• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3552 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ خرداد

وزير دفاع عربستان براي نخستين‌بار بدون پادشاه و وليعهد به امريكا سفر كرد

محمد بن سلمان در ويترين امريكايي‌ها

گروه جهان |محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان و وزير دفاع اين كشور به ايالات متحده رسيد. سفري قريب به چهار روز براي ديدارهايي هم در واشنگتن و هم در نيويورك. نخستين جرقه ديدارها در جلسه با جان كري، وزير امور خارجه امريكا زده شد. ديداري كه شعاع بحث‌هاي جاري در آن از يمن و سوريه تا عراق و ليبي، از طرح صلح عربي تا توافق هسته‌اي با ايران كشيده شده بود. حضور محمد بن سلمان در امريكا به رايزني‌هايي با جان برنان، رييس سيا و جيمز كلاپر، رييس اداره اطلاعات ملي امريكا در روز سه‌شنبه به وقت اين كشور و نشست مهم با رهبران كنگره امريكا در روز چهارشنبه (امروز) محدود خواهد شد. روز پنجشنبه (فردا) نيز درها در كاخ سفيد براي ديدار
محمد بن سلمان با باراك اوباما، رييس‌جمهور باز خواهد شد. پس از امريكا نيز مردي از تبار خاندان سعودي كه خود را مصلح اقتصادي شبه جزيره مي‌داند راهي فرانسه مي‌شود تا در ديدار با فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور اين كشور با وي در خصوص بحران‌هاي منطقه‌اي و رابطه دوجانبه رياض و پاريس گفت‌وگو كند.
هربار كه مقامي از خاندان سعودي به امريكا مي‌رسد، سوژه‌هاي فراواني براي بحث و تبادل نظر وجود دارد. هر مانور سياسي كه امريكا در منطقه خاورميانه بدهد از تلاش‌ها براي پايان دادن به بحران در سوريه تا توافق هسته‌اي با ايران به نوعي به سعودي‌ها مربوط مي‌شود. يكي از اصلي‌ترين سوال‌هايي كه از محمد بن سلمان در واشنگتن و نيويورك پرسيده خواهد شد اين است كه وي چگونه مي‌خواهد يا مي‌تواند به وابستگي عربستان به نفت پايان دهد؟
محمد بن سلمان 30‌ساله كه در حال حاضر عنوان جانشين وليعهد را به خود اختصاص داده است
مرد شماره يك در طرح اصلاحات اقتصادي عربستان موسوم به رويكرد رياض در 2030 است.
 طرحي كه در حقيقت زلزله‌اي در عرصه اقتصادي عربستان سعودي به حساب مي‌آيد. در اين طرح از سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر، ماليات‌هاي جديد، سوبسيدهاي كمتر و كوچك‌سازي دولت صحبت شده است. واشنگتن پست در اين خصوص مي‌نويسد: چالش‌هاي بسياري در ميانه راه وجود دارد. مشخص نيست كه آيا پايه‌هاي بسيار محافظه‌كار و مذهبي خاندان سعودي مجوز اجراي مدل اقتصادي غربي را به جانشين وليعهد جديد مي‌دهد؟جمعيت جوان در عربستان بسيار بالا است و قريب به نيمي از جمعيت عربستان را جوانان زير 30 سال تشكيل مي‌دهند و تمام آنها با دورنماي زندگي دولتي راحت بزرگ شده‌اند.
برخي تحليلگران مي‌گويند كه پيشبرد اصلاحات ساختاري بسيار خطرناك است و تاريخ ثابت كرده كه بهترين راه براي پيشبرد اصلاحات اين است كه آنها را با چاشني‌هاي ديگر و در طول زمان در عربستان شيرين كرد. جدا از مساله اصلاحات اقتصادي و پرريسك مدنظر كه در اين سفر به آن پرداخته
خواهد شد، گروگان كشي‌هاي مالي عربستان از امريكا هم در زمره سوژه‌هاي مورد بحث به خصوص در ديدار محمد بن سلمان با اعضاي كنگره امريكا خواهد بود. پيش از اين عربستان هشدار داده بود كه اگر كنگره امريكا اصرار بر انتشار 28 صفحه باقيمانده از گزارش
11 سپتامبر 2001 در خصوص نقش شهروندان سعودي كند، رياض سرمايه‌گذاري‌هاي خود را از امريكا خارج خواهد كرد. كاخ سفيد مي‌گويد كه اوباما اين طرح را وتو خواهد كرد. پرونده مهم ديگري كه انتظار مي‌رود محمد بن سلمان درصدد مختومه كردن آن باشد، خارج شدن نام ائتلاف سعودي از فهرست سياه سازمان ملل به‌طور نهايي است و گفته مي‌شود ملاقات او با  بان كي مون، دبيركل سازمان ملل در همين رابطه است. خريد سلاح و امضاي قراردادهاي هنگفت با طرف امريكايي از ديگر اهداف سفر وزير جنگ سعودي به امريكا اعلام شده است. اين سفر، سومين سفر رسمي محمد بن سلمان به امريكاست.
اين سومين سفر محمد بن سلمان به امريكا در يك سال گذشته به شمار مي‌رود. در ماه مه سال 2015 وي به همراه وليعهد محمد بن نايف در كمپ ديويد با باراك اوباما ديدار كرد. سوژه اين ديدار هم توافق هسته‌اي ايران با 1+5 بود كه در آن تاريخ هنوز شكل نهايي به خود نگرفته بود و اوباما براي مهيا كردن فضاي رواني كشورهاي عضو شوراي همكاري ميزبان روساي اين شش كشور شد، كه البته رهبر 80 ساله عربستان در اين جمع حاضر نشد و وليعهد را به جاي خود فرستاد. پس از آن در ماه سپتامبر دوباره به همراه پدر به واشنگتن بازگشت و اين‌بار گفت‌وگوهاي بسيار جدي با رييس‌جمهور امريكا در كاخ سفيد داشت. اين‌بار محمد بن سلمان به تنهايي و به عنوان مقام ارشد سعودي به امريكا رفته است. از محمد بن نايف كه امريكايي‌ها وي را شاهزاده مبارزه با تروريسم مي‌دانند و وليعهد محبوب غرب در خاندان سعودي است هم خبري نيست. جانشين وليعهد
30 ساله به تنهايي راهي واشنگتن شده است تا شايد بتواند اندكي از اطمينان امريكايي‌ها را به عنوان اعتبار سياسي خود جلب كند و با دستان پر به رياض بازگردد. يك تحليلگر امريكايي در خصوص اين سفر مي‌گويد: برخلاف آنكه بسياري گمان مي‌كنند اين سفر براي تبليغ طرح اصلاحاتي 2030 است اما نكته مهم اين سفر تلاش محمد بن سلمان براي افزايش حمايت سياسي كلان و خرد امريكا از شخص وي و البته رياض است.
جدا از اينكه محمد بن سلمان بايد تلاش كند اعضاي كنگره را به دست نداشتن عربستان در ماجراي 11 سپتامبر متقاعد كند مساله توقف فروش بمب‌هاي خوشه‌اي امريكا به عربستان هم مطرح است. امريكايي‌ها با نيم نگاهي به آمار بالاي كشته شدن غيرنظاميان در يمن از قريب به يك ماه پيش اعلام كردند كه فروش اين بمب‌ها به رياض را متوقف خواهند كرد. محمد بن سلمان جداي از اين بحث‌هاي رسمي و چالشي براي نخستين‌بار بدون حضور پادشاه يا وليعهد با امريكايي‌ها ديدار خواهد كرد. فرصتي بر‌اي آنكه متحد اصلي عربستان در منطقه، جانشين وليعهد را بهتر بشناسد.
محمد بن سلمان مي‌خواهد به امريكايي‌ها كه
محمد بن نايف را به وي ترجيح مي‌دهند، بفهماند كه سن اندك وي مشكل ساز نخواهد شد و وي مي‌تواند وليعهد هم باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون