• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3552 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ خرداد

نخستين سوال از وزرا و تحقيق و تفحص مجلس دهم كليد خورد

قديمي‌هاي بهارستان پيشگام تقابل

گروه سياسي| منتقدان دولت فقط دو هفته طاقت آوردند. ديروز نخستين سوال از وزرا و نخستين تحقيق و تفحص مجلس دهم توسط نمايندگان نزديك به جبهه پايداري كليد خورد. سوال را نماينده‌اي روي ميز كار هيات رييسه گذاشته كه در دوره نهم به كشاندن وزراي امور خارجه و اطلاعات به بهارستان شهره بود؛ جواد كريمي قدوسي. حالا او مي‌خواهد وزير اقتصاد را به بهارستان بكشاند. اما باز هم موضوع او موضوع برجام است و فضاي پسا برجام. كريمي‌قدوسي از علي طيب‌نيا درباره مصادره اموال ايران در امريكا و كانادا پرسيده. اما همزمان با اين طرح سوال، ديروز پنج نفر از نزديكان جبهه پايداري هم نخستين تحقيق و تفحص مجلس دهم را كليد زدند. طرحي با موضوع قاچاق كالا. اين يعني اعلام موجوديت عملي مخالفان دولت در مجلسي كه از دو هفته قبل رنگ اعتدال گرفته است.

منتقد ظريف در مقابل طيب‌نيا
ديروز نماينده مشهد سوال خود را از وزير اقتصاد درباره مصادره ۱۳ ميليون دلاري اموال ايران توسط كانادا و عدم اقدام به موقع براي جلوگيري از اين اقدام را تهيه و تقديم هيات رييسه مجلس كرد. در خلاصه سوال جواد كريمي‌قدوسي آمده است: «هنوز اقدام امريكا در مصادره دو ميليارد دلار بدون پاسخ مانده كه شاهد صدور حكم براي مصادره ۱۳ ميليون دلار توسط دادگاه‌هاي كانادا هستيم.» او در متن سوال خود خطاب به علي طيب‌نيا نوشته است: «وزارت محترم اقتصاد بايد بلافاصله بعد از مصادره بخشي از ذخاير ارزي ما توسط امريكا طرح اقدامات بازدارنده خود را به هيأت دولت ارايه مي‌داد تا بتواند از تمامي ذخاير ارزي ملت ايران در بانك‌هاي دنيا حفاظت به عمل آورد.» جواد كريمي‌قدوسي آن‌طور كه در سوال خود شرح داده، معتقد است: «يكي از راه‌هاي حفاظت انتقال منابع به داخل كشور بوده كه دولت مي‌گويد بعد از برجام منابع ارزي و مالي ايران آزاد شده، اگر واقعا مديريت كامل اين منابع در اختيار دولت - وزارت اقتصاد و دارايي و بانك مركزي است (كه ظاهرا نيست) چرا اقدام موثر بازدارنده انجام نداده‌ايد، اعلام مي‌شود دادگاه‌هاي امريكايي تا ۸۰ ميليارد دلار حكم صادر كرده‌اند تا اموال و دارايي‌هاي ملت ايران را مصادره كنند.» او در پايان سوالش هم به كنايه خطاب به پاستور‌نشينان نوشته است: «دولتمردان مدافع حريم ملت ايران هستند، اگر توان حفظ اموال را نداريد بگوييد تا ملت، خود فكري بكنند. »

قاچاق كالا؛ نخستين تفحص مجلس
اما به جز اين سوال، نام كريمي‌قدوسي پاي طرح ديگري هم كه ديروز همزمان تقديم هيات رييسه شد، ديده مي‌شود. او ديروز به همراه چهار منتقد ديگر دولت كه همه آنها به جز حسن نوروزي از نزديكان جبهه پايداري محسوب مي‌شوند، طرح تحقيق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق كالا را تقديم هيات رييسه مجلس كردند. به جز كريمي قدوسي و نوروزي، سه نفر ديگر يعني نصرالله پژمانفر، حسينعلي حاجي دليگاني و سيد ناصر موسوي لارگاني اين طرح تحقيق و تفحص را امضا كرده‌اند. سوال اصلي طرح ياد شده اين است كه «چه اقداماتي جهت مبارزه هدفمند و تاثيرگذار با قاچاق كالا صورت پذيرفته است؟» اما در كنار اين سوال، طراحان پنج سوال فرعي را نيز مطرح كرده‌اند كه در نخستين مورد آمده است: «دستگاه‌هاي عضو ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارزش چه اقداماتي چهت جلوگيري از قاچاق كالا انجام داده‌اند؟» در موارد بعدي هم سوال شده كه «چرا با گذشت سال‌هاي طولاني تشكيل ستاد، آمار قاچاق كالا در سال‌هاي اخير افزايش يافته است» يا «نحوه هزينه‌كرد اعتبارات ستاد مبارزه با قاچاق كالا چگونه است؟» آخر سر هم طراحان سوالاتي را درباره اقدامات گمرك و مبادي ورودي كشور براي جلوگيري از قاچاق كالا و همين‌طور اقدامات دولت جهت آشنايي افكار عمومي با مضرات قاچاق و همين‌طور به‌كارگيري نيروهاي مردمي مطرح شده است.

پيشگامي قديمي‌ها
آن‌طور كه در تركيب امضا‌كنندگان اين طرح‌ها ديده مي‌شود، آنها همگي از منتقدان جدي دولت حسن روحاني در مجلس نهم بودند. البته به جز حسن نوروزي كه البته او هم در مجالس هفتم و هشتم سابقه جدي در جريان اصولگرايي دارد. هر چند شايد آنقدرها نزديك به جبهه پايداري نباشد اما قطعا در صف منتقدان جدي دولت حسن روحاني قرار دارد. با اين وضع و اينكه در نخستين قدم براي طرح سوال و تحقيق و تفحص از دولت يازدهم نشاني از تازه‌واردهاي بهارستان از طيف منتقدان دولت ديده نمي‌شود، به نظر مي‌رسد چهره‌هاي كهنه‌كار قصد كرده‌اند تا با ورود به فضاي نقد دو سويه پيشگام اين كار در مجلس جديد شوند و به عبارتي موتور انتقاد از دولت را گرم كنند. موتوري كه گرم شدنش به معناي ورود تازه‌كارها و آمدن طرح‌هاي انتقادي بيشتر با امضاهاي زيادتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون