• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3568 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۵ تير

نامزدهاي عضويت در هيات‌هاي نظارت مشخص شدند

نماينده هيات نظارت بر مطبوعات اصلاح‌طلب خواهد بود؟

گروه سياسي| امروز انتخاب نمايندگان ناظر در مجامع و شوراها در دستور كار مجلس قرار دارد و اين يعني به صدا درآمدن سوت يك رقابت ديگر ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان تا هر كدام نماينده‌هاي نزديك به خودشان را به عنوان ناظر در شوراها و مجامع مختلف بفرستند. براساس آيين نامه داخلي مجلس، نمايندگان مي‌توانند به عنوان عضو ناظر در مجامع و شوراهاي عالي كشور حضور داشته باشند و آنها بايد نيمي از تعداد افراد معرفي شده به صحن علني، براي عضويت در هر شورا يا مجمع انتخاب كنند. آخرين رقابت اصلاح‌طلبان و اصولگرايان مجلس بر سر انتخاب روساي كميسيون‌ها بود اما حالا يك عرصه رقابتي ديگر هم اصلاح‌طلبان را به چالش فرا مي‌خواند.
از ميان كميسيون‌هاي موجود در مجلس، كميسيون فرهنگي ديروز درباره نامزدهاي خودش براي عضويت در مجامع و شوراها تصميم‌گيري كرده است. كميسيوني كه نمايندگان حاضر در شوراهاي نظارت بر صدا و سيما، نظارت بر امر به معروف و نهي از منكر، نظارت بر فرهنگ عمومي و البته هيات نظارت بر مطبوعات از آن به عنوان ناظر راهي اين شوراها خواهند شد.
آن‌طور كه احد آزاديخواه، نماينده ملاير و از اعضاي اين كميسيون به ايرنا گفته است بعد از راي‌گيري داخلي در كميسيون، مهدي شيخ (نماينده تهران / اصلاح‌طلب)، احسان قاضي‌زاده هاشمي (نماينده فريمان/ نزديك به جبهه پايداري)، احمد مازني (نماينده تهران/اصلاح‌طلب)، غلامرضا كاتب (نماينده گرمسار/اصولگرا) به عنوان نامزدهاي عضويت در شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما انتخاب شدند. علاوه بر اين احد آزادي‌خواه (نماينده ملاير/ اعتدال‌گرا) و اصغر مسعودي (نماينده نيريز و استهبان / اعتدالگرا) هم به عنوان نامزدهاي عضويت در شوراي نظارت بر فرهنگ عمومي كشور، احمد سالك كاشاني (نماينده اصفهان/ نزديك به جبهه پايداري)، احمد مازني (اصلاح‌طلب)، محمداسماعيل سعيدي (نماينده تبريز / نزديك به جبهه پايداري) وعليرضا ابراهيمي نماينده راميان و آزادشهر نامزدهاي عضويت در شوراي نظارت بر امر به معروف و نهي از منكر شدند. همچنين محمدعلي وكيلي (نماينده تهران/ اصلاح‌طلب) و محمداسماعيل سعيدي هم به عنوان نامزدهاي عضويت در هيات نظارت بر مطبوعات معرفي شدند.
نظارت سرنوشت‌ساز مطبوعات
از ميان همه اين شوراها البته انتخاب نماينده حاضر در هيات نظارت بر مطبوعات هميشه چالش برانگيزتر بوده است. از جمله در آخرين سال فعاليت مجلس نهم هم انتخاب نماينده حاضر در اين هيات حاشيه‌ساز شده بود. ماجرا از آنجا آغاز شد كه كميسيون فرهنگي در مرداد ماه سال 93 دو نماينده با گرايش‌هاي همسو را براي راي‌گيري در صحن علني مجلس معرفي كرد. كميسيون فرهنگي در مجلس نهم كه 8 نفر از12 عضو آن از اعضاي جبهه پايداري بودند، رسايي و نبويان از چهره‌هاي نزديك به جبهه پايداري را به صحن مجلس معرفي كردند. موضوعي كه با اعتراض علي مطهري ديگر نماينده اين كميسيون كه از قضا دو دوره مجلس هم در هيات نظارت بر مطبوعات حاضر بود مواجه شد. او انتخاب و معرفي دو نماينده همسو به صحن مجلس را نه خلاف قانون بلكه «خلاف اخلاق حرفه‌اي» و «خلاف تدبير» خوانده بود. بعد از آن هم با مطرح شدن اين دو گزينه در صحن مجلس علي لاريجاني رييس مجلس موضوع را به تعويق انداخت و از اعضاي كميسيون فرهنگي خواست تا اين انتخاب را با تامل بيشتري انجام دهند. پس از اين علي مطهري مجددا كانديداي حضور در هيات نظارت بر مطبوعات شد. اما با انتشار شايعاتي مبني بر تاثير روابط خانوادگي بر اين تصميم علي لاريجاني، مطهري با انتشار نامه‌اي در صحن از كانديداتوري به اين منظور انصراف داد. پس از آن كميسيون فرهنگي به رياست احمد سالك، حسن كامران را هم در كنار رسايي و نبويان به صحن معرفي كرد تا قدرت انتخاب نمايندگان اندكي بيشتر شده باشد. آنها هم در نهايت حسن كامران را انتخاب كردند. كامران كه از حضور در مجلس دهم باز مانده بود با شروع به كار اين مجلس ديگر در جلسات هيات نظارت حاضر نشد.
شايد همين تجربه موجب شده است تا كميسيون فرهنگي مجلس دهم دو گزينه با دو گرايش كاملا متفاوت را در معرض راي‌گيري نمايندگان قرار دهد. گزينه اصلاح‌طلبان محمدعلي وكيلي مديرمسوول روزنامه ابتكار است كه سابقه مطبوعاتي او مي‌تواند نقطه قوتي در انتخابش محسوب شود. در آن سوي ماجرا هم محمداسماعيل سعيدي از نمايندگان نزديك به جبهه پايداري در معرض راي نمايندگان براي حضور در هيات نظارت بر مطبوعات قرار خواهد گرفت. اينكه آيا اصلاح‌طلبان موفق خواهند شد تا راي اكثريت مجلس را به سمت گزينه مورد نظرشان جلب كنند و اينكه مجلس اعتدالگرا به كدام گزينه راي خواهد داد سوالاتي است كه براي پاسخ به آنها بايد اندكي صبر كرد.

 

محمدعلي سعيدي، نماينده تبريز و عضو فراكسيون اصولگرايان است. همان كسي كه بعد از بازشماري آراي مرحله دوم انتخابات در تبريز به جاي عليرضا منادي سپيدان گزينه مورد حمايت اصلاح‌طلبان راهي مجلس شد. منادي با اختلاف 107 راي در نتايج اوليه از سعيدي پيشي گرفته بود اما با بازشماري آرا توسط شوراي نگهبان سعيدي به جاي او راهي مجلس شد. او از چهره‌هاي اصولگرا و نزديك به جبهه پايداري است سعيدي در سوابق خود كه به فرماندهي سپاه آذرشهر در 21 سالگي نيز اشاره كرده است.

محمدعلي وكيلي نماينده تهران، عضو فراكسيون اميد و دبير هيات رييسه مجلس است و از جمله نمايندگاني است كه با سابقه مطبوعاتي وارد مجلس شده‌اند. او مديرمسوول و صاحب امتياز روزنامه ابتكار است و از اين جهت مي‌تواند گزينه مناسبي براي حضور در هيات نظارت بر مطبوعات باشد. او در دوره اصلاحات مدير فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه‌هاي كشور بوده است و گذشته از دو مدرك دكترا در رشته‌هاي «علوم سياسي» و «كلام و فلسفه» تحصيلات خارج فقه و اصول نيز دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون