• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3552 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ خرداد

وزير كار و امور اجتماعي خبر داد

صندوق‌هاي بازنشستگي و بيمه«10 ميليارد دلار» بدهي دارند

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، روز گذشته در مجلس حاضر شد تا عملكرد سه ساله وزارتخانه خود را به نمايندگان ارايه دهد. در اين جلسه، سه بحث مهم، صندوق‌هاي بازنشستگي، فقرزدايي و حذف 26 ميليون نفر از يارانه بگيران مورد بحث و بررسي قرار گرفت؛ صحبت‌هايي كه گاهي با حمايت رييس‌مجلس همراه مي‌شود و گاهي هم با اعتراض برخي نمايندگان. نماينده سنندج ربيعي را متهم كرد كه به جاي ارايه گزارش از فعاليت‌هاي خود تنها به انتقاد از گذشته مي‌پردازد، حال آنكه وزارت كار هنوز راهكاري براي اشتغال نيافته است.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مورد دريافت‌هاي حقوقي اخير برخي مديران اظهار كرد: آنچه منتشر شده گردش مالي و بازمانده مالي است. در واقع دولت هم پيگير اين مساله است و روز گذشته هم جلسه برگزار شده است و طي دو، سه هفته آينده اين نظام پرداخت‌ها مشخص مي‌شود.
ربيعي در ادامه گفت: متاسفانه اين مساله باعث شده فضاي ناجوانمردانه شكل گيرد. به عنوان مثال در مورد كارخانه پارس‌الكتريك مي‌گويند در اين دولت تعطيل شده و دولت با اقتصاد مقاومتي مخالف است. در حالي كه آقاي روحاني در مناظره انتخاباتي خود انتقاد كردند كه چرا پارس‌الكتريك خانه كبوتران شده است اما متاسفانه امروز اين مشكلات را به دولت نسبت مي‌دهند. او با بيان اينكه دولت با پرداخت‌هاي بالا مخالف است، گفت: آنچه اعلام مي‌شود تجميع فيش‌هاي يك سال است. به عنوان مثال رييس سازمان تامين اجتماعي از حقوق خود فقط شش ميليون تومان برداشت مي‌كند. در حالي كه 13 ميليون تومان در نظر گرفته شده است. در مورد بانك هم نه پولي پرداخت شده بلكه اين پول در حساب بانك است و تجميع گردش مالي بوده است. علي لاريجاني هم در اين باره گفت: اينكه دردولت حساسيت نسبت به اين موضوع وجود دارد، خوب است ضمن اينكه ديوان محاسبات هم پيگيري لازم را انجام مي‌دهد. خوب است كه در دولت هم اين مساله پيگيري مي‌شود.

كسري صندوق‌هاي بازنشستگي و بيمه؛ 36 هزار ميليارد تومان
ربيعي با بيان اينكه وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي ناخوشايند است، گفت: بنده پيش از اين در جلسه غيرعلني مجلس نهم نيز در اين باره به نمايندگان گزارش دادم كه وضعيت صندوق‌ها ناپايدار است و دولت و مجلس بايد براي پايدارسازي اقدامات اساسي انجام دهند. اين وزارتخانه مسوول مستقيم چهار صندوق بازنشستگي كشوري، تامين اجتماعي، كاركنان صنعت فولاد، كشاورزان و روستاييان است و تنظيم و هدايتگري ساير صندوق‌ها را نيز برعهده دارد. در واقع بيش از 50 ميليون نفر از افراد تحت پوشش اين چهار صندوق قرار دارند و اگر ميزان پوشش بيمه سلامت را هم اضافه كنيم تمام جمعيت كشور به معناي واقعي تحت پوشش اين چهار صندوق و بيمه سلامت هستند. او ادامه داد: ميزان كسري تصويب شده در بودجه سازمان تامين اجتماعي تا پايان سال گذشته، 15 ميليارد تومان، صندوق بازنشستگي كشوري 3/3 هزار ميليارد تومان، صندوق بازنشستگي كاركنان فولاد 4/1 هزار ميليارد تومان است و اگر كسري‌هاي مرتبط با ساير صندوق‌ها را مرتبط كنيم 3/13 هزار ميليارد تومان مي‌شود. بنابراين جمع كسري صندوق‌هاي بازنشستگي و بيمه‌اي تا پايان سال گذشته، 36 هزار ميليارد تومان مي‌شود. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ادامه گفت: عدم پرداختن به صندوق‌ها و ادامه دادن سياست‌هاي گذشته بحران‌ها را پيچيده‌تر مي‌كند. براي مجلس اين مثال قابل تامل است كه كسري بودجه صندوق تامين اجتماعي در سال 1394 نسبت به سال 1392 از حدود 4200 ميليارد تومان به 60 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. ربيعي افزود: به عنوان مثال از سال 1353 تا سال 1383 يك ميليون و 300 هزار نفر بازنشسته شده‌اند اما بر اثر سياست‌هاي رضايتبخش موقت و كوتاه‌مدت اين عدد ظرف هشت سال به اندازه 30 سال به تعداد بازنشسته‌ها اضافه شده است. بايد صندوق‌ها را موتور توسعه كشوربدانيم و از مجلس درخواست دارم كه كميته مشتركي ميان مجلس و دولت براي پايدارسازي صندوق‌ها تشكيل شود.

مشاغل كوچك راهكار اشتغال
وزير كار در مورد وضعيت اشتغال نيز گفت: اين وزارتخانه، دبيرخانه شوراي عالي اشتغال بوده و نقش تعيين‌كننده‌اي دارد. البته انباشت نيروي بيكار در كشور تحت تاثير تحولات جمعيتي اجازه نمي‌دهد كه با روش‌هاي گذشته مساله اشتغال را رفع كنيم. ربيعي در ادامه اظهار كرد: احداث واحدهاي سرمايه‌بر فولادساز از هشت هزار تا يك ميليون تني نيز كمكي به ظرفيت اشتغال نكرده و از اوايل دهه 90 تعطيلي آغاز شده است و همين رويه درخصوص ساير صنايع نيز وجود دارد لذا تنگناي منابع مالي و دشواري جذب سرمايه خارجي كمكي به اين رويكرد را نامشخص كرده است زيرا اين سرمايه‌گذاري‌ها به اين نحو مناسب اين دوران نيست. بدون چرخش مجلس و دولت و همه مشاركت‌كنندگان زمينه‌ساز براي توسعه صنايع متوسط، كوچك و خرد مشكل اشتغال قابل حل نيست. ربيعي در ادامه با بيان اينكه بايد بياموزيم مشاغل كوچك يك راهكار هستند، گفت: رسيدن به رشد اشتغال‌زا نيازمند توسعه نيروي انساني واحد است در حالي كه نيروي كار كشور به‌شدت غيرماهر و فاقد استانداردهاي امروز دنيا است، در نتيجه توسعه آموزش به شكل فعلي درمان مشكل مهارت نبوده و نخواهد بود.

  بر اشتغال فقرزدا تاكيد مي‌كنيم
 وزير كار در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مساله رفاه اجتماعي و مبارزه با فقر گفت: سياستگذاري در اين مساله با چالش جدي مواجه است و اگر مي‌خواهيم با فقر به طور واقعي مبارزه كنيم بايد يكپارچگي نظام رفاه را جدي بگيريم و نظام يكپارچه هم مشتمل بر حمايت‌هاي اجتماعي، بيمه‌هاي درماني و مبارزه با فقرهاي چندگانه است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد بسياري از موفق‌ترين كشورهاي جهان از سيستم يكپارچه استفاده كرده‌اند. توزيع ناهدفمند بودجه رفاهي نظير توزيع يارانه نقدي و اعمال سياست‌هاي جبراني كه بنده آن را صدقه‌اي مي‌خوانم مشكلاتي را به دنبال داشته است. ربيعي با بيان اينكه برنامه ما براي نظام رفاهي رويكرد توانمندسازي است، گفت: از اختصاص حمايت مالي صرف‌نظر كرده و بر ايجاد اشتغال فقرزدا تاكيد مي‌كنيم. همچنين بنده پيشنهاد مي‌كنم كه كميته مشتركي بين دولت و مجلس شكل گيرد تا سازماندهي نظام يارانه‌ها و حذف برخي يارانه‌بگيران بررسي شود. ربيعي در حالي به مساله سازماندهي يارانه‌ها مي‌پردازد كه بر اساس يكي از آخرين مصوبات مجلس گذشته، وزارت كار و دولت موظف شدند تا پايان سال جاري، 26 ميليون نفر از افراد غير نيازمند را از دريافت يارانه حذف كنند. البته وزارت كار ادعا مي‌كرد چنين كاري، با توجه به نبود پايگاه اطلاعاتي كافي از افراد، نيازمند زمان بيشتري است؛ در سوي ديگر، برخي كارشناسان نمايندگان مجلس نهم را متهم مي‌كردند كه با اين طرح قصد دارند انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده را تحت‌الشعاع قرار دهند و حذف اين تعداد از يارانه‌بگيران، مي‌تواند براي حسن روحاني در انتخابات دوازدهم مشكل‌ساز شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون