• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3147 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي

سگ‌كشي در رشت به بهانه «هاري» و «مزاحمت»


  سهيل سراييان/  صداي سكوت شب را وقتي همه خواب هستيم با گلوله‌يي از بين مي‌برند و بعد از چند ثانيه صداي زوزه‌هاي آرام سگ‌ها جاي صداي سكوت شب را مي‌گيرد. روز گذشته شهرداري رشت در طرح كشتار شبانه «سگ‌هاي ولگرد» در خيابان اصلي اين شهر اقدام به سگ‌كشي كرده است. شهرداري رشت با انتشار اطلاعيه‌يي خبر داده ماموران شهرداري چهاردهم دي ماه طرح كشتار شبانه «سگ‌هاي ولگرد» را در خيابان اصلي اين شهر اجرا مي‌كنند. شهرداري رشت در بيانيه‌يي از كار خودش دفاع كرد و آن را به سود و منفعت مردم دانست. اين در حالي است كه براساس بخشنامه وزارت كشور در رابطه با كنترل حيوانات بي‌سرپرست، كشتن حيوانات خلاف قانون است و بايد به صورت زنده‌گيري يا عقيم‌سازي باشد و پس از بررسي‌هاي انستيتو پاستور آن حيوان را راحت كرد. فراخوان براي سگ‌كشي فقط مربوط به رشت نيست بلكه شهردار كلاردشت هم در دعوتي براي كشتن سگ‌ها در سطح شهر تبليغات كرده است. سگ‌كشي در منطقه 2 رشت اتفاق افتاده است.

مسوولان شهرداري رشت پاسخگو نيستند

شهرام غني‌زاده، مدير هماهنگي و نظارت خدمات شهري شهرداري رشت در گفت‌وگو با «اعتماد» در ابتدا حاضر به مصاحبه نشد و سپس درباره سگ‌كشي در رشت گفت: «بنده از اين اقدام كه روز گذشته انجام شده بي خبر هستم اما به تازگي قرار شده شركتي كه در اراك اقدام به عقيم‌سازي اين حيوان مي‌كند به صورت پايلوت اين كار را در رشت هم انجام دهد. اگر اكنون شهرداري يا منطقه‌يي در رشت اين كار را انجام داده به دليل شكايات مردمي بوده اما من از اين اقدام بي‌اطلاع هستم و شما حضوري تشريف بياوريد تا صحبت كنيم. اين كار را مناطق انجام مي‌دهند». «اعتماد» در ادامه اقدام به گفت‌وگو با خانم مهندس گل‌احضار، شهردار منطقه 2  رشت كرد، او در ابتدا حاضر به مصاحبه نشد، اما در ادامه گفت: اين كار توسط خدمات شهري و خود آقاي غني‌زاده پيگيري مي‌شود و اتفاق مي‌افتد، بنده تعجب مي‌كنم كه چرا ايشان اظهار بي‌اطلاعي كرده است، اينگونه كارها فقط بخشنامه يا ابلاغيه آن به دست ما مي‌رسد و خودشان هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌دهند.»اظهار بي‌اطلاعي شهرام غني‌زاده، مدير هماهنگي و نظارت خدمات شهري شهرداري رشت در حالي است كه او چندي پيش درباره از بين بردن سگ‌ها در همايشي گفته بود: «شهرداري رشت شب‌هاي دوشنبه و چهارشنبه هر هفته، اقدام به انهدام سگ‌هاي ولگرد در سطح شهر مي‌كند.»

شليك به حيوانات خلاف قوانين شهرداري و وزارت كشور است

سيدجاويد آل‌داوود، رييس انجمن دفاع از حقوق حيوانات درباره اين اقدام شهرداري رشت به «اعتماد» مي‌گويد: شهرداري رشت عنوان كرده كه اين سگ‌ها هاري داشته‌اند و ما به همين خاطر آنها را از بين برده‌ايم، ابتدا اينكه چند سالي است كه مساله هاري در ميان حيوانات بسيار كم شده و تقريبا به اين گستردگي نيست به جز درباره روباه و گرگ كه در مناطق حيات وحش كرمان گزارش شده‌اند. تشخيص اين موضوع كه سگ‌ها هاري داشته‌اند يا خير به عهده انستيتو پاستور است كه با آزمايشات مختلف متوجه مي‌شود كه اين حيوانات هاري دارند يا خير. چگونه مسوولان متوجه هاري اين حيوان در شب شده‌اند و آنها را كشته‌اند؟ اين اقدام شهرداري خلاف مقررات و قوانين است. حدود پنج، شش سال پيش دستورالعملي به شهرداري‌ها ابلاغ شد كه آنها بايد اقدام به زنده‌گيري سگ‌ها كنند و سپس توسط داروهاي بيهوشي از اين حيوان آزمايش بگيرند و سپس او را راحت كنند. اين‌گونه كه با تير سگ‌كشي كنند خلاف قوانين شهرداري و وزارت كشور است و ممكن است اين حيوان انگل داشته باشد كه خون‌ريزي آنها خودش عامل توليد ميكروب است. اما مساله مهم‌تر اين است كه پيمانكاران با شهرداري براي كشتن اين سگ‌ها قرارداد امضا مي‌كنند و براي لاشه هر سگ پول مي‌گيرند به همين خاطر رعايت نكردن قوانين براي پيمانكاران و شهرداري‌ها منفعت مالي دارد. شهرداري كرج براي كشتن سگ‌ها مقدار پولي كه به پيمانكاران براي يك‌سال مي‌دهد نزديك به 800 ميليون تومان است. در هر صورت بايد تدابيري براي مقابله با اين مساله انديشيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون