• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3568 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۵ تير

12آتش‌نشان در عمليات اطفاي حريق مصدوم شدند

«طاووس انزلي» در آتش سوخت

اعتماد| جدال چند ساعته آتش‌نشانان با حريق گسترده برج طاووس در منطقه آزاد انزلي، با برجاي گذاشتن 15 مصدوم و خسارات مالي فراوان به پايان رسيد. هنوز علت اصلي وقوع حريق مشخص نشده است اما برخي شايعه‌ها از عمدي بودن آن به دليل عدم پرداخت حقوق تعدادي از كاركنان برج حكايت دارد در حالي كه هنوز هيچ‌كدام از مسوولان برج درباره اين شايعه‌ها واكنشي نشان نداده‌اند. تصاويري كه از دقايق ابتدايي اين حريق (از ساعت 10 صبح ديروز) منتشر شده، نماي بالايي برج را در حالي نشان مي‌دهد كه آتش و دودي غليظ و سياه آن را در بر گرفته است.
از 15 مصدوم اين حادثه
12 نفر آتش‌نشان هستند كه در عمليات اطفاي حريق و نجات ساكنان اين برج 80 متري (22 طبقه) مصدوم و به شكل سرپايي درمان شدند. سه نفر ديگر نيز از كادر اجرايي برج هستند كه يك نفر از آنها براي ادامه درمان به بيمارستان منتقل شده است. شاهين فتحي، سرپرست معاونت عمليات امداد و نجات كشور با بيان اين موضوع گفت: «از ساعت 10:30 دقيقه عمليات نجات هلال احمر با اعزام 36 امدادگر در قالب 11 تيم به محل حادثه آغاز و در آن از يك فروند هلي‌كوپتر نيز براي امدادرساني استفاده شد.»
برج آتش گرفته يكي از چهار برج مجتمع طاووس با زيربناي ١٨٤٠٠٠ متر‌مربع، ١٠٦٢ واحد مسكوني است كه ساخت آن از تير 88 با سرمايه 700 ميليارد توماني در منطقه آزاد انزلي آغاز و در شهريور 93 بهره‌برداري شد. جانشين ستاد مديريت بحران منطقه آزاد انزلي نقطه كانوني وقوع حريق در اين برج را «آسانسور ضلع جنوبي» اعلام كرده و به ايرنا گفته است: «پس از چند ساعت عمليات، آتش خاموش شد. هنوز علت اصلي وقوع آن مشخص نيست اما به نظر مي‌رسد كه حريق از آسانسور ضلع جنوبي برج شروع شده باشد.»
رضا عليپور به اعزام آتش‌نشانان انزلي، رشت و خمام به محل حادثه اشاره كرد و افزود: «از ساعت 10 صبح كه حريق آغاز شد، آتش‌نشانان ايستگاه انزلي كه در فاصله 500 متري برج بودند همراه تيم‌هايي از آتش‌نشانان رشت و خمام به محل اعزام و با تمركز بر تخليه ساكنان برج، عمليات اطفاي آتش را آغاز كردند و خوشبختانه در اين حادثه به كسي آسيبي وارد نشد.» به گفته عليپور نماي برج طاووس از پلاستيك است و دود غليظي كه بر اثر حريق راهروها را فرا گرفته بود اجازه استفاده از سيستم مهار آتش به نگهبانان را نداد.
وقوع اين حريق در حالي است كه برخي شايعه‌ها از عمدي بودن آن به دليل عدم پرداخت حقوق تعدادي از كاركنان برج حكايت دارد؛ اخباري كه هنوز هيچ مسوولي مهر تاييد يا تكذيب بر آن نزده است. ايرنا نوشته است: «شايعه‌ها حاكي از آن است كه حقوق كاركنان برج پرداخت نشده و ممكن است حريق عمدي باشد. ساكنان وحشت‌زده از نبود استانداردهاي لازم در اين ساختمان ابراز گله‌مندي كرده و خواستار پاسخگويي پيمانكار سازنده برج و تجهيز ايستگاه آتش‌نشاني منطقه آزاد انزلي به امكانات اطفاي حريق بناهاي مرتفع نظير نردبان‌هاي هيدروليك شدند. برخي شاهدان نيز از عدم رعايت اصول ايمني ساخت و ساز و استفاده از مواد خطرناك همچون يونوليت و كمپوزيت براي برجي كه هر واحد آن با بهاي گزافي به فروش مي‌رسد، ابراز شگفتي كردند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون