• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3568 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۵ تير

دبيركل نياز به راي‌گيري جديد دارد

نكته بحث‌برانگيز آنجاست كه دبيركل با امضاي علي كفاشيان در طبقه چهارم حضور دارد

حسين قهار

در شرايطي كه امروز 66 روز از انتخاب مهدي تاج به عنوان رييس جديد فدراسيون فوتبال مي‌گذرد، شرايط نسبت به گذشته تغيير زيادي نداشته است و مشكلات مختلفي پيش روي مديريت مجموعه قرار دارد. در اين ميان البته كسي اين انتظار را ندارد كه مهدي تاج بتواند خرابه‌اي كه از رييس قبلي تحويل گرفته را در همين مدت كوتاه از عمر رياستش متحول كند. اما مدل و رفتار مديريتي و صحبت‌هايي كه تاج انجام مي‌دهد، اين فرصت را به دست كارشناسان مي‌دهد كه با تحليل‌هايي كه دارند از آينده او براي خودشان يك تصوير بسازند.
اتفاقات 66 روز گذشته و ابهامات به وجود آمده در انتخاب دبيركل و نايب‌رييس دوم فدراسيون و بلاتكليفي‌هاي مديريتي مجموعه، حالا تصويري از مهدي تاج ساخته است كه همه را به ياد رييس قبلي فدراسيون فوتبال مي‌اندازد. شايد به خاطر همين است كه خيلي از كارشناسان و مديران فوتبال كشور در مصاحبه‌ها و بيانات خود روي اين موضوع تاكيد دارند كه «تفكر» و «سياست»ها تغييري نكرده است و فقط آدم‌ها جاي خود را باهم عوض كرده‌اند.
 
مهدي تاج در تاريخ يازدهم ارديبهشت‌ماه به رياست فوتبال رسيد. از زمان انتخاب تا به امروز، سه بار جلسات هيات‌رييسه فدراسيون برگزار شده است اما هنوز هيچ تصميمي براي انتخاب دبيركل و نايب‌رييس دوم فدراسيون گرفته نشده است. تحليل‌هاي مختلفي هم درباره عدم اين انتخاب‌ها وجود دارد. برخي‌ها مي‌گويند تاج از سوي مقامات ورزشي كشور براي ابقاي عليرضا اسدي تحت فشار است. گروه ديگري عنوان مي‌كنند اعضاي هيات‌رييسه فدراسيون تاج را تحت فشار گذاشته‌اند تا گزينه مدنظر آنها را به عنوان دبيركل انتخاب كند. برخي رسانه‌ها گزارش داده‌اند كه تاج به خاطر اختلافاتي كه با اسدي در دو سال گذشته داشته، خودش هم تمايلي به ادامه همكاري با اين مدير ندارد اما به خاطر اينكه با مقامات ورزش كشور وارد چالش نشود درباره اسدي هنوز تصميمي نگرفته است. خود تاج هم روي اين موضوع تاكيد كرده است كه به هيچ عنوان نمي‌خواهد اين دو پست را با عجله انتخاب كند تا يك زمان افرادي انتخاب نشوند كه در آينده براي او مشكلات بيشتري درست كنند. او حتي وقتي حرف و حديث‌ها درباره اين دو پست مديريتي به اوج خود رسيد در مصاحبه‌اي تاكيد كرد كه وام‌دار كسي نيست و هيچ قولي به كسي براي دبيركلي و نايب‌رييسي نداده است. با اين وجود درست است كه تاج هنوز گزينه‌هاي خود را به هيات‌رييسه معرفي نكرده است، اما صحبت‌هاي اخير او درباره ادامه كار عليرضا اسدي به عنوان دبيركل فدراسيون فوتبال برخلاف قوانين اساسنامه بوده است و ادامه اين روند مي‌تواند باعث رشد بذر قانون‌شكني در فدراسيون شود.
 
در مصاحبه‌ جديد مهدي تاج با خبرگزاري «نسيم» كه روز گذشته منتشر شد، ‌رييس فدراسيون درباره انتخاب دبيركل و نايب‌رييس دوم گفته بود: «انتخاب دبيركل و رييس سازمان ليگ نيز دو موضوع بسيار مهم است كه براي من اصفهاني و ترك و بلوچ و لر مهم نيست بلكه قابليت‌هاي افراد مهم است. دبيركل نياز به راي‌گيري جديد ندارد چون حكم‌ها چهار ساله است و دبيركل فعلي بيش از يك سال است كه منصوب شده است و نياز به انتخاب نيست و ايشان دبيركل هستند اما رييس سازمان ليگ بايد انتخاب شود. گزينه‌هايي براي رياست سازمان ليگ دارم. بحث فشار در اين خصوص نيست بلكه بايد كسي را انتخاب كنم كه بتوانم كار كنم. طبيعي است كه فردي را انتخاب مي‌كنم كه بتوانم با او كار كنم. وزارت ورزش براي اين دو پست كسي را معرفي نكرده است. بايد پاسخگوي فوتبال باشم به همين دليل خودم فكر مي‌كنم و تصميم مي‌گيرم».
رييس فوتبال ايران در شرايطي اين صحبت‌ها را مطرح كرده است كه عليرضا اسدي توسط علي كفاشيان (رييس پيشين مجموعه) و در فدراسيون قبلي پيشنهاد شد و از هيات‌رييسه براي فعاليت راي مثبت گرفت. اما حالا دوره مديريتي كفاشيان تمام شده و يك فدراسيون با رييس جديد اختيارات مديريت فوتبال ايران را به دست گرفته است. حتي هيات‌رييسه‌اي كه تصميم رييس قبلي فدراسيون را براي انتخاب اسدي تاييد كرد، ديگر وجود ندارد و با برگزاري انتخابات فدراسيون، هيات‌رييسه جديد روي كار آمده است. به همين دليل براي مقامي انتصابي مانند دبيركل در فدراسيون جديد بايد تصميمي جديد اتخاذ شود.
 
‌زماني كه علي كفاشيان در انتخابات پانزدهم اسفند‌ماه 1390 دوباره به عنوان رييس انتخاب شد، بلافاصله نخستين نشست هيات‌رييسه را برگزار كرد. در آن انتخابات بهروز منتقمي به عنوان نايب‌رييس دوم- او گزينه وزارت ورزش بود- از مجمع راي انتخاب نگرفت. بر همين اساس ساعتي بعد كفاشيان به دوره فعاليت عزيزمحمدي در سازمان ليگ و نايب‌رييسي دوم پايان داد و غلامرضا بهروان را به عنوان سرپرست نايب‌رييسي‌ دوم به هيات‌رييسه معرفي كرد. او حتي مهدي محمد‌نبي كه ارتباط بسيار نزديكي با او داشت را به عنوان سرپرست دبيركلي فدراسيون منصوب كرد و از هيات‌رييسه براي اين انتخاب‌ها مصوبه گرفت. به هر صورت كفاشيان به قانون اشراف كامل داشت و خيلي‌سريع بدون توجه به حواشي مختلف، تصميم خود را اجرايي كرد. حالا اما 66 روز از رياست تاج مي‌گذرد و او براي دبيركل و نايب‌رييس انتخاب خود را به هيات‌رييسه اعلام نكرده است. اين در حالي است كه اعضاي هيات‌رييسه بارها و بارها در مصاحبه‌هاي مختلف روي اين موضوع تاكيد داشته‌اند كه تاج بايد دبيركل و نايب‌رييس دوم خودش را به هيات‌رييسه معرفي كند تا در اين ‌مورد تصميم‌گيري شود. در واقع آنچه هيات‌رييسه مي‌گويد با آنچه تاج در مصاحبه‌ اخيرش اعلام كرده، زمين تا آسمان تفاوت دارد. در اين ميان نكته قابل‌تامل اين است كه فدراسيون فوتبال يك اساسنامه دارد كه كفاشيان چهار سال قبل هم با همين اساسنامه فعلي آن تغييرات را انجام داد. حالا ولي به نظر مي‌رسد كه اعضاي هيات‌رييسه و تاج از قوانين اساسنامه دو درك متفاوت دارند.
 
بند 3 ماده 33 اساسنامه به صراحت مشخص مي‌كند دوره فعاليت رييس، نواب رييس و هيات‌رييسه فدراسيون چهار سال است. تاج اخيرا اعلام كرده با توجه به اينكه احكام چهارساله است در شرايط كنوني نيازي به انتخاب مجدد اسدي نيست و او مي‌تواند به كارش ادامه بدهد. اما نكته قابل‌تامل اينجاست كه براي اين صحبت‌هاي مهدي تاج هيچ بند صريح قانوني در اساسنامه وجود ندارد. ضمن اينكه در چنين شرايطي بايد دو نكته مهم را در نظر گرفت. اينكه اساسنامه مي‌گويد كه دوره فعاليت فدراسيون چهار سال است. ماده 35 اساسنامه (اختيارات هيات‌رييسه) به صراحت اعلام مي‌كند كه نصب و عزل دبيركل بايد براساس پيشنهاد رييس فدراسيون انجام شود. اما نكته كليدي مربوط به بند 1-6 ماده 38 اساسنامه مربوط به مسووليت و اختيارات رييس فدراسيون است. بر اساس اين بند قانوني پيشنهاد عزل و نصب دبيركل به هيات‌رييسه از وظايف رييس فدراسيون به حساب آمده است. اگر مهدي تاج از مديران حقوقي فدراسيون فوتبال هم درباره اين ابهامات به وجود آمده سوال بپرسد، آنها خيلي شفاف به او تاكيد خواهند كرد كه بايد دبيركل را به هيات‌رييسه معرفي كند و براي اين انتخاب مصوبه بگيرد. چرا كه عرف و قاعده قانوني هم همين بوده است.
 
صحبت‌هاي اخير تاج با توجه به تنش‌هايي كه در راس مديريت فدراسيون در دو ماه گذشته وجود داشته، بدون ترديد فقط حواشي را بيشتر مي‌كند. چرا كه اين «تفسير به راي»ها در تمام هشت سال گذشته مشكلاتي زياد براي فدراسيون و فوتبال به‌وجود آورد و اين بهانه را به دست منتقدان داد تا مديريت قبلي را هميشه متهم به قانون‌شكني كنند. حالا به نظر مي‌رسد كه تاج دارد همان راه را طي مي‌كند. همه مي‌دانند كه تصميم‌گيرنده نهايي درباره دبيركل و نايب‌رييس دوم شخص رييس فدراسيون است. او اين اختيار را دارد كه با استقلال كامل انتخاب كند. حالا اگر گزينه‌اش عليرضا اسدي است و مي‌گويد كه مي‌تواند به كارش ادامه بدهد‌، چرا براي برطرف شدن تمام اين ابهامات و اجراي صحيح قانون، اسدي را رسما به هيات‌رييسه به عنوان دبيركل پيشنهادي معرفي نمي‌كند؟ چرا او اصرار دارد اسدي با حكم رييس و هيات‌رييسه‌اي به كارش ادامه بدهد كه ديگر جايگاهي در فوتبال ايران ندارند؟ با اين صحبت‌ها تاج علنا اختيارات و جايگاه هيات‌رييسه فدراسيون را ناديده مي‌گيرد و اين همان كاري است كه كفاشيان انجام داد و چهار سال تمام تاوان آن را در مقابل اپوزيسيون شكل گرفته در هيات‌رييسه داد. اگر علي كفاشيان امروز رييس فدراسيون بود در بدبينانه‌ترين حالت (بدون درنظر گرفتن قوانين) مي‌توانست به حكم قبلي‌اش درباره اسدي پايبند باشد. اما الان مهدي تاج رييس فدراسيون است. مگر اينكه او اعتقاد داشته باشد كه هنوز كفاشيان رييس فدراسيون است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون