• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3567 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

جايزه بهترين فيلم بين‌المللي جشنواره مونيخ به فرهادي رسيد

قطار جوايز فيلم فروشنده راه افتاد

بهار سرلك

 شنبه، دوم جولاي آخرين جوايز سي‌وچهارمين جشنواره فيلم مونيخ، برترين جشنواره آلمان، اهدا شد و جايزه ARRI/Osram كه به همراه جايزه نقدي 50 هزار يورويي به بهترين فيلم بين‌المللي اهدا مي‌شود، به فيلم «فروشنده» اصغر فرهادي تعلق گرفت. «فروشنده» با بازي شهاب حسيني و ترانه عليدوستي، داستان زوجي است كه مجبور مي‌شوند به منزل جديدي نقل‌مكان كنند و اين جابه‌جايي تغييراتي در زندگي اين زوج پيش مي‌آورد كه آنها را به ورطه خشونت مي‌كشاند. بازي تحسين‌برانگيز شهاب حسيني در فيلم «فروشنده» جايزه بهترين بازيگري جشنواره كن ٢٠١٦ را براي او به ارمغان آورد. همچنين فرهادي براي نگاشتن فيلمنامه اين اثر جايزه بهترين فيلمنامه شصت‌ونهمين جشنواره كن را به خانه برد.
هيات داوران اين بخش از جشنواره را كه پگاه فريدوني، استفن تشالگاديف و كريستين اوده تشكيل مي‌دادند، در بيانيه‌اي درباره انتخاب «فروشنده» نوشتند: «ما فيلمي را انتخاب كرديم كه داستاني معاصر و جهاني و مهم‌تر اينكه نگاهي به آينده دارد. «فروشنده» داستاني مهيج و پر از تعليق است. فيلمي درباره اينكه ما كه هستيم و مي‌توانيم كه باشيم. دير يا زود بايد به وجوه زنانگي و مردانگي انسانيت خود اشاره كنيم. «فروشنده» عمده‌ترين رويكرد مردانگي را كه آن تلاش براي حل مشكلات از طريق خشونت و انتقام است، به تصوير مي‌كشد. زيبايي‌اي كه در اين فيلم ديديم اين است كه مسير راه‌حل‌ها با توسل به افكار و احساسات زنانه شكل مي‌گيرد و هوشي كه در اين مسير به كار گرفته مي‌شود نه تنها از روي فكر و عقل است بلكه از دل برمي‌آيد. اين فيلم توصيف كامل نقل‌قول عبارت مشهور لويي آراگون شاعر فرانسوي است: «آينده‌ مرد، زن است.» آندراس بورشولت، منتقد روزنامه اشپيگل درباره اين اثر فرهادي نوشته است: «فرهادي در سال ٢٠١١ با فيلم «جدايي نادر از سيمين» در جشنواره برلين درخشيد و در سال ٢٠١٣ در جشنواره كن به خاطر ساخت فيلم «گذشته» از او تقدير شد. بازي‌هاي پيچيده و معاني‌اي‌ كه او در تازه‌ترين فيلمش گنجانده است بار ديگر او را استاد تردست سينما معرفي مي‌كند؛ استادي كه مي‌داند چطور ذكاوت به خرج دهد و بيننده را مسحور اثر خود كند و بدين‌ترتيب در هر درامي كه فرهادي از روابط انساني تصوير مي‌كند، مي‌توان تريلر خاورميانه‌اي هيچكاك را ديد.»
اصغر فرهادي با فيلم «جدايي نادر از سيمين» برنده تنديس اسكار و گلدن‌گلوب بهترين فيلم خارجي شد و همچنين خرس طلايي جشنواره برلين را براي اين فيلم از آن خود كرد. پيش از آن نيز درام «درباره الي» او برنده خرس نقره‌اي بهترين كارگرداني همين جشنواره شده بود. نشان آفيسير، نشان عالي هنر و ادبيات كشور فرانسه توسط اورلي فيليپيتي، وزير فرهنگ اين كشور، در ۲۵ فوريه ۲۰۱۴ در پاريس به فرهادي اهدا شد. اين نشان به‌دليل «خلاقيت‌هاي هنري و تاثير اصغر فرهادي بر هنر و ادبيات فرانسه و سراسر جهان» به اين فيلمساز ايراني تعلق گرفت. وي همچنين جايزه سزار، جايزه مستقل اسپريت و جوايز بوديل را به دست آورده است.
همچنين هيات داوران بخش
ARRI/Osram از فيلم «روزهاي آخر ربين» به كارگرداني آموس گيتايي تقدير ويژه‌ به عمل آوردند. اين فيلم درباره مردي است كه براي عقايدش مي‌جنگد و براي به دست آوردن صلح و آرامش زندگي‌اش را از دست مي‌دهد. جايزه بايرن2 و تماشاگران به فيلم «همه ما سه نفر» ساخته خيرون، فيلمساز فرانسوي رسيد. اعضاي هيات داوران بخش جايزه فيپرشي از جمله بويد فون هوئجي، لوكا پلگريني و كان كارسان، جايزه فيپرشي را به «دينكي سينكي» ساخته ماريل كلاين اهدا كردند. داستان فيلم كه درباره تلاش‌ها و تقلاهاي يك زن براي مادر شدن است و پيش از اين جايزه استعداد نوي سينماي آلمان را براي بهترين فيلمنامه از آن خود كرده بود. جايزه سينه‌ويژن براي بهترين جديد‌الورود بين‌المللي در سينما به «آسماني‌ها» نخستين تجربه كارگرداني هدا بينامينا تعلق گرفت. هيات داوران اين فيلم را الماسي در قالب فيلم سينمايي ناميدند. همچنين از فيلم «گمشده و زيبا» ساخته پيترو مارسلو تقدير ويژه‌اي صورت گرفت.
حين برگزاري جشنواره فيلم مونيخ جايزه سينه‌مريت اين جشنواره كه از هنرمندان تحسين‌برانگيز براي خدمت منحصربه‌فردشان به هنر سينما در جامعه جهاني فيلم تقدير مي‌كند، به الن برستين، بازيگر امريكايي اهدا شد. برستين تا به حال برنده جوايز اسكار، گلدن گلوب، امي و بفتا و 20 جايزه بين‌المللي ديگر شده است. از سوي ديگر جايزه صلح سينماي آلمان به فيلم «يك جنگ» از توبياس ليندهولم
 اهدا شد. پس از مراسم اهداي جوايز، فيلم اختتاميه اين دوره از جشنواره «كاپيتان فنتاستيك» به كارگرداني مت راس و با بازي ويگو مورتنسن نمايش داده شد و اين جشنواره پس از 10 روز برگزاري به كار خود خاتمه داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون