• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3566 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۳ تير

توديع و معارفه استاندار خراسان جنوبي برگزار شد

واكنش اصولگرايانه به يك استاندار اصلاح‌طلب

گروه سياسي| كمتر از يك سال تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده است و حالا يك اصلاح‌طلب سكان اداره استان مطلوب اصولگرايان را در دست گرفته است؛ استاني كه در انتخابات هفتم اسفند يكي از مهم‌ترين حاشيه‌ها را به همراه داشت و بسياري از فعالين سياسي عملكرد استاندار و فرماندارنش را راضي‌كننده نمي‌ديدند. اما نتيجه انتخابات هفتم اسفند هم در خراسان جنوبي مي‌توانست براي دولت يك زنگ خطر شمرده شود. استاني كه تمام نمايندگانش را سرسخت‌ترين مخالفان دولت تشكيل دادند و حتي يك كرسي هم به اصلاح‌طلبان يا حتي مستقلين و حاميان دولت هم نرسيد. همين مساله نشان از تزلزل جايگاه دولت در استان داشت. شايد به همين دليل بود كه تغيير استاندار خراسان جنوبي در دستور كار قرار گرفت؛ گرچه خود استاندار نيز به اين تغيير بي‌ميل نبود و به دلايلي تمايل براي بقا در اين صندلي را نداشت، با اين‌حال طبيعي بود كه اصولگرايان اين تغيير را تاب نياورند. از يك سو نمايندگان اين استان با وجود اينكه تعيين استاندار در اختيارات‌شان نيست تلاش خود را به كار بسته بودند تا فرد نزديك به خودشان را به ساختمان استانداري خراسان جنوبي برسانند و از سوي ديگر با به بار ننشستن تلاش‌هاي‌شان و انتخاب يك استاندار اصلاح‌طلب و كاملا همسو با دولت كه پيش از اين كارنامه خوبي در دولت حسن روحاني و در استان خراسان شمالي داشته است، حتي به تهديد هم متوسل شدند و به روشني مي‌گويند: اگر مردم استان، استاندار جديد را با چماق بيرون كردند، گلايه نكنيد! شايد از همين رو بود كه عبدالرضا رحمان فضلي كه معمولا در مراسم توديع و معارفه استاندارانش حضور پيدا نمي‌كند اين‌بار شخصا حضور پيدا كرد تا اين پيام را به مخالفان دولت مخابره كند كه دولت اجازه نخواهد داد حاشيه‌هاي هفتم اسفند در خرداد 96 هم تكرار شود. با آخرين تغييراتي كه در سطح استانداري‌ها داده شد حالا ديگر سكان اداره استان‌ها بيش از گذشته نيز رنگ اصلاح‌طلب به خود گرفته است. حال بايد منتظر ماند و ديد تغييرات فرمانداران تا چه حد اين تركيب را به سياست‌هاي دولت در يك سال باقي‌مانده نزديك خواهد كرد.
تلاش براي استانداري وزير احمدي‌نژاد
نمايندگان مجلس با وجود اينكه هيچ اختياراتي در حوزه انتخاب استانداران ندارند اما همواره تلاش مي‌كنند تا در اين امر نظر خود را به وزارت كشور برسانند و گاه حتي نظر خود را بر وزارت كشور تحميل كنند. اين نخستين‌بار نيست كه نمايندگان مخالف دولت تلاش مي‌كنند تا در امر استانداران دولت را تحت فشار بگذارند. پيش از اين در ماجراي تغيير استاندار فارس نمايندگان اين استان حتي دست به استعفاي دسته جمعي هم زدند اما پايداري دولت سبب شد تا عقب بنشينند و نظر دولت را بپذيرند. وقتي زمزمه‌هاي تغيير استاندار خراسان جنوبي بلند شد نمايندگان اين استان كه هر چهار نفرشان از اعضاي نزديك به جبهه پايداري و مخالفان سرسخت دولت شمرده مي‌شوند نيز دست به كار شدند تا بتوانند گزينه مورد نظر خود را بر وزير كشور تحميل كنند. به گزارش ايلنا محمدباقر عبادي نماينده بيرجند در مجلس از جمله افرادي است كه از گزينه‌هاي استانداري مطلوب اصولگرايان صحبت كرده است: «وقتي ديدم با گزينه‌هاي بومي نيز مخالفت شد، سراغ گزينه‌هاي غيربومي مانند آقاي بختياري وزير دادگستري دولت قبل رفتم كه ايشان خودشان قبول نكرد، بعد سراغ آقاي حاجي‌بابايي رفتم كه مخالفت كردند و در ‌‌نهايت به يك چهره قوي از نظر عمراني رسيديم، اما نظر ديگري معرفي شد.»فرهاد فلاحتي، نماينده مردم قائن در مجلس نيز با ادبياتي ملايم‌تر نسبت به انتخاب اين استاندار انتقاد كرده بود. امام جمعه بيرجند نيز با انتقاد شديد از اينكه براي تغيير استاندار خراسان جنوبي، با نمايندگان خراسان جنوبي در مجلس شوراي اسلامي و همچنين بزرگان اين استان، هيچگونه مشورتي نشده است گفته بود كه در اثر اين تغيير و تحولات، مردم استان ضرر مي‌كنند و بنده به نمايندگان استان نيز گفته‌ام كه هرگونه واكنشي كه آنان در اين زمينه ازخود بروز دهند، بنده نيز با آنان هماهنگ خواهم بود.
اگر مردم استاندار جديد را با چماق بيرون كردند، گلايه نكنيد!
در كنار اين واكنش‌ها آيت‌الله عارفي از رهبران اصولگرايان خراسان جنوبي انتقادهاي تندي را خطاب به استاندار جديد به زبان آورد و با بيان اينكه «بدون اينكه با وكلاي خراسان‌جنوبي مشورت كنند يك شهردار را براي استان محروم خراسان جنوبي تعيين كردند»، گفته بود كه «من اگر زنده باشم نمي‌گذارم اين سياسي كاري منجر به راي جمع كردن شما شود! اگر مردم استان، استاندار جديد را با چماق بيرون كردند، گلايه نكنيد!

 

مديراني كه كشش ندارند، هرچه سريع‌تر عوض شوند

با وجود همه مخالفت‌ها و خط و نشان‌هايي كه مخالفان براي استاندار جديد كشيدند اما وزير كشور با حضور در مراسم توديع و معارفه‌اش نشان داد كه چقدر در اين تغيير مصمم بوده است و توصيه‌هايي هم به استاندار جديد داشت. به گزارش ايلنا، وزير كشور در مراسم توديع و معارفه استاندار جديد خراسان جنوبي با بيان اينكه اين مدير خوب -مهندس پرويزي- را به استان خراسان‌جنوبي آوردم، تصريح كرد: دستور دادم آقاي پرويزي به همراه خانواده بيايد و حق خروج از استان را جز براي پيگيري مسائل استان ندارد. وزير كشور خطاب به استاندار جديد خراسان جنوبي گفت مديراني كه كشش ندارند، هرچه سريع‌تر عوض شوند و عملكرد دوساله آنها را به من اعلام كنيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون