• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3567 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

«امكان مينا» كوتاه شد

حذف شش دقيقه‌اي روايت تبريزي از دهه 60

الهام نداف

 

اين روزها كمال تبريزي، كارگردان سينما و تلويزيون تيتر اول بسياري از رسانه‌هاست. او بعد از اعتراض به نقد غيرمتعارف مسعود فراستي درباره فيلم «دونده زمين» و پخش آن از برنامه «هفت»، يك هفته نقل محافل رسانه‌اي بود و بعد از آن هم با انتخاب اين كارگردان به عنوان دبير هجدهمين جشن خانه سينما، همچنان درصدر اخبار ماند.
به نظر مي‌رسد انتخاب تبريزي به عنوان دبير جشن خانه سينما، تدبير رضا ميركريمي مديرعامل خانه سينماست و جنبه حمايتي دارد.  تبريزي كه اين روزها مشغول تصويربرداري فاز سوم سريال «سرزمين كهن» است، فيلم «امكان مينا» را نيز در نوبت اكران دارد. اين فيلم در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر روي پرده رفت و با وجود نقدهاي فراوان، توانست در 9 رشته نامزد دريافت سيمرغ بلورين شود و بدون دريافت هيچ جايزه‌اي در صف گرفتن پروانه نمايش قرار گرفت.
حالا منوچهر محمدي تهيه‌كننده «امكان مينا» از اكران آن در مرداد ماه به سرگروهي پرديس زندگي خبر داده است. او در گفت‌وگو با ايسنا گفته با توجه به نمايش فيلم در جشنواره و بهره‌مندي از نظرات مختلف، در تدوين مجدد، فيلم شش دقيقه كوتاه شده و قرار است نسخه جديد آن اكران عمومي شود.
اين تهيه‌كننده سينما همچنين از مراحل آماده‌سازي تيزر و آنونس فيلم خبر داده و رايزني براي پخش آنونس‌هاي «امكان مينا» را در تلويزيون، از همين حالا آغاز كرده است. محمدي در نظر دارد از تمام امكانات تبليغي همچون فضاي مجازي، تبليغات ميداني و شهري و تبليغات در صداوسيما براي اين فيلم حداكثر استفاده را ببرد، چراكه معتقد است «امكان مينا» گوشه‌اي از تاريخ اين كشور است كه ديدن آن براي نسل جوان ما مي‌تواند خالي از لطف نباشد.
فيلمنامه‌ «امكان مينا» را فرهاد توحيدي نوشته است. او پيش از اين سال 81 به عنوان فيلمنامه‌نويس با تبريزي در فيلم «گاهي به آسمان نگاه كن» همكاري كرده بود. البته «امكان مينا» آخرين همكاري اين دو سينماگر نيست و فيلمنامه اثر جديد تبريزي نيز به قلم توحيدي در حال نگارش است.
اما توحيدي در نشست پرسش و پاسخ فيلم «امكان مينا» در جشنواره فجر دليل نگارش اين فيلمنامه اين‌گونه توضيح داد: «در كشور ما انقلابي بزرگ با سه شعار اصلي «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» رخ داد و كمتر از دو ماه بعد از انقلاب، نظام جمهوري اسلامي با راي‌گيري خود را تثبيت كرد؛ يعني مهم‌ترين نكته در اين انقلاب، استقلال و آزادي بود اما متاسفانه نحوه رفتار و سلوك گروه‌هاي سياسي كه ماهيت فرقه‌اي داشتند، باعث شد تا امر مردمسالاري به تعويق بيفتد و آنها در اين وضعيت نقش اول را ايفا كردند.»
تمام وقايع و اتفاقات فيلم «امكان مينا» به دهه 60 برمي‌گردد. تبريزي در اين فيلم تلاش كرده تا موضوع عشق، خيانت و شك را در بستري تاريخي روايت كند. او پيش از اين گفته بود ايده اوليه اين فيلم را منوچهر محمدي مطرح كرده اما با توجه به شرايط فعلي گروه‌ها و فرقه‌هاي افراطي مانند داعش و آنچه مردم ايران در دهه 60 آن را تجربه كرده‌اند، تصميم به ساخت اين فيلم گرفتم.
در اين فيلم به تهيه‌كنندگي منوچهر محمدي و كارگرداني كمال تبريزي، بازيگراني چون ميلاد كي‌مرام، مينا ساداتي، شاهرخ فروتنيان، بهرنگ علوي، شايسته ايراني، سيامك صفري، فرزاد باقري، سيامك احصايي، بهادر ملكي و علي مردانه حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون