• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3564 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۰ تير

عدد نوشت

برآورد قاچاق روغن زيتون

عضو شوراي ملي زيتون معتقد است كه بيش از 7000تن روغن زيتون به صورت قاچاق وارد مي‌شود كه كاهش تعرفه ۲۶ درصدي و حمايت از توليد در ازاي آن، تنها راهكار مقابله با قاچاق اين محصول است. نادر جلالت به ايسنا گفت: نياز سالانه كشور به روغن زيتون بيش از ۱۷ هزار تن است كه حدود ۵۰۰۰ تن آن در كشور توليد مي‌شود و مابقي نياز حدود ۱۲ هزار تني كشور به روغن زيتون بايد از طريق واردات تامين شود، اين در حالي است كه سال گذشته تنها حدود ۵۰۰۰ تن روغن زيتون به كشور وارد شد كه نشان مي‌دهد مابقي آن از طريق مبادي غيررسمي و به صورت قاچاق وارد مي‌شود. وي با اشاره به تعرفه ۲۶درصدي واردات روغن‌زيتون افزود: اين تعرفه بالا خود مي‌تواند براي قاچاق روغن زيتون انگيزه ايجاد كند. اما پيشنهاد شوراي ملي زيتون به دولت اين است با كاهش تعرفه واردات روغن زيتون در حدود ديگر روغن‌هاي وارداتي، با قاچاق اين محصول مقابله كنند و از سوي ديگر مابه‌التفاوت اين تعرفه كاهش يافته را تا چندين سال صرف توليد كنند تا توليدكنندگان بتوانند طي بازه زماني كوتاه‌مدتي ضمن افزايش توليد، هزينه‌هاي خود را كاهش دهند.


افزايش تورم بخش خدمات

مركز آمار ايران تغييرات شاخص قيمت توليدكننده بخش‌هاي خدمات در فصل زمستان ۹۴ را اعلام كرد.
مركز آمار ايران گزارش شاخص قيمت توليدكننده بخش‌هاي خدمات، فصل زمستان ۱۳۹۴ را اعلام كرد. شاخص قيمت توليدكننده بخش‌هاي خدمات (بر مبناي ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل زمستان سال ۱۳۹۴ برابر است با 6/138 كه نسبت به به فصل قبل 5/0 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 3/4درصد افزايش يافته است. ميزان تغييرات چهار فصل منتهي به فصل جاري نيز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) برابر با 1/5 درصد است.

 

سرمايه مورد نياز براي رشد 8 درصدي

معاون وزير صنعت با برشمردن پيش‌شرط‌هاي جذب سرمايه‌گذار موفق در دوران جديد اقتصاد ايران، گفت: براي دستيابي به رشد اقتصادي ۸ درصدي، ۸۰۰ هزار ميليارد تومان سرمايه نياز داريم. ولي‌اله افخمي‌راد به مهر گفت: با توجه به اينكه سرمايه‌گذاران متعددي براي بررسي شرايط سرمايه‌گذاري ايران مراجعه كرده‌اند، ضرورت دارد تا نقشه راهي ملي براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي تدوين شده و همه دستگاه‌هاي سرمايه‌پذير به نوعي در چارچوب آن حركت كنند. بر اين اساس لازم است اقدامات مناسبي در كنار اين نقشه راه، براي تامين امنيت سرمايه و سرمايه‌گذار در كشور صورت گيرد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس برآوردهاي صورت گرفته در وزارت صنعت، معدن و تجارت، حجم سرمايه‌گذاري مورد نياز براي تحقق رشد ۸ درصدي بيش از ۸۰۰ هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده در حالي كه واقعيت اين است كه نظام تامين مالي موجود و فضاي سرمايه‌گذاري فعلي در كشور براي فراهم كردن امكان تحقق چنين شرايطي نيازمند اصلاحاتي است كه انجام آن در كوتاه‌مدت دور از ذهن به نظر مي‌رسد.

 

پيش‌بيني كوچ سهامداران از لندن به فرانكفورت

يك فعال اقتصادي بخش خصوصي معتقد است در پي جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا اين احتمال وجود دارد كه حدود ۳۰۰ هزار نفر از افرادي كه در بازار سرمايه لندن فعاليت دارند از انگلستان خارج شوند و مركز مالي اروپا از لندن به فرانكفورت منتقل شود. جمشيد عدالتيان شهرياري به ايسنا گفت: با خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا زمينه براي چند قطبي شدن و شكنندگي بريتانيا به لحاظ سياسي ايجاد شده است و اين احتمال وجود دارد كه اسكاتلند و ايرلند شمالي بخواهند از بريتانيا مستقل شوند كه در صورت رخ دادن اين اتفاق ضربه مهلك‌تري به اقتصاد بريتانيا وارد خواهد شد. وي با بيان اينكه جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا لطمات سنگين اقتصادي براي آنها در پي خواهد داشت، ادامه داد: بزرگ‌ترين مشتري انگلستان در درجه اول اتحاديه اروپا و بعد هم امريكاست كه در شرايط جديد، انگلستان بازار بسيار وسيع اتحاديه اروپا را از دست خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون