• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3555 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۰ خرداد

پس از آزادي نسبي فلوجه نوبت به موصل رسيد

روزهاي سياه داعش در عراق

گروه جهان| رمادي، فلوجه و اين روزها موصل. دومينوي موفقيت‌هاي ميداني دولت عراق در سرزمين‌هايي كه روزهاي سياهي را در سيطره داعش گذرانده بودند، آغاز شده است. پس از دستاوردهاي مهمي كه نيروهاي عراقي در فلوجه به دست آوردند، روز گذشته نيروهاي عراقي اعلام كردند عمليات خود را در جنوب موصل و در قلمروي داعش آغاز كردند. ارتش عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد كه در حال تكميل فرايند بازپس‌گيري كل استان صلاح‌الدين است و قصد دارد تا مناطق باقي مانده در فلوجه را نيز به تدريج بازپس گيرد. آنگونه كه ارتش اعلام كرده در حال آماده‌سازي خطوط تداركاتي خود براي ارسال نيرو به موصل براي آزادسازي آن است.
از اعلام پيروزي العبادي تا برخورد محتاطانه اشتون كارتر
اين روزها نبردهاي سرنوشت‌سازي درعراق ادامه دارد. روز جمعه خبر رسيد كه نيروهاي ارتش عراق توانستند به مركز شهر فلوجه برسند و در ساختمان فرمانداري پرچم عراق را بالا ببرند و قسمت‌هاي زيادي از اين شهر را از دستان تروريست‌هاي داعش خارج كنند. حيدرالعبادي نخست وزير عراق در حساب توييتري خود نوشت: فلوجه آزاد است. داعش به سرعت در حال فروپاشي است و ما در حال حاضر بايد تلاش كنيم تا از يك فاجعه بزرگ انساني جلوگيري كنيم و بر اين موضوع تمركز كنيم. اين اعلام رسمي در حالي رخ مي‌دهد كه از حدود چهار هفته پيش عمليات آزادسازي فلوجه توسط ارتش عراق و با حمايت جنگنده‌هاي امريكايي براي بازپس‌گيري مناطق نهايي تحت اختيار داعش در استان انبار آغاز شد. العبادي در يك نطق تلويزيوني گفت: نيروهاي عراقي در حال حاضر كنترل مركز شهرستان فلوجه را در اختيار گرفته‌اند موضوعي كه در طول دو سال گذشته دولت به هيچ عنوان نمي‌توانست مدعي چنين موضوعي شود. با اين حال اشتون كارتر وزير دفاع ايالات متحده اندكي محتاطانه موضع خود را اعلام كرد و گفت: نيروهاي عراقي كنترل بخشي از شهرستان را در اختيار دارند. من فكر مي‌كنم اينكه اعلام كنيم كل اين شهرستان در اختيار ما است زود است. ولي با اين حال اكنون مي‌توان گفت كه نيروهاي ارتش عراق به كمك شبه نظاميان شيعه و به همراه حمايت هوايي ايالات متحده توانسته از 23ماه مه بخش‌هاي عمده‌اي از اين شهرستان را از دستان داعش خارج كند.
نبرد در فلوجه ادامه دارد
گفتني است فلوجه در چهل مايلي غرب بغداد قرار دارد كه از اوايل سال 2014در اختيار داعش قرار گرفت و اكنون در حدود دو سال است كه اين منطقه در قلب عراق در اختيار تروريست‌هاي داعش قرار دارد. با اين حال نكته نگران‌كننده اين نبرد فرار هزاران غير نظامي از اين منطقه است كه داعش ده‌ها هزار تن از آنها را به دام انداخته است. اوايل ماه جاري ميلادي آژانس پناهندگان سازمان ملل هشدار داد كه حدود پنجاه هزار نفر در معرض خطر شديد هستند و در شهرستان فلوجه به دام افتاده‌اند كه ممكن است مورد بمباران شديد ارتش عراق قرار گيرند. در هفته‌هاي بعد اين گزارش‌ها تشديد و اعلام شد كه داعش از غير نظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كند و بسياري از مردم زير آوارها جان خود را از دست دادند. از طرفي افرادي كه توانستند از زير حملات هوايي و محاصره داعش جان سالم بدر ببرند نيز با كمبود تداركات و گرسنگي مواجه هستند. يكي از غير نظاميان در فلوجه به سي‌ان‌ان گفت: محصولات غذايي در شهربسيار كمياب است و افرادي هم كه حاضر به مبارزه شده‌اند نيز با مرگ حتمي مواجه شدند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه تعداد اعدام مردان و پسران در فلوجه كه امتناع از مبارزه كردند توسط داعش افزايش يافته است. بسياري از كساني كه در حال حاضر در اردوگاه‌هاي آوارگان در خارج از بغداد حضور دارند به سختي توانستند از محاصره خارج شوند و خود را به محل امن برسانند. با اين حال عبادي مي‌گويد كه داعش جواب اين اقدامات خود را مي‌گيرد و در عراق هيچ جايي براي داعش نيست. وي تاكيد كرد كه نبرد بعدي موصل است.
با اين حال وقتي كه به نقشه‌هاي مناطق آزاد شده از فلوجه نگاه مي‌اندازيم مي‌توان دريافت كه نبرد در فلوجه كماكان ادامه دارد. منابع آگاه از فلوجه عنوان كردند كه حدود هفتاد تا  هشتاد درصد از فلوجه تاكنون به‌صورت كامل آزاد شده كه شامل بخش‌هاي اداري و فرمانداري آن نيز مي‌شود. در حال حاضر فلوجه از نظر اداري در اختيار نيروهاي عراقي قرار گرفته و مسير براي آزادسازي كامل آن هموار شده است. اما خبرها حاكي از آن است كه پاكسازي كامل فلوجه به دليل مين‌گذاري و بمبگذاري‌هاي فراوان در شهر توسط داعش زمان‌بر خواهد بود.
ايران تبريك گفت
سخنگوي وزارت امور خارجه، پيروزي ارتش و نيروهاي مردمي و عشايري عراق در نبرد عليه تروريست‌هاي تكفيري در شهر استراتژيك فلوجه را به دولت و آحاد ملت عراق تبريك گفت. حسين جابري انصاري ابراز اميدواري كرد دولت عراق به پشتوانه اتحاد ملي و همبستگي گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي و اجتماعي اين كشور، به پيروزي‌هاي بيشتري در رويارويي همه‌جانبه با تروريسم و افراط‌گرايي دست يابد. همچنين محمد جواد ظريف در پيامي خطاب به همتاي عراقي خود گفت: با كمال خرسندي، نبرد شجاعانه و پيروزي اخير ارتش و نيروهاي مردمي عراق عليه تروريست‌هاي تكفيري در شهر فلوجه را به جنابعالي، دولت و آحاد ملت عراق و همچنين مراجع عظام ديني تبريك مي‌گويم. بي‌ترديد پيروزي‌هاي چشمگير به دست آمده در نبرد سرنوشت ساز فلوجه در ايام ماه مبارك رمضان، تجلي تحقق نصرت الهي بر مجاهدان راه خداست. وي در ادامه پيام خود افزود: رجاء واثق دارم كه با اتكال به خداوند قادر متعال، تمسك به اتحاد و انسجام ملي و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي ملي، ملت بزرگ عراق پيروزي‌هاي بزرگ‌تري را بر تروريست‌هاي تكفيري و حاميان آنان در سراسر عراق متحد، يكپارچه و سربلند در پيش خواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون