلود مي‌شوند با ‌اي‌پي ايران قابل ديدن نيستند. اگر به منابع و آدرس عكس‌هاي تازه اينستاگرام نگاه و آن را با آدرس عكس‌هاي قبلي مقايسه كنيم متوجه مي‌شويم كه آدرس ذخيره عكس‌هاي تازه تغيير كرده است. داستان اين است كه اينستاگرام در حال يك جابه‌جايي فني براي يكي كردن سرورهاي خود با فيس‌بوك است و اين كار را از ابتداي پيوستن به فيس‌بوك انجام داده و پيگيري مي‌كند و احتمالا اين روزها به آن شدت داده است. در عكس‌هايي كه اين روزها كاربران ايراني روي اين شبكه اجتماعي مي‌گذارند گاهي اوقات اين عكس‌ها به سرور cloud فيس‌بوك لينك شده كه در ايران فيلتر است در حالي كه در گذشته، آدرس به cloud تحت دامنه instagram تعلق گرفته است. بنابراين اشكال از فيلترينگ است كه اين آدرس را به‌طور عمومي فيلتر كرده و سبب شده كل سرويس اينستاگرام براي ايراني‌ها غير قابل دسترس شود. البته اين مشكل براي بقيه دامنه‌هاي فيس‌بوك هم كه با اينستاگرام يكي شده است وجود دارد، زيرا فيس‌بوك فيلتر است و سايت‌هاي وابسته به آن هم به‌طور ناقص بارگذاري خواهند شد. مثلا دامنه fbcdn. net كه متعلق به فيس‌بوك است و گاهي اينستاگرام از آن استفاده مي‌كند، در ايران فيلتر است. براي همين بعضي تصاوير در اينستاگرام بارگذاري نخواهند شد.

واكنش مسوولان: كميته تعيين محتواي مجرمانه جلسه‌يي نداشته است

رمضانعلي سبحاني فر، نماينده مجلس در كارگروه تعيين محتواي مصاديق مجرمانه درباره فيلترينگ روز گذشته اينستاگرام به خبرگزاري ميزان گفت: «كميته فيلترينگ جلسه‌يي براي فيلتر اينستاگرام نداشته و نمي‌دانم چرا اين فيلترينگ صورت گرفته است». در چند هفته گذشته با اجراي فيلترينگ هوشمند، شاهد بسته شدن بسياري از صفحات غير اخلاقي و همچنين برخي صفحات بازيگران و خواننده‌هاي خارجي در اينستاگرام بوديم. اما از سويي ديگر برخي كاربران هنوز به اين مساله اعتقاد دارند كه فيلتر شدن اين سايت‌ها از داخل ايران است و هرچه زودتر بايد دامنه‌هايي از اينستاگرام كه به فيس‌بوك منتقل مي‌شود رفع فيلتر شوند.

واكنش كاربران: اين فيلترينگ هوشمند نيست

يكي از كاربران درباره اين مشكل نوشته است: «فيلترينگ بايد به گونه‌يي باشد كه همه چيز با هم فيلتر نشود اگر با يك انتقال دامنه اينستاگرام به فيس‌بوك براي چند ساعت دسترسي ايرانيان به اين برنامه قطع شود ديگر اسم هوشمند را به آن نمي‌توان داد.» كاربر ديگري با انتقاد از باز نشدن عكس‌ها در اينستاگرام نوشت: «به نظرم مشكل از فيلترينگ هوشمنده، الان يه مدتي مي‌شه كه ما نمي‌تونيم همه عكس‌ها را باز كنيم و دقيقا از زماني است كه خبر فيلترينگ هوشمند آمده است. ايسنتاگرام بي‌آزارترين شبكه اجتماعي است و مسوولان نبايد اينقدر روي اين شبكه حساس باشند و مردم با هر بار از دسترس خارج شدن اين شبكه نخستين چيزي كه هدف قرار مي‌دهند همين فيلترينگ هوشمند است.» برخي ديگر معتقدند كه اين فيلترينگ نياز به كار بيشتري دارد و نبايد به اين سرعت اجرايي مي‌شد، اين كاربر نوشته: «وقتي هنوز در خيلي از مراحل اين فيلترينگ ضعيف عمل مي‌كند و مشخص است كه همانند فيلترينگ گذشته از بيخ و بن بعضي از چيزها را فيلتر مي‌كند، يعني هنوز نياز به كار دارد و بايد آنقدر هوشمند شود كه دامنه‌ها را تشخيص دهد، در غير اين صورت انتقال دامنه‌هاي اينستاگرام به فيس‌بوك اول راه مشكلات كاربران ايراني اين شبكه است.»اينستاگرام شبكه اجتماعي براي بارگذاري عكس است كه امروز بيش از 300 ميليون كاربر دارد و احتمال مي‌رود به زودي جمعيت زيادي از طرفداران فيس‌بوك را به خودش اختصاص دهد. اين شبكه اجتماعي از سال 2010 شروع به فعاليت كرد. در نخستين هفته فعاليت رسمي، 100 هزار نفر در اينستاگرام ثبت نام كردند. كرينگر به همراه كوين سيستورم مديرعامل‌هاي اينستاگرام بعد از آنكه اين شبكه در سال 2012 به وسيله فيس‌بوك خريداري شد همچنان در اينستاگرام به عنوان سرپرست فني آن مشغول به كار هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون