• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3562 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير

معاون وزير راه و شهرسازي:

احداث ساختمان‌هاي ۱۲ طبقه و بيشتر در تهران ممنوع شد

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه احداث ساختمان‌هاي 12 طبقه و بيشتر در تهران ممنوع شد، گفت: موضوع ساخت برج‌هاي دوقلو در كميته فني شوراي عالي شهرسازي و معماري در دستور كار و در دست بررسي است و هنوز نظر كميته فني اعلام نشده است.
در زمستان سال گذشته، شوراي عالي شهرسازي و معماري بلندمرتبه‌سازي مصوبه‌اي مبني بر ممنوعيت هر نوع بلندمرتبه‌سازي را صادر كرد. پيش از آن، رييس‌جمهور از شوراي عالي شهرسازي و معماري خواسته بود تا ضوابطي را براي چاره‌انديشي بلندمرتبه‌سازي در تهران، به خصوص در مناطق غربي و منطقه ۲۲ تصويب كنند.
روحاني در اين‌باره گفته بود: دولت از وزارت راه و شهرسازي و شوراي عالي شهرسازي، مي‌خواهد بر بلندمرتبه‌سازي در برخي مناطق شهري نظارت بيشتري داشته باشند. بايد براي برج‌ها و ساختمان‌هاي بلندمرتبه، به خصوص آنهايي كه در كريدور جابه‌جايي هوا قرار دارند، چاره‌انديشي شود و حداقل از اين به بعد از ساختن‌ آنها در اين‌گونه مناطق جلوگيري شود. البته پيش از تصويب مصوبه ممنوعيت بلندمرتبه‌سازي در تهران، محمدباقر قاليباف، شهردار در يك گفت‌وگوي زنده تلويزيوني اعلام كرده بود، حاضر است صدور پروانه ساخت در تهران را متوقف كند. واقعيت اين است كه سال‌هاست بين هزينه خدمات شهري و جمعيتي كه در تهران حضور دارند و احتمال دارد بيشتر هم شوند، تناسب از بين رفته. سال‌هاست شهرداري مي‌گويد كه براي تامين هزينه‌هاي چند‌ده ميلياردي شهر، نياز به صدور مجوز ساخت و ساز و به تبع آن، بلندمرتبه‌سازي دارد و سال‌هاست ساكنان اين شهر صددروازه، حرص مي‌خورند چرا هوا آلوده است و ترافيك گره خورده و گراني بيداد مي‌كند.
حال پيروز حناچي خاطرنشان كرد: بر اساس آخرين مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري در رابطه با بلندمرتبه‌سازي، تا تصويب ضوابط بلندمرتبه‌سازي، احداث ساختمان‌هاي ۱۲ طبقه و بيشتر در شهر تهران ممنوع است؛ چرا كه از اين ظرفيت بيش از حد و نابجا استفاده شده است.
او همچنين درباره آخرين وضعيت مجوز ساخت برج‌هاي دوقلو اظهار كرد: موضوع ساخت برج‌هاي دوقلو در كميته فني شوراي عالي شهرسازي و معماري در دستور كار و دردست بررسي است و هنوز نظر كميته فني اعلام نشده است. اين كميته هفته‌اي دو جلسه برگزار مي‌كند و در حال حاضر يكي از دستورات آن مربوط به برج‌هاي دوقلو است.
معاون وزير راه و شهرسازي درخصوص زمين‌خواري‌هاي منطقه لواسان نيز به ايسنا متذكر شد: ما مرجع رسيدگي به زمين‌خواري نيستيم بلكه ضوابط را تعيين مي‌كنيم. ما طرح جامع لواسان را ابلاغ كرديم و هر چيزي به جز آن انجام شود خلاف قانون است.
حناچي با اشاره به مباحثي مبني بر لزوم بازنگري در طرح جامع پايتخت توضيح داد: در بازنگري قرار نيست همه‌چيز دگرگون شود بلكه بايد تلاش كرد تا شرايط بهتري فراهم شود. اين طرح‌ها دوره دارند اما معنايش اين نيست كه بعد از پايان دوره بايد فرمت شوند. اصول بايد حفظ شود ولي ممكن است برنامه‌هاي كيفي‌تري به آن اضافه شود.
پروژه راه‌اندازي برج‌هاي دوقلوي مخابرات كه از ابتداي سال 1391 عمليات اصلي اجرايي آن شروع شده تا پايان سال 93 به اتمام مي‌رسد و شركت‌هاي مخابرات ايران و تهران و شركت ارتباطات سيار در اين برج مستقر خواهند شد. شركت مخابرات ايران پس از اجراي كامل خصوصي‌سازي در راستاي اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي و انفصال از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از ساختمان‌هاي اين وزارتخانه نقل مكان كرد و هم‌اكنون عمليات اجرايي ساخت پروژه برج‌هاي دوقلو را آغاز و براي آن، پروانه ساخت با هزينه‌اي معادل 125 ميليارد تومان از شهرداري تهران اخذ كرده است. دو شركت پس از طي مراحل مختلف شركت در مناقصه تعيين پيمانكار ساخت برج‌هاي دوقلو با اعلام قيمت 27 ميليارد تومان، برنده‌ نهايي اين مناقصه تعيين شده‌اند و كميته فني، بازرگاني در حال بررسي آناليزهاي مورد ارايه از سوي اين شركت‌ها، براي درستي و منطقي بودن آنها بوده و برنده مناقصه براساس مناسب‌ترين قيمت، توسط كميسيون مناقصه (مديرعامل، معاونت اداري و مالي و رييس هيات‌مديره) معين خواهد شد. البته از سال 1392 اعلام شده بود شركت مخابرات ايران به عنوان بزرگ‌ترين اپراتور مخابراتي كشور، در فكر ساخت برج‌هاي دوقلو براي خود است. گفته شده مخابرات پروانه ساخت را با هزينه‌اي معادل 125 ميليارد تومان از شهرداري تهران اخذ كرده بود و قرار بود اين برج‌ها در زميني به مساحت 37 هزار مترمربع و زيربناي 110 هزار مترمربع در 30 طبقه ساخته ‌شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون