• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3562 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير

‌انتقاد ناطق نوري از بي عدالتي

پس از37سال دربسیاری ازمسائل سیرقهقرایی داشته ایم

« پس از 37 سال در بسياري از مسائل سير قهقرايي داشته‌ايم». اين را علي‌اكبر ناطق‌نوري گفته است. آن هم درست در زماني كه بحث‌هاي مربوط به فيش‌هاي حقوقي نجومي در رسانه‌ها داغ است و مردم هنوز اخبار فسادهاي عجيب و غريب در دولت‌هاي نهم و دهم را از ياد نبرده‌اند و درست در شب شهادت كسي كه به عدالت ورزي شهره است. شيخ نور شب بيست و يكم ماه رمضان را غنيمت شمرده بود تا در حضور يادگاران امام، سيد حسن، ياسر وعلي خميني، مرتضي و علي اشراقي، فاطمه طباطبايي عروس امام، و مسوولان دولتي از جمله اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور، علي يونسي، مجيد انصاري و در حرم امام خميني سخنان مهمي بگويد از لزوم «احساس مسووليت»، از نحوه برخورد امام علي با كساني كه ثروت‌هاي بي‌حساب و كتاب داشتند و از توصيه‌هاي حكومت‌داري او درباره خشكاندن ريشه ستمكاري و مقابله با تقسيم املاك دولتي در ميان مسوولان و از اينكه بعد از 37 سال كه مي‌خواستيم انقلاب اسلامي براي جهان اسلام و كل دنيا الگو باشد به اين هدف نرسيده‌ايم؛ سخن بگويد. ناطق براي اين قضاوتش دو معيار داشت؛ يكي سخنان به جا مانده از امام علي درباره حكومتداري و ديگري يك متن مهم به جا مانده از امام خميني. دستمايه اصلي سخنان ناطق، مفهوم «مسووليت‌پذيري» بود. مفهومي كه آن را در سخنان امام علي و امام خميني دنبال كرد تا نشان دهد وضع امروز ما تا چه ميزان از اين مفهوم فاصله گرفته است. ناطق بخش‌هايي از خطبه شقشقيه در نهج‌البلاغه را خواند و از تبعات برخورد امام علي با هدردهندگان بيت‌المال گفت و اينكه اگرچه مردم بعد از اتمام حجت امام علي درباره برخورد با برداشت‌هاي بي‌حساب و كتاب از بيت‌المال از آمدنش استقبال كرده بودند اماوقتي ايشان كار خويش را در خلافت با حساب كشي و مواخذه شروع كردند، فريادها درآمد و مخالفت‌ها شروع شد. او به برخورد علي(ع) با كساني كه ثروت‌هاي بي‌حساب و كتاب داشتند، اشاره كرد و گفت: ايشان به تناسب همين رفتارها دشمناني نيز داشت، زيرا انسان اگر بخواهد حق بگويد و دستور خدا را اجرا كند هزينه در پي خواهد داشت و علي(ع) اين هزينه را پرداخت؛ لذا ايشان در مدت حكومت خويش با مسلمانان سه بار جنگ كردند و سرانجام نيز از شدت عدالت در محراب به شهادت رسيدند.
رييس دفتر بازرسي ويژه مقام معظم رهبري با اشاره به نامه اميرالمونين(ع) به يكي از واليان خودش توصيه كرد: اگر بخواهيم حكومت اسلامي به معناي واقعي را پياده كنيم بايد فرمان علي(ع) به مالك اشتر را دستورالعمل قرار دهيم و مواضع و اهداف خويش را براساس آن تنظيم كنيم و قاضي و فرماندار را براساس همين فرمان برگزينيم. بعد هم گفت «علي(ع) در مورد اطرافيان، به مالك توصيه مي‌كنند كه مراقب آنان باشد، ريشه ستمكاري‌شان را بخشكاند و اجازه تقسيم املاك دولتي ميان آنها را ندهد». ناطق اما براي تشريح اهميت مفهوم «مسووليت‌پذيري» فقط به الگوي امام علي بسنده نكرد. او اشاره‌اي هم به يكي از نامه‌هاي مهم به جا مانده از امام خميني از 74 سال قبل داشت. به گفته ناطق، امام در اين نامه كه با آيه قال‏اللّه‏ تعالي: قُلْ اِنّما اعِظُكم بِواحِدةٍ أنْ تقُومُوا لِلّهِ مثني و فُرادي، آغاز مي‌شود گفته است «خداي تعالي در اين كلام شريف، از سرمنزل تاريك طبيعت تا منتهاي سير انسانيت را بيان كرده، و بهترين موعظه‌هايي است كه خداي عالم از ميانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و اين يك كلمه را پيشنهاد بشر فرموده. اين كلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قيام براي خداست كه ابراهيم خليل‏ الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‌هاي گوناگون عالم طبيعت رهانده». ناطق ادامه داد كه امام خميني با بيان اين بيت شعر «خليل آسا درِ علم اليقين زن/ نداي «لااُحبّ الآفلين» زن/» گفته است «قيام للّه‏ است كه موسي كليم را با يك عصا به فرعونيان چيره كرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نيز او را به ميقات محبوب رساند و به مقام صعْق و صحْو كشاند.

قيام براي خداست كه خاتم ‏النبيين ـ صلي‏الله‏ عليه و‌ اله ـ را يك‏تنه بر تمام عادات و عقايد جاهليت غلبه داد و بت‌ها را از خانه خدا برانداخت و به جاي آن توحيد و تقوا را گذاشت و نيز آن ذات مقدس را به مقام قاب قوسين أوأدنيرساند». به گفته ناطق، امام خميني در بخش ديگري از اين نامه اينطور گفته است :«اي آقاي محترم كه اين صفحات را جمع‌آوري كرديد و به نظر علماي بلاد و گويندگان رسانديد! خوب است يك كتابي هم فراهم آوريد كه جمع تفرقه آنان را كند و همه آنان را در مقاصد اسلامي همراه كرده از همه امضا مي‌گرفتيد كه اگر در يك گوشه مملكت به دين جسارتي مي‌شد، همه يكدل و جهت از تمام كشور قيام مي‌كردند». ناطق گفت: اين نگاه امام است كه مانند همان مسووليت‌پذيري علي(ع) است.

روي‌مان مي‌شود بخواهيم براي دنيا الگو شويم؟
او از همينجا به فاصله شيعيان با اين مسووليت‌پذيري نقبي زد تا از وضع فعلي كشور انتقاد كند. آنجا كه گفت: «آيا ما امروز مسوول نيستيم؟ آيا نگهداري اين انقلاب مسووليت ندارد؟ قرن‌ها علما مبارزه كردند، حبس و زندان كشيدند، آيت‌الله مدرس به شهادت رسيد، شيخ فضل‌الله نوري بالاي‌دار رفت، مردم عادي به شهادت رسيدند، خداوند اين رهبر را به ملت ما داد و سرانجام انقلاب به پيروزي رسيد و براي نخستين بار پس از دوران حكومت پيامبر(ص) و علي(ع) حكومت اسلامي تشكيل شد؛ ما مي‌خواهيم اين انقلاب براي جهان اسلام و كل دنيا الگو باشد؛ آيا 37 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌توانيم ادعا كنيم كه الگوييم؟ آيا ما در مقابل خون شهدا، مقابل خانواده‌هاي آنها، مقابل فرياد امام و مقابل خدا مسووليت نداريم؟ آيا با اين وضعيت روي‌مان مي‌شود كه بگوييم مي‌خواهيم براي جاهاي ديگر دنيا الگو شويم؟ «ناطق‌نوري كه صدايش در اينجا اوج گرفته بود به آمار اسف بار شاخص‌هاي مختلف اجتماعي در ايران اشاره كرد و گفت: متاسفانه آمارهايي را خودمان در مورد وضعيت معتادان، كارتن خواب‌ها، رشوه و... منتشر مي‌كنيم و دشمن اين آمار را از خودمان مي‌گيرد و عليه خودمان استفاده مي‌كند. البته من نمي‌خواهم از شبكه‌هاي غربي اسم ببرم، اما آنها از خود روزنامه‌ها و سايت‌هاي داخلي اين آمار را مي‌گيرند و منتشر مي‌كنند؛ آيا با اين وضع در زمينه‌هاي مختلف مي‌توانيم الگو شويم؟ بعد هم رفتار امام علي(ع) با فرماندار متخلف خودش را يادآوري كرد و گفت: در جمهوري اسلامي كه اينقدر براي آن فداكاري شد و رهبري نيز در مورد مسائل مختلف هشدار مي‌دهند، آيا مي‌توانيم ادعا كنيم كه قوه قضاييه ما به تمام معنا اسلامي است؟ آيا مي‌توانيم ادعا كنيم كه مردم جايي بروند كه شأن آنها حفظ شود و طمع پول گرفتن و رشوه در ميان نباشد؟ البته در همه جا اينگونه نيست اما اين امور وجود دارد.

تشكر ناطق‌نوري از رييس‌جمهور
رييس دفتر بازرسي ويژه مقام معظم رهبري خواست تا اين موضوع آسيب‌شناسي شود كه چرا پس از 37 سال در بسياري از مسائل سير قهقهرايي داشته‌ايم؟ او البته اين را هم گفت كه كشور ما با مديريت رهبري و دعاي امام و شهدا استقلال دارد، در يك منطقه پر آتش امنيت دارد، با فداكاري سربازان گمنام امام زمان)عج( و بچه‌هاي مخلص در نهادهاي مختلف امنيت وجود دارد كه همه اينها نعمت است. اما سخن ناطق اين بود كه چرا قدر اين نعمت‌ها را نمي‌دانيم و به وظايف و مسووليت‌هاي‌مان توجه نمي‌كنيم؟ چرا يك فرماندار بايد سال‌ها در مسووليت خود باقي بماند؟ چرا كسي بايد جرات كند بگويد كه براي يك موضوع فلان كارها بايد انجام شود و فرد بايد چند نفر را ببيند تا موضوع حل شود؟ناطق براي ملموس‌تر شدن سخنانش به خاطره‌اي اشاره كرد و گفت: روزي يك نفر در دفتر بازرسي نزد من آمد و گفت من هيچ توقعي از شما ندارم و فقط مي‌خوام كه از دادگاه بخواهيد به پرونده من عادلانه رسيدگي شود؛ چرا بايد تن مردم اينگونه بلرزد و مردم به اين اجماع برسند كه همه اينها خرابند؟ مردم اين را مي‌گويند؛ مي‌گويند اينها اينگونه اند!ناطق‌نوري در پايان سخنانش البته به فيش‌هاي حقوقي نجومي هم اشاره داشت. او با تشكر از دستور روحاني براي رسيدگي به اين موضوع گفت: من از ايشان خواهش مي‌كنم كه اين موضوع را جدي بگيرند؛ البته اينها مربوط به اين دوره نيست و متعلق به دوره‌هاي مختلف است كه امري اشتباه است؛ اين پرداخت‌ها طبق قانون‌ها و آيين‌نامه‌هاي غلط است؛ مثلا تحت عنوان پاداش در شركت‌هاي دولتي اين حقوق‌ها تعلق مي‌گيرند؟ پاداش چيست؟ من خواهش مي‌كنم به اين موضوع رسيدگي شود و اگر آيين نامه‌ها غلط است يك لايحه دو خطي به مجلس بدهيد تا اصلاح شود و نظام پرداخت هماهنگ براي همه جاري شود؛ چرا كه اين حقوق‌هاي بالا قابل تحمل نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون