• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3562 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير

غيرمنتظره و حيرت‌آور پس از شكست آرژانتين در فينال كوپه‌آمه‌ريكا

خداحافظي مسي از تيم ملي

ليونل مسي، ستاره آرژانتيني بارسلونا، چند روز پس از بيست و نهمين سالگرد تولدش، از فوتبال ملي خداحافظي كرد. چند روز پيش نشريه كاتالاني اسپورت مصاحبه‌اي اختصاصي با مسي كه در حال حاضر همراه با تيم ملي آرژانتين در رقابت‌هاي كوپا آمه‌ريكا حضور دارد، ترتيب داده و از قول او نوشته: «از بودن در بارسا و شهر بارسلونا راضي هستم.» او همچنين در بخش ديگري از مصاحبه‌اش اعلام كرده كه مي‌خواهد همچنان بازي‌هاي بيشتري براي بارسا انجام بدهد و به موفقيت‌هاي بيشتري برسد. بخشي از ويژه‌نامه اسپورت براي تولد مسي به مرور موفقيت‌هاي او با پيراهن بارسا اختصاص دارد. مسي از 13 سالگي به عضويت بارسا درآمده و از 16 سالگي براي تيم اول اين باشگاه بازي مي‌كند. در اين مدت او 8 قهرماني در لاليگا، 4 قهرماني در چمپيونزليگ، 4 قهرماني در كوپا دل‌ري و سه قهرماني در جام باشگاه‌هاي جهان داشته است. علاوه بر اين او 22 عنوان انفرادي هم به دست آورده كه مهم‌ترين آنها، 5 توپ طلاي بهترين بازيكن جهان است. او در 531 ديداري كه براي بارسا انجام داده، 453 گل نيز به ثمر رسانده است. اما ليونل مسي در اقدامي شوكه‌كننده پس از اتمام ديدار آرژانتين و شيلي كه با شكست آلبي سلسته و از دست رفتن سومين فينال متوالي براي اين تيم همراه بود با تيم ملي وداع گفت. فينال كوپا آمه‌ريكا سنتناريو بين شيلي و آرژانتين برگزار شد و همچون سال گذشته، اين شيلي بود كه در ضربات پنالتي به پيروزي دست يافت. در ضيافت پنالتي‌ها مسي يك پنالتي خود را از دست داد. اين سومين فينال متوالي بود كه مسي با تيم آرژانتين شكست مي‌خورد (جام جهاني 2014، كوپا 2015 و كوپا 2016). ليو مسي پس از خروج از رختكن مقابل خبرنگاران قرار گرفت و خبر از خداحافظي خود داد: «لحظات دشواري براي هرگونه تجزيه و تحليل شكست است. در رختكن به اين فكر مي‌كردم كه تيم ملي ديگر براي من تمام شده است. خداحافظي فقط به صلاح من نيست، كه به صلاح همه است. خيلي‌ها دوست دارند من با تيم ملي وداع كنم. نمي‌خواستيم فقط به فينال برسيم بلكه هدف ما فقط قهرماني بود. خيلي سعي كردم تا بالاخره با آرژانتين قهرمان شوم اما رسيدن به 4 فينال و قهرمان نشدن واقعا دشوار است و حس بدي به من مي‌دهد. همه كار كردم ولي نشد. الان حس غمگيني فراواني دارم. پنالتي‌اي را از دست دادم كه برايم بسيار مهم بود. باورنكردني است ولي اين اتفاقي است كه افتاده. دومين بار متوالي است كه در پنالتي‌ها مغلوب مي‌شويم. سومين فينال متوالي كه مي‌بازيم. تلاش داشتيم طلسم را بشكنيم ولي نشد.»
رايان رازن‌بلات در فاكس اسپورت درباره اين خداحافظي اينگونه نوشت: «اين چهارمين شكست مسي در فينال‌هاي ملي بود و اين تعداد شكست در فينال براي كسي كه هر بار پيراهن سفيد و آبي آسماني آرژانتين را به تن مي‌كند، زير فشار شديدي است، بسيار زياد است. آرژانتين از سال 1993 تا به حال جامي نبرده و اين خيلي قبل‌تر از زماني است كه مسي براي تيم ملي آرژانتين شروع به بازي كردن كرد ولي انتظار اينكه بالاخره يك جام به ويترين افتخارات آنها اضافه شود، از مسي مي‌رود. او بايد اين بار را به دوش كشيده و به عنوان كاپيتان، مركز ثقل تيم باشد. تفاوت فينال 2007 با فينال امروز اين بود كه در آن موقع او ستاره تيم نبود و حالا هست. تيم حول محور او چيده نشده بود و به او بهترين بازيكن تاريخ گفته نمي‌شد. ولي كشيده شدن فينال جام جهاني به وقت اضافه بر دوش او بود. همچنين ضربات پنالتي فينال كوپا آمه‌ريكا 2015 و فينال گذشته. وقتي شيلي بر بازي مسلط شده بود، مسي تنها نظاره‌گر بازي بود. پيش از اينكه از ناراحتي پيراهنش را روي سرش بكشد، انگار از جريان بازي خارج شده بود. او توسط خودش نيمكت‌نشين شد و در نهايت با چشماني اشكبار زمين بازي را ترك كرد. قلب مسي شكسته بود و شايد دوست ندارد دوباره چنين شرايطي را تجربه كند. شايد فكر مي‌كند كه نمي‌تواند براي آرژانتين جامي ببرد. اين را بعد از بازي نيز گفت. تا وقتي كه مسي جامي كسب نكند، هر كاري كه در زمين انجام مي‌دهد كار خاصي محسوب نمي‌شود. او تمام فشارها و انتقادات را به جان مي‌خرد ولي بدون توجه به اينكه چقدر خوب بازي كرده، بحث‌ها هميشه بر سر اين است كه او جام نبرده است. فدراسيون آرژانتين در حال حاضر تحت شديد‌ترين فشارهاست. مسي هفته گذشته از برخورد آنها با بازيكنان انتقاد كرد و فيفا كمي بعد از اينكه تحقيق و بررسي خود درباره اين فدراسيون را آغاز كرده پرده برداشت. فدراسيون آرژانتين در حال حاضر رييسي ندارد و بودجه خاصي نيز در اختيار ندارد و گزارش‌ها حاكي از آن است كه فيفا آنها را جريمه كند يا به طور كلي از ليست تيم‌هاي عضو فيفا خارج كند. هر چند كه چنين اقدامات تندي بعيد به نظر مي‌رسند، شكي نيست كه فدراسيون آرژانتين به ضعيف‌ترين شكلي مديريت مي‌شود.
ساعاتي پس از شكست در فينال كوپا آمه‌ريكا، گزارش‌ها حاكي از خداحافظي چندين بازيكن ديگر شامل ماسكرانو، دي‌ماريا، ‌آگوئرو، هيگواين و بيليا بود. صحبتي از اينكه چرا مي‌خواهند چنين كاري انجام دهند مطرح نيست ولي شايد آنها از درگيري با فدراسيون آرژانتين خسته شده‌اند. شايد آنها فكر مي‌كنند بازي كردن براي چنين فدراسيوني ارزش ندارد و يا شايد خداحافظي دسته جمعي آنها باعث تغييرات اساسي در فدراسيون خواهد شد. پس از اينكه مسي عنوان كرد كه از فوتبال ملي خداحافظي خواهد كرد، سرجيو رومرو دروازه‌بان تيم ملي آرژانتين عنوان كرد كه مسي در آن لحظه بيش از حد احساسي بوده و شايد اين حرف‌ها را از روي احساسات مطرح كرده است كه البته كاملا اين احتمال مطرح است. پس از شكست در سومين فينال سه سال اخير، مسي به‌شدت ناراحت بود كه البته منطقي است. هر كسي كه گريه او را در زمين مي‌ديد، متوجه درد و رنجي كه او متحملش بود مي‌شد و پس از يك ديدار با چنين نتيجه‌اي، طبيعي است كه او بخواهد همه‌چيز را كنار بگذارد. اين اولين باري نخواهد بود كه يك بازيكن پس از بازي چيزي بگويد و بعدها آن را پس بگيرد. گزينه‌هايي كه بالا مطرح شد، همگي احتمالات هستند و تمام آنچه واقعيت است اين است كه مسي پس از چهارمين شكست در فينال‌هاي ملي قصد كناره‌گيري دارد. اين موضوع جاي تفسير زيادي دارد زيرا او خيلي واضح و شفاف صحبت نكرد. كناره‌گيري مسي مي‌تواند به چيزهاي مختلفي بستگي داشته باشد. مي‌تواند دليلش فينال باشد و نباشد. چيزي دقيق مشخص نيست. در حال حاضر، سوال‌ها بيشتر از جواب‌هاست و اين داستان در چند روز آينده، بزرگ‌ترين خبر فوتبالي خواهد بود يا شايد در طول هفته‌ها و ماه‌ها.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون