• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3555 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۰ خرداد

«اعتراض» مسعود كيميايي در دقيقه سه متوقف شد

مصايبي در باب تهيه نسخه مناسب از فيلم‌هاي قديمي

علاقه‌مندان به سينماي كيميايي جمعه شب به بهانه تماشاي فيلم «اعتراض» روي پرده سينماها بعد از گذشت 17 سال در پرديس چارسو جمع شدند اما با توقف فيلم در دقيقه سه، دست خالي راهي خانه شدند.
پرديس سينمايي چارسو كه اين شب‌ها با اكران 30 فيلم خاطره ساز از 30 فيلمساز صاحب نام، شب‌هاي پر رونقي را براي اين سينما رقم زده، براي اكران فيلم كيميايي با مشكل فني مواجه شد. از آنجايي كه برطرف كردن اين مشكل به زمان نياز داشت، مسوولان چهارسو از مخاطباني كه بليت «اعتراض» را خريده بودند، عذرخواهي كردند و به آنها پيشنهاد دادند در همين سالن به تماشاي «آاادت نمي‌كنيم» بهرام بهراميان بنشينند.
اين پيشنهاد كه چندان مورد استقبال قرار نگرفت، روابط عمومي اين پرديس سينمايي را برآن داشت تا هزينه بليت‌هاي خريداري‌شده را به مخاطبان معترض بازگرداند و البته عده‌اي هم ترجيح دادند فيلم نديده، از سالن بيرون نروند و تماشاي «آاادت نمي‌كنيم» را انتخاب كردند. اما اميرموسي كاظمي، مدير پرديس سينمايي چارسو درباره به وجود آمدن نقص فني در نسخه به نمايش درآمده از «اعتراض» گفت: «برخي تهيه‌كننده‌ها نسخه مناسبي از فيلم‌هاي‌شان براي اكران در اين برنامه در اختيار ما گذاشته‌اند. نسخه اصلي اين فيلم‌ها نگاتيو است اما تهيه‌كنندگاني هستند كه فيلم را روي هارد و البته با حجم بالا به دست ما رسانده‌اند. مثلا تهمينه ميلاني كارگردان «دو زن» و جهانگير كوثري تهيه‌كننده «زير پوست شهر» خودشان مسووليت تهيه نسخه مناسبي از فيلم‌شان را بر عهده گرفتند.»
با توجه به صحبت‌هاي مدير روابط عمومي پرديس سينمايي چارسو، به نظر مي‌رسد برخي از كارگردان‌ها و تهيه‌كنندگان خودشان نسخه‌اي از فيلم را در اختيار ندارند: «مثلا كيومرث پوراحمد، كارگردان «شب يلدا» از همان ابتدا گفت كه به فيلمش دسترسي ندارد يا براي تهيه نسخه‌اي از فيلم «شير سنگي» جعفري جوزاني نيز وضعيت به همين شكل بود. به همين خاطر ما چاره‌اي نداريم جز اينكه دي‌وي‌دي اين فيلم‌ها را از بازار يا موسسه رسانه‌هاي تصويري بخريم.»با اين تفاسير پخش دي وي دي به اين شكل روي پرده سينما مشكلات خاص خودش را دارد. كاظمي در اين باره توضيح داد: «ما معمولا چند نسخه از فيلم را تهيه مي‌كنيم كه اگر براي يك نسخه مشكلي پيش آمد بتوانيم از نسخه‌هاي ديگر استفاده كنيم.
براي هر فيلم سه نسخه اينترنتي، دي‌وي‌دي و سي‌دي را جمع مي‌كنيم و هر كدام كه كيفيت بهتري داشت، به AV تبديل كرده و نمايش مي‌دهيم.»بنا به گفته مدير روابط عمومي پرديس چارسو، دي‌وي‌دي فيلم «اعتراض» از موسسه رسانه‌هاي تصويري تهيه شده است. فيلم بعد از تبديل، روي پرده رفته اما از دقيقه سه پرش داشته و دي وي دي مشكل‌دار بود.
 كاظمي با اشاره به اينكه مسوولان فني تلاش كردند اين ايراد را برطرف كنند، خاطرنشان كرد: «ما نمايش فيلم را متوقف كرديم كه بتوانيم نقص آن را برطرف كنيم، اما اين كار زمان زيادي طلب مي‌كرد و در نيمه‌هاي شب عملي نبود. به همين خاطر به مخاطبان پيشنهاد كرديم «آاادت نمي‌كنيم» روي پرده برود. برخي كه صرفا براي تماشاي فيلمي از آقاي كيميايي آمده بودند ترجيح دادند هزينه بليت را پس بگيرند و ما هم قول مساعد داديم اين فيلم را در پايان برنامه نمايش 30 شب، روي پرده ببريم»اگرچه اكران فيلم‌هاي قديمي همراه با ريسك است اما انتظار مي‌رود نسخه‌اي از اين فيلم‌ها از جاي ديگري چون بازار تامين شود. در واقع جايي مانند فيلمخانه ملي كه قرار است از فيلم‌ها به بهترين شكل حراست كند. مدير روابط عمومي پرديس چارسو در اين باره گفت: «همه اين فيلم‌ها در فيلمخانه ملي وجود دارد اما واقعيت اين است كه نسخه فيلمخانه ملي تفاوت چنداني با نسخه موجود در بازار ندارد. هنوز خيلي از اين فيلم‌ها اصلاح نشده و ممكن است چنين اتفاقاتي باز هم بيفتد. با همه اينها عليرضا تابش، مدير بنياد فارابي در بازديدي كه به همراه احمد مسجد جامعي از برنامه نمايش 30 شب داشت، براي همكاري فارابي در برگزاري اين برنامه و در اختيار قرار دادن نسخه فيلم‌ها قول مساعد داد.»
شورايي سه نفره متشكل از اشكان خطيبي، مدير پرديس چارسو، امير موسي كاظمي، مدير روابط عمومي و همچنين عباس غفاري، 30 فيلم را براي نمايش در شب‌هاي ماه رمضان انتخاب كرده‌اند. علاوه بر سليقه اين افراد، ملاحظاتي كه درباره برخي بازيگران و كارگردانان وجود داشته، در انتخاب فيلم‌هاي سهيم موثر بوده است.
كاظمي با بيان اين مطلب افزود: «مجبور شديم برخي فيلم‌ها را به خاطر فعاليت بازيگرش در خارج از ايران و حساسيت‌هايي كه روي اين مساله وجود دارد، كنار بگذاريم. در مجموع انتخاب كارگردان‌ها و آثار خاطره‌انگيز آنها كار سختي بود، چون بر اساس حدس و گمان و سليقه خودمان به اين نتيجه رسيديم كه كدام فيلم‌ها توانسته به خاطره جمعي جامعه تبديل شود.»به نظر مي‌رسد تلاش برگزار‌كنندگان اين برنامه در شب‌هاي اول اكران فيلم‌ها نتيجه داده است.
قرار بود اين فيلم‌ها در يك سانس روي پرده برود اما به دليل استقبال مخاطبان، بيش از 80 درصد فيلم‌ها به سانس دوم كشيده شد و برگزاركنندگان مجبور شدند سالن ديگري را در اختيار فيلم قرار دهند. از ميان فيلم‌هايي كه تا امروز روي پرده رفته‌اند، «مارمولك» به كارگرداني كمال تبريزي با سه سانس نمايش، پرمخاطب‌ترين فيلم اين برنامه است. اين فيلم زمان اكران خود به دليل محدوديت و فشار گروهي از جامعه، نتواست به فروش ايده‌آل خود برسد و اكران آن ناتمام ماند. اما مدير روابط عمومي پرديس سينمايي چارسو، از ادامه اكران اين فيلم‌ها به صورت منظم بعد از پايان برنامه «30 شب 30 كارگردان» خبر داد. اين سينما در نظر دارد يك هفته به اكران فيلم‌هاي يك كارگردان ايراني و يك هفته را به آثار يك كارگردان خارجي اختصاص دهد.  به گفته كاظمي برنامه بعدي اين سينما، هفته فيلم كارگردانان سينماي ايران و جهان است. در نخستين هفته اين برنامه هفت فيلم از عباس كيارستمي به بهانه بزرگداشت و تولد او روي پرده مي‌رود. همچنين قرار است جشن تولد اين كارگردان سه شنبه اول تير ماه در پرديس سينمايي چارسو برگزار شود. اميدواريم به بهانه بازنمايش فيلم‌هاي سينمايي روي پرده، فيلمخانه ملي و بنياد سينمايي فارابي خاك نسخه‌هاي بي‌كيفيت و نگاتيو فيلم‌هاي با ارزش را بگيرند و براي تبديل و بالا بردن كيفيت آنها قدم بردارند. در اين برنامه كه با عنوان «۳۰ شب، ۳۰ كارگردان» برگزار مي‌شود، آثاري از علي حاتمي، بهرام بيضايي، امير نادري، تهمينه ميلاني، مسعود جعفري جوزاني، كمال تبريزي، داريوش فرهنگ، كيانوش عياري، كيومرث پوراحمد و ... روي پرده مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون