• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3552 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ خرداد

تاكيد زنگنه بر استخدام بي‌رويه دردولت قبل

وزارت نفت «100 هزار نفر» مازاد نيرو دارد

در روزهايي كه تغييرات در بدنه وزارت نفت و جابه‌جايي مديرعامل شركت ملي نفت توسط برخي رسانه‌ها به ماجراهاي كرسنت ربط داده مي‌شود، بيژن نامدار‌زنگنه به صحن سبز رنگ مجلس آمد تا براي نمايندگان مجلس دهم گزارشي از عملكرد سه ساله‌اش را ارايه كند.  همان‌طور كه انتظار مي‌رفت بخش قابل توجهي به اقداماتي اختصاص يافته بود كه در اين سه سال دولت در برنامه‌هاي وزارت نفت و به آن دست يافته بود و بخش ديگري هم به قراردادي ربط داشت كه در دو سال گذشته توانسته بارها وزير را به پاسخگويي وا دارد و حتي تغييراتي در آن اعمال كند.
سوم جهانيم
بيژن نامدار زنگنه به اقدامات اقتصاد مقاومتي، وزارتخانه متبوعش پرداخت و گفت: « طبق گزارش‌هاي منابع معتبر، ذخاير اثبات شده نفت ايران 158 ميليارد بشكه است كه معادل 3/9 درصد از ذخاير اثبات شده نفت جهان را به خود اختصاص داده و ايران از اين لحاظ در رده سوم جهان پس از ونزوئلا و عربستان سعودي قرار دارد. در بخش گاز نيز ذخاير اثبات شده گاز ايران 34 تريليون متر مكعب است كه 18 درصد ذخاير جهان را به خود اختصاص داده و ايران رتبه اول را در اين زمينه دارد. روسيه و قطر از نظر ذخاير گازي به ترتيب با 32 تريليون متر مكعب و 24 تريليون متر‌مكعب رتبه‌هاي دوم و سوم را پس از ايران به خود اختصاص داده‌اند. ايران در سال 2014 ميلادي 200 ميليارد متر مكعب گاز توليد كرده و پس از امريكا و روسيه از نظر توليد گاز در رتبه سوم جهان قرار دارد. در بخش توليد نفت نيز پس از عربستان سعودي، روسيه، امريكا، چين و عراق در رتبه ششم قرار داريم، توليد نفت عراق قبلا از 3/3 ميليون بشكه بالاتر نبود و ما 4 ميليون بشكه توليد داشتيم اما امروز اين كشور روزانه 3/4 ميليون بشكه نفت توليد مي‌كند.»

سال 92، كمبود گاز داشتيم
وي افزود: «وقتي بنده در شهريور سال 92 مسووليت وزارت نفت را برعهده گرفتم، با وجود اينكه 17 فاز پارس جنوبي نيمه‌تمام و در دست اجرا بود، كشور با كمبود شديد گاز روبه‌رو بود به نحوي كه در فصول گرم سال نيز نيروگاه‌هاي ما سوخت مايع مصرف مي‌كردند. شاخص توليد گاز كشور مقدار مصرف نيروگاه‌ها و تركيب مصرف سوخت مايع در آنهاست. مقدار متوسط توليد گاز از پارس جنوبي در سال 91، 241 ميليون متر مكعب بود، اين ميزان در سال 94 به 354 ميليون متر مكعب رسيده است، يعني ما توانسته‌ايم 50 درصد در توليد گاز از پارس جنوبي افزايش توليد داشته باشيم. اين موضوع باعث شد با وجود اينكه هر ساله نيروگاه‌ها حدودا 9 درصد افزايش مصرف گاز دارند، در سال 92 كه سال اول دولت يازدهم بود، نيروگاه‌هاي ما 27 ميليارد ليتر سوخت مايع مصرف كنند كه 18 ميليارد دلار ارزش ارزي آن است و در اين مدت 43 درصد كل مصرف سوخت نيروگاه‌ها مايع بوده كه خوشبختانه با اقداماتي كه صورت گرفته در سال 93 اين مقدار به 18 درصد كاهش يافت كه اميدواريم امسال نيز به زير 10 درصد برسد و مصرف سوخت مايع نيروگاه‌ها كاهش يابد. همچنين سوخت تحويلي به نيروگاه‌ها در سال 92، 36 ميليارد متر مكعب بود، امسال سوخت تحويلي به نيروگاه‌ها به نزديك 70 ميليارد متر مكعب يعني دو برابر خواهد رسيد .»

توليد نفت 8/3 ميليون بشكه
صادرات مرز دو ميليون بشكه
 زنگنه همچنين در خصوص ميزان توليد نفت خام و صادرات نيز خاطرنشان كرد: «توليد نفت خام در پنج ماهه نخست سال 92، 7/2 ميليون بشكه در روز بود، صادرات نفت خام ما در اين سال كمتر از يك ميليون بشكه بود كه پس از رفع تحريم‌ها امروز و در خرداد 95، توليد نفت ما به بيش از 8/3 ميليون بشكه در روز رسيده كه صادرات آن نيز از مرز دو ميليون بشكه در روز عبور كرده است. در بخش ميعانات گازي هم وقتي كه دولت يازدهم آغاز به كار كرد ما 380 هزار بشكه توليد داشتيم كه امروز اين ميزان به حدود 600 هزار بشكه در روز افزايش يافته كه اين حركت بزرگي بوده است.

افزايش توليد پتروشيمي، 46درصد
وي در بخش ديگري از گزارش خود با بيان اينكه توليد پتروشيمي در سال 92، 6/40 ميليون تن و صادرات آن نيز در اين سال 8/12 ميليون تن بوده است، گفت: «در سال 94، توليد پتروشيمي به 46 ميليون تن و صادرات آن نيز به 7/18 ميليون تن افزايش يافته كه با اين حساب تقريبا صادرات ما 46 درصد افزايش داشته است. گاز تحويلي به پتروشيمي‌ها از 35 ميليون متر مكعب در سال 92 به 43 ميليون متر مكعب در سال 94 افزايش يافته است، در حقيقت ما هيچ محدوديتي براي مصرف گاز پتروشيمي‌ها قايل نشده‌ايم. امسال يك سال استثنايي براي صنعت پتروشيمي ايران است. تعداد زيادي از پتروشيمي‌ها تا نيمه سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد و تا امروز نيز بخش عمده‌اي از صنعت پتروشيمي كشور به بهره‌برداري رسيده است. پتروشيمي دوم مرودشت، پرديس، كاوه، فاز دوم كاويان و تعداد زيادي از طرح‌ها مانند سنندج به بهره‌برداري خواهد رسيد و مقدار توليد ما را حدودا به قيمت‌هاي سال 90 و نزديك 7/5 ميليون دلار افزايش خواهند داد كه اين رقم بزرگي است. »

توزيع بنزين يورو 4
وي در بخش گزارشش از توزيع بنزين هم افزود: «در بخش فرآورده‌هاي نفتي هم خوشبختانه امروز در 7 كلانشهر كشور بنزين با استاندارد يورو 4 توزيع مي‌شود و ما فرآورده‌هايي را كه به عنوان بنزين پالايشگاه‌ها توزيع مي‌شدند و استاندارد نبودند را از اختلاط با بنزين حذف كرده‌ايم. توليد بنزين يورو 4 كه در ابتداي دولت يازدهم 2/1 ميليون ليتر بود را از سال 94 به 5/2 ميليون ليتر افزايش داده‌ايم. اولويت وزارت نفت در توسعه پالايشگاه‌ها و توسعه پالايشگاه ستاره خليج‌فارس است. »

تخفيف عمدي به سرمايه‌گذاران
زنگنه به نكته قابل تاملي هم اشاره و خاطرنشان كرد: «ما عملا تخفيف‌هايي را به سرمايه‌گذاران مي‌دهيم تا براي ادامه سرمايه‌گذاري در پالايشگاه‌هاي پارس و آناهيتا رغبت داشته باشند تا بعد از رفع تحريم‌ها اين پالايشگاه‌ها بيشتر توسعه پيدا كند.»وزير نفت مخالفان قراردادهاي جديد نفتي را مخالف سرمايه‌گذاري خارجي در بخش نفت خواند و گفت: «من موافق سرمايه‌گذاري خارجي هستم با سرمايه‌گذاري خارجي شركت‌هاي داخلي را تقويت و به روز مي‌كنيم. لايحه‌اي براي اصلاح قراردادهاي نفتي به هيات دولت فرستاده شد كه منتظر تصويب آن هستيم. البته قانوني كه وزارت نفت را مكلف به ارايه قرارداد به مجلس جهت تصويب به صحن علني كند، وجود ندارد. طبق قانون وزارت نفت فقط بايد به صورت محرمانه يك نسخه از قراردادها را به مجلس بفرستد، ما سرمان درد نمي‌كند اگر قانون تاكيد كرده بود قراردادها را ارايه مي‌داديم. معتقدم مخالفان قراردادهاي جديد نفتي مخالف سرمايه‌گذاري خارجي در بخش نفت هستند، من موافق سرمايه‌گذاري خارجي هستم. با سرمايه‌گذاري خارجي شركت‌هاي داخلي را تقويت و به روز مي‌كنيم.»

100 هزار نفر نيروي مازاد داريم
زنگنه در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به مشكلات استخدامي اين وزارتخانه گفت: «ما ۱۰۰ هزار نفر نيروي اضافه در اين وزارتخانه داريم. به شهرستان‌هايي كه تاسيسات نصبي در آنها وجود دارد توجه مي‌كنيم، بخشي از اعتبارات قراردادهاي نفتي به فعاليت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و خدمات به اين شهرستان‌ها اختصاص مي‌يابد.»وي البته در پاسخ به گفته پزشكيان، نايب‌رييس مجلس كه رياست مجلس را بر عهده داشت كه گفت؛ بايد وزارت نفت لايحه تنقيح قوانين خود را به مجلس ارايه كند گفت: «اين وزارتخانه لايحه تنقيح قوانين را به مجلس ارايه كرده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون