• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3564 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۰ تير

بانك‌ها مجاز به سپرده‌گذاري نزد يكديگر نيستند

بانك مركزي اعلام كرد: بانك‌ها و موسسه‌هاي اعتباري غيربانكي به هيچ‌وجه مجاز به سپرده‌گذاري نزد يكديگر خارج از چارچوب بازار بين بانكي نيستند.
به گزارش بانك مركزي، اين تصميم در يك هزار و دويست و هجدهمين جلسه شوراي پول و اعتبار در تاريخ 11 خرداد امسال اتخاذ شد و در آن مفاد بخشنامه شماره 93/75110 مورخ 22/03/1393 بانك مركزي مبني بر لزوم سپرده‌گذاري بانك‌ها و موسسه‌هاي اعتباري نزد يكديگر در چارچوب بازار بين بانكي ريالي مورد تاكيد قرار گرفت. بر اساس تصميم شوراي پول و اعتبار، «سپرده‌هاي بين بانكي كه فقط در چارچوب بازار بين بانكي توديع مي‌شوند، مشمول توديع سپرده قانوني نزد بانك مركزي نمي‌شوند. در ضمن، بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي به هيچ‌وجه مجاز به سپرده‌گذاري نزد يكديگر خارج از چارچوب بازار بين بانكي نيستند.» بانك مركزي خرداد ماه سال 1393 در بخشنامه‌اي به بانك‌ها تاكيد كرده بود: «سپرده‌گذاري مدت‌دار بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي نزد يكديگر، فقط از طريق بازار بين بانكي ريالي انجام پذيرد.»
اين بخشنامه براي توديع سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار توسط بانك‌ها و موسسه‌هاي اعتباري نزد يكديگر در چارچوب بازار بين بانكي با هدف ضابطه مند شدن تعاملات بين بانك‌ها و موسسات اعتباري و كنترل مناسب سپرده‌ها و نيز كاهش ابهام‌ها و مشكلات احتمالي بروز پديده ريسك سيستمي و ساير مشكلات مترتب بر آن تدوين و ابلاغ شده بود.
به اعتقاد كارشناسان بانك مركزي اين بخشنامه، شفاف‌تر شدن حساب‌ها و محاسبات مربوط به مواردي همچون نقدينگي را در پي داشته و باعث تحقق ساير اهداف كنترلي و نظارتي بانك مركزي مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون