• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3564 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۰ تير

محسن ميردامادي:

اصولگرايان معتدل مجلس در سياست خارجي با روحاني همراه خواهند بود

محسن ميردامادي از فعالان سياسي و شناخته شده اصلاح‌طلب در جديدترين اظهاراتش با اشاره به خروج انگلستان از اتحاديه اروپا اظهار داشت: انگليس از‌‌ همان ابتدا با تاخير وارد اتحاديه اروپا يا «جامعه اقتصادي اروپا» شده بود و همزمان با كشورهاي ديگر نبود.
نماينده اصلاح‌طلب مجلس ششم درباره آينده روابط ايران و انگليس به ايلنا گفته است: نمي‌توانيم بگوييم سياست كلي اتحاديه اروپا درباره ايران تغيير خواهد كرد؛ به عنوان مثال در مساله هسته‌اي كه مهم‌ترين چالش سال‌هاي اخير سياست خارجي ايران بوده است، موضع انگليس با موضع فرانسه يا آلمان تفاوت چنداني نداشته كه بگوييم حالا كه انگليس از اتحاديه اروپا خارج شده است موضع اروپايي‌ها درباره ايران تغيير خواهد كرد. وي افزود: با اين حال تا زماني كه دولتي مثل دولت روحاني در ايران سر كار است روابط با انگليس بيشتر توسعه پيدا خواهد كرد و چه محافظه‌كار و چه حزب كارگر سر كار باشند به دنبال افزايش ارتباط با ايران هستند اما در ايران يك زمان دولت آقاي احمدي‌نژاد است كه اصلا به روابط بين‌المللي آشنايي ندارد اما يك زمان دولت آقاي روحاني سر كار است كه در فرم معارف روابط بين‌المللي رفتار مي‌كند و گسترش روابط با كشورهاي ديگر در اين دولت ادامه خواهد داشت. ميردامادي درباره غلبه حاشيه‌نشين‌ها بر مركز نشين‌ها و عوام بر نخبگان در انتخابات انگليس و احتمال تكرار اين اتفاق در ايران گفت: وضعيت در ايران و انگليس بسيار متفاوت است. در كشورهاي اروپايي اگر رييس دولت درخواست راي از پارلمان يا در نظرسنجي مساله‌اي را مطرح كند و نظر عموم بر خلاف او باشد استعفا مي‌دهد و اين استعفا مخصوص انگليس نيست. در واقع پاسخگويي به راي مردم را در اين مي‌بيند كه از مسووليت كنار برود، اما در كشور ما با اين مساله خيلي
 فاصله داريم.
وي تصريح كرد: در انتخابات آينده ايران بايد به اين مساله توجه كنيم كه انتخاب احمدي‌نژاد در سال ۸۴ يك انتخاب غير منتظره بود و كسي اين پيروزي را پيش‌بيني نمي‌كرد. ولي در آن دوره پايان دو دوره رياست‌جمهوري آقاي خاتمي بود. در پايان دو دوره كه رييس‌جمهور قبلي نامزد نيست ممكن است اتفاق پيش‌بيني نشده بيفتد اما بين دوره اول و دوم يك رييس‌جمهور كمتر پديده غير‌منتظره اتفاق مي‌افتد و در ادوار گذشته هم ديديم كه كسي كه رييس‌جمهور بود دوباره رييس‌جمهور مي‌شود. حالا اگر طرف مقابل يك نامزد قوي داشت كه مقبوليت بالا بين مردم داشت، اين اتفاق ممكن بود رخ بدهد اما بعيد به نظر مي‌رسد اين اتفاق رخ بدهد و اصولگرايان رقيب قدرتمندي همتراز با روحاني براي رقابت با او
داشته باشند.
ميردامادي درباره مجلس جديد و سياست خارجي دولت در كنار اين مجلس گفت: درست است كه رييس مجلس فعلي و قبلي آقاي لاريجاني بودند اما مجلس تغييرات زيادي داشت. در مجلس قبلي صداي مخالفت با برجام صداي بلندي بود اما در اين مجلس اين صدا هرگز صداي بلندي نخواهد بود. اصولگرايان معتدل يا همراهان آقاي لاريجاني در سياست خارجي كاملا با آقاي روحاني همراه خواهند بود و مجموعه دو گروه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل اكثريت قوي را تشكيل خواهند داد كه در سياست خارجي و البته در سياست داخلي تا حدي كه مجلس امكان ورود و تاثيرگذاري دارد به سمت باز‌تر كردن فضاي داخلي حركت خواهد كرد كه البته اختيار مجلس در اين زمينه اختيار محدودي است.

كسي برجام را به‌هم نمي‌زند
ميردامادي تاكيد كرد: درباره برجام هم بعيد به نظر مي‌رسد مشكلي به وجود بيايد. برجام به يك معاهده بين‌المللي تبديل شده است و هيچ‌كدام از تصميم‌گيران اصلي ايران قصد ندارند برجام را به هم بزنند، البته انتظاراتي كه بعد از برجام وجود داشت محقق نشده است و اين نارضايتي وجود دارد اما به آن ميزان نيست كه برجام به هم بخورد.
وي افزود: البته به انتخابات دوره بعدي امريكا هم مربوط است. اگر خانم كلينتون بيايد كه برجام را به هم نخواهد زد اما ترامپ هم يك حرفي زده و بعيد است وقتي انتخاب شود چنين كاري را بكند. در تبليغات انتخاباتي بسياري نامزد‌ها حرف‌هايي مي‌زنند كه يا از ابتدا بناي عمل به آن را ندارند يا اگر بنا داشته باشند متوجه مي‌شوند كه آن كار اشتباه است و حرف بي‌جايي مطرح كرده بودند. درباره ترامپ هم نمي‌توان گفت كه جلوي برجام را خواهد گرفت واگر امريكايي‌ها نخواهند به برجام متعهد باشند اروپايي‌ها هيچ تعهدي ندارند كه از امريكايي‌ها تبعيت كنند.
ميردامادي تصريح كرد: در زمان بوش هم اروپايي‌ها با امريكا در زمينه هسته‌اي همكاري نمي‌كردند و اين اتفاق در زمان اوباما رخ داد كه دو علت داشت. از يك طرف دموكرات‌ها به اروپايي‌ها نزديك‌تر هستند و از طرف ديگر در ايران احمدي‌نژاد در راس قوه مجريه قرار داشت كه موضع امريكايي‌ها عليه ايران را تقويت مي‌كرد كه شايد اين شرايط ديگر جمع نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون