• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3552 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ خرداد

سخنگوي دولت:

شنبه‌ها عليه دولت اتاق فكر تشكيل مي‌شود

«هر روز يك اتهام»، روزشمار دولت تا انتخابات آينده است. انتخاباتي كه هرچند يكسال غيرقابل پيش‌بيني تا فرارسيدن آن باقي‌مانده اما، استقبال‌كنندگان آن از هم‌اكنون به صف شده‌اند. «فيش‌‌هاي حقوقي» كه نخستين برگي نيست از سوي مخالفان دولت رو مي‌شود و آخرين آن هم نخواهد بود، باز هم چرخش فضا را به جهت تخريب تنظيم مي‌كند تا دولتمردان را وادار به بيان توضيحات و حتي هشدارها كند. نشست خبري سخنگوي دولت، براي دومين بار در طول يك هفته، نوبخت را پاسخگوي اقداماتي مي‌كند كه هرچند با مجوز قانوني- مديريت خدمات كشوري مصوب 86 - انجام شده اما صورت خوشي در فضاي جامعه نداشته است. انتشار فيش‌هاي حقوقي اما با يك پيش‌بيني از سوي نوبخت هم روبه‌رو مي‌شود. او كه براي حل مشكل پرداخت‌هاي نامتعارف راهكارهاي قانوني ارايه مي‌كند، در پيش‌بيني خود از يكسال پيش‌رو اين‌گونه مي‌گويد: «شماها از اين به بعد انتظار داشته باشيد كه هر روز بايد آمد و به يك موضوع واهي پاسخ داد» و البته به قضاياي پشت‌پرده آن نيز اشاره مي‌كند. نوبخت از روزهاي شنبه‌اي مي‌گويد كه «هرهفته اتاق‌هاي فكري با انگيزه‌هاي سياسي عليه دولت تشكيل مي‌شود و مشخص مي‌كند كه در تخريب دولت روي چه موضوعاتي متمركز شوند». اتاق فكري كه البته نوبخت به بيان صرف آن نمي‌پردازد بلكه از تاثيرگذاري اين‌گونه اقدامات بر اذهان مردم هم اين‌گونه ياد مي‌كند: «آرزو نمي‌كنيم كه شاهد اتفاقات نگران‌كننده و زيانبار كه در سال‌هاي گذشته بوده‌ايم باشيم. گرچه ما حتي اين پرداخت‌هاي غيرمتعارف را هم تحمل نمي‌كنيم اما توجه به اين مسائل اذهان عمومي را از دكل‌هاي گمشده و از مسائلي كه براي بابك زنجاني به وجود آمده، دور نمي‌كند. جامعه حواسش جمع است؛ اينها نمي‌تواند سوژه‌هايي براي تخريب بشود. جامعه بسيار زيرك است و ما هم بدون توجه به آنها همه مساعي خود را به‌كار مي‌بريم تا بتوانيم وضع اقتصاد و معيشت مردم را بهتر كنيم كه جز اين براي خود وظيفه ديگري قايل نيستيم». نوبخت كه اتهامات وارده به دولت را، گمانه‌زني‌ مي‌خواند و به نقل قول از يكي از دوستان خود مي‌پردازد كه بايد تا انتخاب 96 هر روز منتظر يكي از اين مطالب باشيم، به يادآوري اخباري كه در مورد حسين فريدون مطرح شده مي‌پردازد و مي‌گويد: «وقتي برادر رييس‌جمهور ديده نمي‌شود ببينيد كه چه اتهاماتي وارد مي‌شود، از بازداشت شدن او گرفته تا زنداني بودن. اينها همين گمانه‌زني‌ است تا ذهن جامعه به سمت اين مطالب برود و اقدامات و خدمات دولت مغفول بماند». وي با طرح اين پرسش كه آيا جامعه از عملكرد مثبت دولت خبر دارد، مي‌گويد: «اين اقدامات مي‌تواند با اهداف سياسي دنبال شود. اما دولت به‌شدت با فساد و تبعيض مقابله مي‌كند.»

با همكاري مجلس مشكل را حل مي‌كنيم
سخنگوي دولت در ادامه اين نشست در پاسخ به اين سوال كه براساس دستور رييس‌جمهوري مبني بر برخورد با پرداخت‌هاي غيرمتعارف مديران چه اقداماتي انجام شده است، اظهارداشت: قطعا براي اصلاح قانون مديريت خدمات كشوري و مسدود كردن تمام راه‌هايي كه پاداش‌ها و پرداخت‌هاي غيرمتعارف را ايجاد مي‌كند با همكاري مجلس شوراي اسلامي اقدام خواهيم كرد و با كمك گرفتن از مجلس در زمينه اصلاح ماده 134 قانون تجارت نيز وارد عمل خواهيم شد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا براساس دستور رييس‌جمهوري مديري عزل شده است، خاطرنشان كرد: اگر كساني باشند كه مشمول اين بخشنامه رييس‌جمهوري شوند قطعا براساس قانون عمل خواهد شد. سخنگوي دولت همچنين گفت: رييس‌جمهوري بارها بر اين مساله تاكيد داشتند و نهادهاي نظارتي نيز در قوه مجريه از اين دست اقدامات را انجام مي‌دهند ولي ضرورتي نبوده تا رسانه‌اي شود. معاون رييس‌جمهور تاكيد كرد: مگر كل اين موارد چند نمونه است اگرچه حتي يك ريال هم بايد مورد توجه قرار گيرد ولي در برابر اقداماتي كه دولت در بخش اقتصادي انجام داده است چيز مهمي نيست ضمن اينكه دولت با شدت با اين موارد مقابله مي‌كند.

برخي اتفاقات در بيرون قوه مجريه صورت مي‌گيرد
سخنگوي دولت در پاسخ به اينكه اعلام شده ليست سياهي در زمينه سخنراني افراد وجود ندارد ولي شاهد جلوگيري از سخنراني برخي هستيم، اظهارداشت: وزارت كشور براي برگزاري مراسم‌ها مجوز صادر مي‌كند و از طرفي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز براي برخي كنسرت‌ها به استناد قانوني مجوز صادر مي‌كند ولي برخي اتفاقات در بيرون قوه مجريه صورت مي‌گيرد وبرخي نيروها و فعالان در اجتماع مانند حمله به سفارت عربستان اتفاقاتي را به وجود مي‌آورند كه خسارت آن را ملت ايران مي‌پردازد. نوبخت افزود: اين گناه بزرگي است كه عده‌اي به منافع ملي لطمه وارد كنند ولي آنچه دولت در توان خودش است را انجام خواهد داد و از آن دفاع خواهد كرد. وي در پاسخ به سوالي درمورد اقدام دولت در زمينه كساني كه پيامك عدم دريافت حقوق را براي بازنشستگان ارسال كرده بودند نيز اظهارداشت: به واحد حقوقي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ابلاغ شد تا شكايتي عليه افرادي كه چنين اقدامي را صورت داده‌اند و موجب تشويش اذهان بازنشستگان شده و سبب شدند برخي رسانه‌هاي خارجي اين موضوع را به مسائل سوريه و يمن ربط دهند صورت گيرد.

90درصد بدهي دولت به بانك‌ها مربوط به گذشته است
سخنگوي دولت در ادامه در خصوص برخي گزارش‌ها كه از ورشكستگي بانك‌ها حكايت دارد كه اين امر مشكلاتي را در زمينه سرمايه‌گذاري به وجودآورده است، گفت: اينكه بانك‌ها نيازمند اصلاحاتي هستند تا نظام بانكي روزآمد شود بحثي نيست ولي ضمن پرهيز از اغراق‌گويي نسبت به بانك‌ها نبايد به گونه‌اي عمل كنيم كه طرف‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري ترديد كنند. نوبخت افزود: نظام بانكي از مطالبات و عدم‌كفايت سرمايه رنج مي‌برند ودر حال حاضر براي رشد توليد انتظار داريم تا بانك‌ها تسهيلات ارايه دهند ولي زماني مي‌توانند تسهيلات ارايه دهند كه مقدار سپرده مردم به حد كافي باشد واز طرفي بخشي از تسهيلاتي كه داده شده به نظام بانكي بازنگشته است بنابراين منابع نظام بانكي محدود است. وي ادامه داد: دولت تصميم دارد مطالبات خود به نظام بانكي را كه بالغ بر 42 هزار ميليارد تومان مي‌شود، تقليل دهد. البته اين بدهي‌ها در طول اين دولت ايجاد نشده است و با توجه به اينكه اين بدهي به نظام بانكي بازنگشته هرسال سودي به آن تعلق مي‌گيرد كه رقم را فزاينده نشان مي‌دهد. سخنگوي دولت اظهارداشت: در تبصره‌هايي كه از لايحه بودجه حذف شد دولت بر پرداخت بدهي خود به بانك‌ها تاكيد داشت تا از طريق فروش اوراق مشاركت بدهي خود را كاهش و از طرفي سرمايه بانك‌ها را نيز افزايش دهد. از طرفي بخشي از سرمايه بانك‌ها معطوف به واحد‌هاي اقتصادي سازمان‌هاي سرمايه‌گذاري تحت نظر خود بانك‌ها ست كه دولت برنامه دارد تا بانك‌ها را از بنگاه داري خارج كند. نوبخت گفت: بيش از 90 درصد از بدهي دولت به بانك‌ها مربوط به سال‌ها و دولت‌هاي گذشته است و در اين دولت تنها براي خريد تضميني گندم، دولت از بانك‌ها دريافت كرده است. وي يادآور شد: دولت تلاش دارد تا پايان برنامه ششم توسعه، تمام بدهي خود را به بانك‌ها تسويه كند.

اعلام آمادگي خريداران داخلي و خارجي براي «ارج»
سخنگوي دولت در ادامه با بيان اينكه قرار است بيش از 16 هزار ميليارد تومان بين واحدهاي توليدي مختلف توزيع شود تا فعال شوند، افزود: كارخانه ارج هم مربوط به بانك ملي است و مي‌تواند از اين تسهيلات استفاده كند. نوبخت با اشاره به اينكه قانوني وجود دارد كه بانك‌ها نبايد بنگاه داري كنند و موظف هستند تا اين واحدها را واگذار كنند، اضافه كرد: 6 خريدار داخلي و يك خريدار خارجي براي خريد واحد توليدي ارج اعلام آمادگي كرده‌اند كه كارهايش در حال انجام است. وي تصريح كرد: سياست دولت در سال جديد فعال كردن واحدهاي توليدي راكد است. نوبخت همچنين درمورد برخي اظهارات مبني بر اينكه گفته مي‌شود تغييراتي در كابينه دولت رخ مي‌دهد و رييس دفتر رييس‌جمهوري تغيير مي‌كند، پاسخ داد: اگر اين موضوع‌ها صحت داشت كه انجام مي‌شد و اين بيشتر گمانه‌زني است.

 

تشكيل تيم ويژه در سازمان بازرسي

رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به اينكه براي بررسي ميزان پرداخت‌هايي كه به نوعي تبعيض‌آميز قلمداد شده است تيم ويژه‌اي در سازمان بازرسي كل كشور تشكيل مي‌شود، گفت: كيفيت تحقيقات را فداي سرعت نخواهيم كرد. قاضي ناصر سراج در گفت‌وگو با فارس درباره دستور ويژه رييس قوه قضاييه براي رسيدگي به موضوع حقوق‌هاي نامتعارف برخي مديران دستگاه‌هاي دولتي، عمومي و غيردولتي گفت: از سوي رييس قوه قضاييه ماموريت يافتم تا برخي وظايف سازمان بازرسي كه در گذشته انجام مي‌شده است را با قيد فوريت انجام دهيم. وي گفت: در گذشته نيز سازمان بازرسي كل كشور براساس ماموريت ذاتي خود به موضوع پرداخت‌ها و مسائل مالي دستگاه‌هاي دولتي نظارت مي‌كرد اما از آنجا كه رييس قوه قضاييه دستور ويژه دادند اين موضوع با جديت و با قيد سرعت انجام خواهد گرفت. قاضي سراج تصريح كرد: البته به‌طور قطع ما كيفيت را فداي سرعت نخواهيم كرد اما تمام تلاش خود را به كار مي‌گيريم تا در مدت‌زمان كوتاهي گزارش مربوط به اين بررسي‌ها را آماده و ارايه كنيم. وي گفت: براي ما دستگاه خاصي مورد نظر نيست و اين بررسي‌ها را در همه زمينه‌ها انجام خواهيم داد.


تاييد پرداخت حقو‌ق‌هاي نجومي از سوي ديوان محاسبات

دادستان ديوان محاسبات گفت: ما بررسي پرداخت‌ها را از سال 93 آغاز كرده‌ايم و برخلاف برخي تصورات اين‌گونه نيست كه در پي رسانه‌اي شدن اين موضوع، درصدد رسيدگي برآمده باشيم. برخي پرونده‌هايي كه تاكنون بررسي كرده‌ايم و مبناي قانوني نداشته به تعقيب پرداخت‌كننده و دريافت‌كننده آن منجر شده است. وي افزود: ديوان محاسبات كشور با استناد به ماده 21 قانون اين ديوان به يكي از دادياران ماموريت داده است تا پرداخت‌هاي ده‌ها ميليون توماني در بانك‌ها، بيمه‌ها و شركت‌هاي دولتي، سازمان اموال تمليكي، سازمان امور مالياتي، شركت نفت و شركت‌هاي تابعه بررسي شود. شجاعي اضافه كرد: همچنين به پرداخت‌ها در بانك‌ها، شركت‌ها و بيمه‌هايي كه طبق مقررات، دولتي محسوب نمي‌شوند اما بخش قابل توجهي از سهام‌شان متعلق به دولت، نهادهاي عمومي و سهام عدالت است رسيدگي مي‌شود. رييس مجلس شوراي اسلامي در جلسه ديروز و در پاسخ به انتقاد يكي از نمايندگان از پرداخت‌هاي نجومي در برخي دستگاه‌ها اعلام كرد: گزارش ديوان محاسبات در اين باره اوايل هفته آينده به مجلس ارايه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون