• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3559 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳ تير

روزه سكوت 42 روزه شكست

گروه سياسي| فصل تغييرات جنجالي در وزارت كشور 42 روز پيش كليد خورده بود اما ديروز صدايش بلند شد و به گوش همه رسيد. اين در حالي بود كه وزارت كشور تمام تلاش خود را به كار بست تا غائله بركناري استاندار خوزستان را در سكوت خبري و دور از حاشيه‌ها ختم كند اما تلاش‌ها بي‌نتيجه ماند و وزارت كشور درگير جنجالي‌ترين حاشيه‌هايش در سه سال گذشته شد. استاندار بركنار شده مراسم توديع و معارفه خود را تبديل به يك جلسه افشاگري كرد و تندترين حرف‌ها را عليه رييس‌جمهور و يكي از تحت فشارترين وزرايش كه در مجلس نهم همواره مورد هدف مخالفان دولت بود ايراد كرد تا آخرين حضورش در ساختمان استانداري خوزستان جنجالي‌ترين حاشيه اين روزهاي وزارت كشور حسن روحاني را رقم بزند. جنجالي كه بي‌شك مي‌تواند سوژه جديد براي اتاق فكرها عليه دولت باشد. عبدالحسين مقتدايي حملات تندي به شخص رييس‌جمهور و وزير نفتش كرد تا كلكسيون اتهامات مخالفان دولت عليه او تكميل شود، وزيري كه از همان روز راي اعتمادش مورد بيشترين حمله‌هاي مخالفان قرار گرفته بود. به نظر مي‌رسد حرف‌هاي تند و تيز مقتدايي براي مهار آتش خشمش از بركناري كافي نبود كه او گفت‌وگويي هم با تسنيم انجام داد و بار ديگر حملاتش به رييس‌جمهور و وزير نفت را تكرار كرد. روز معارفه اما مقتدايي تنها افشاگر مراسم نبود. حرف‌هاي تند و بي‌پرواي استاندار بركنار شده يكي از آرام‌ترين مردان وزارت كشور را به واكنش وادار كرد. حسينعلي اميري به عنوان قائم‌مقام وزارت كشور در اين مراسم شركت كرده بود اما حرف‌هاي مقتدايي سبب شد تا او هم لب به سخن باز كند و از دلايل اين بركناري جنجالي بگويد، همان دلايلي كه از 42 روز پيش خبرنگاران به دنبال آن بودند اما وزارت كشور در مورد آن سكوت كرده بود. اميري به گفته خودش سخن گفت تا حق رييس‌جمهور تضييع نشود و همين جمله را آغاز افشاگري‌هايش قرار داد و گفت: وزير كشور شخصا به من گفت كه استاندار خوزستان پاسخ تلفن معاون سياسي را نمي‌دهد و از من درخواست كرد كه با آقاي مقتدايي صحبت كنم. به استاندار سابق گفتم كه اين تغييرات به صلاح و درست نيست و از لحاظ قانوني نيز وزير قبول نمي‌كند. از وي بسيار درخواست كردم كه انتصابات را انجام ندهد و مخالفت وزارت كشور را نيز به او اعلام كرده بودم اما استاندار اين موضوع را قبول نمي‌كرد. تغييراتي كه اميري از آنها سخن گفت موضوعي بود كه همان روزهاي اول بركناري مقتدايي به صورت شايعه به گوش مي‌رسيد، تغيير يكشبه 20 فرماندار در استان خوزستان، اما وزارت كشور در همان روزها مهر تاييد بر اين شايعات نزد تا 42 روز بعد اينگونه شايعات گذشته تاييد شود. در ميان اين دعواهاي لفظي اما مقتدايي جمله‌اي را گفت، جمله‌اي كه مهر تاييدي بر كلام آخر حسينعلي اميري بود كه گفت: استاندار سابق خوزستان با رييس‌جمهور همسو نبود. مقتدايي در ميانه سخنراني تند و تيزش با صراحت اعلام كرد «من با رييس‌جمهور اختلاف استراتژيك دارم.»

روحاني و زنگنه خواستار عزل من بودند

به گزارش ايسنا، عبدالحسن مقتدايي در مراسم توديع و معارفه استاندار خوزستان كه ديروز برگزار شد، با اشاره به اتفاقات آخرين روز كاري خود در استانداري عنوان كرد: امام خميني(ره) در زمان انقلاب به شاه 10 روز فرصت داد كه از كشور خارج شود اما به من تنها 10 دقيقه فرصت داده شد. ساعت 7:10 دقيقه موضوع تغيير استاندار را به من گفتند و ساعت 7:20 جهت عرض خدمت رفتم. مقتدايي ادامه داد: تنها كسي كه از من حمايت كرد، آقاي رحماني فضلي وزير كشور بود. شخص آقاي روحاني و يكي از وزرا اراده كردند كه من نباشم. من اختلاف استراتژيك با رييس‌جمهور دارم. البته اين مانع نمي‌شود كه عنوان كنم كه بهترين خدمات را اين دولت ارايه داده است و اين را با وجود گله‌مندي خود به برخي رفتارهاي دولت مي‌گويم. مقتدايي عنوان كرد: آقاي روحاني كليدساز خوبي است و به تعبيري حسن كليدساز است اما برخي از قفل‌ها زنگ زده بودند و بايد اين قفل‌ها را بريد. استاندار سابق خوزستان در خصوص انتصابات جنجالي اخير خود نيز گفت: من تنها چهار حكم زده بودم اما همزمان با آن در استان يزد، 10 حكم زده شد. قرار بود من در تيرماه بروم. آنها با موضوع انتصابات پي بردند كه اكنون زمان آن است كه ضربه خود را بزنند. نه استعفا دادم و نه بازنشسته شدم. بلكه مقتدايي شبانه عزل شد.

اگر سخن نگويم حق رييس‌جمهور تضييع مي‌شود

بعد از صحبت‌هاي مقتدايي، حسينعلي اميري بود كه پشت تريبون قرار گرفت و با بيان اينكه اگر مساله‌اي توضيح داده نشود ممكن است شبهه‌هايي ايجاد يا حق مسوولان نظام تضييع شود، گفت: آقاي مقتدايي از زماني كه به عنوان استاندار خوزستان منصوب شدند، انساني پاكدست و پرتلاش بوده و هستند اما از مطالبي كه مطرح كرده‌اند، فكر كردم كه داوري ايشان بر اساس ذهنيت شكل گرفته و به همين دليل اگر اين مسائل را توضيح ندهم، ممكن است حق رييس‌جمهور تضييع شود. وي بيان كرد: در سطح ملي وزرا و معاونان رييس‌جمهور در تعاملات استاني به استاندار سابق گله‌مند بودند اما اشهدبالله رييس‌جمهور به وزير كشور يا كس ديگري نگفته مقتدايي استعفا دهد يا كناره‌گيري كند و اين تصميم را شخص آقاي رحماني‌فضلي، وزير كشور اتخاذ كرد. سخنگوي وزارت كشور با اشاره به مسائل پيش‌آمده در آخرين روز كاري استاندار سابق عنوان كرد: شخصا يك روز و نيم تلاش كردم كه اين وضعيت پيش نيايد اما در نهايت و با توجه به ناهماهنگي‌هايي كه در انتصابات آذرماه سال گذشته انجام شده بود و انتصابات بعدي و آخرين مجموعه انتصاباتي كه انجام شد، اين موضوع رخ داد. وزارت كشور در برابر گله‌مندي وزرا به‌شدت از استاندار دفاع كردند اما وزير كشور حريمي دارد و به همين جهت با نامه استعفاي آقاي مقتدايي موافقت شد.

مقتدايي اظهارات اميري را رد كرد

بعد از صحبت‌هاي حسينعلي اميري، استاندار بركنار شده درصدد دفاع از خود برآمد و در گفت‌وگويي با تسنيم بار ديگر اعلام كرد در اينكه عزل او خواسته شخص رييس‌جمهور و وزير نفت بوده شكي نيست و گفت: اينكه مي‌گويند دليل بركناري‌ام عزل‌و نصب‌ها بوده، اشتباه است؛ معادل عملكرد من در خوزستان در برخي استان‌هاي ديگر دو برابر بنده عزل و نصب كرده‌اند. بنده حتي در دوران ورودم به استانداري 14 عزل و نصب داشتم، پس چرا در آن دوران بنده را بركنار نكردند؟ استاندار پيشين استان خوزستان با اشاره به اظهارات سخنگوي وزارت كشور مبني بر اينكه دليل بركناري آقاي مقتدايي انتصاب 8 بخشدار زن بوده است، گفت: صحبت‌هاي آقاي اميري اشتباه بوده، گفتند چرا هشت زن را بخشدار كرديد؟ خب اين در اختيار من بود. بعدا گفتند كه شما عزل و نصب كرديد، از اختيارات وزير بوده و من هم گفتم سال 92 كه آمدم و عزل و نصب كردم آن وقت هم در اختيار وزير بود، چرا آن‌موقع عكس‌العمل نشان نداديد؟ وي اظهار داشت: اتفاقا برعكس بوده، بروند از مخابرات آمار بگيرند كه چه كسي تماس گرفته و چه كساني جواب تلفن ندادند! من و معاون سياسي‌ام چهار روز دنبال آقاي مقيمي مي‌گشتيم، اما مطلقا جواب نمي‌دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون