• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3570 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۰ تير

جشن روز صنعت و معدن ٩٥بدون حضور روساي دو قوه

نگاه سرد دولتي‌ها به بخش توليد

نرگس رسولي

حتي تاخير ٩روزه در برگزاري جشن روز صنعت و معدن هم نتوانست دولتي‌ها را وادار كند روي خوش به بخش توليدي-صنعتي كشور نشان دهند. عصر روز گذشته جشن روز صنعت و معدن كه پيش از اين از سوي بخش خصوصي فعال در بخش صنعتي و توليدي يادبود روز صنعت و معدن نام گرفته بود در حالي برگزار شد كه حتي علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي هم به جمع فعالان صنعتي و معدني نيامد تا جشن روز صنعت و معدن در كنار تاخير ٩روزه‌اش با سردي و بي‌توجهي دولتي‌ها تنها با حضور وزير و معاونين صنعت، معدن و تجارت برگزار شود.
اين جشن كه تاكنون پستي‌ها و بلندي‌هاي زيادي را به خود ديده بود تاكنون اگر ميزبان رييس‌جمهور نبود حداقل معاون اول رييس‌جمهور خود را به جمع فعالان صنعتي و معدني مي‌رساند تا تنها براي يك روز پاي درد دل توليدگران ايراني بنشيند و باز وعده‌هايي را بدهد كه اگر هيچ يك از فعالان صنعتي ومعدني اميدي به تحقق آن نداشتند اما مي‌توانستند دلخوش كنند كه دولتي‌ها آنها را فراموش نكرده‌اند.
هرچند همين بي‌توجهي بخش دولتي و حتي رييس مجلس شوراي اسلامي باعث ايجاد قوت گرفتن شايعات قديمي در اين روز شد. برخي فعالان عدم توجه بخش‌دولتي را دليلي بر رايزني‌ها براي تغييرات كابينه در بخش صنعتي و معدني خواندند تا اين نتيجه‌گيري را داشته باشند كه نعمت‌زاده در آينده كابينه حضور كمرنگ‌تري خواهد داشت.
در همين حال حضور نمايندگان صنعتي در دور سابق مجلس هم گويا نتوانسته دردي را از مشكلات وزارتخانه كم كند كه در جشن روز گذشته حتي نمايندگان جديد و قديم مجلس هم حضور نداشتند و نمايندگاني كه تا پيش از اين حضور پررنگي داشتند حتي به جشن ٩٥نرسيدند.
موضوعي كه از نگاه رييس خانه صنعت و معدن هم دور نماند و با گلايه از عدم حضور مسوولان دولتي به اين كلام بسنده كرد كه «در يك جمع خودماني گرد هم آمده‌ايم، وزير كه از خودمان است و معاونين هم كه همه درگير هستند. ما همه مي‌دانيم دولت پول ندارد و به خاطر پرداخت يارانه و حقوق كارمندان و پرسنل دولتي و... . پولي براي ما ندارد. كاش در كنار ما وزير اقتصاد، وزير كار و رييس تامين اجتماعي بودند كه حداقل صداي ما را مي‌شنيدند. ما كه مي‌دانيم دولت پول ندارد پس حداقل سرمايه‌گذاران خارجي را به داخل راه دهيد.»
وي حتي به نعمت‌زاده پيشنهاد داد تا به سازمان اقتصاد و صندوق اقتصاد بگويد تا كمتر بخش خصوصي را اذيت كند كه با تشويق حضار مواجه شد.
به روال هميشه توليدكنندگان بخش خصوصي هم به گلايه هاو درخواست‌هاي‌شان از وزير و دولت پرداختند و از قاچاق، واردات بي‌رويه، فساد گسترده، مشكلات صادراتي، ماليات و... را به عنوان مشكلات بخش توليد عنوان كردند و خواهان رفع و رجوع آن شدند. حتي حميدي، يكي از توليد‌كنندگان نمونه از رهبري خواست تا دستور پيگيري فرمايشات ايشان در شش سال گذشته را صادر كنند و از مردم هم خواست تا با خريد كالاي داخلي با كيفيت به حمايت از توليدكنندگان داخلي بپردازند.
 سليماني، ديگر توليد‌كننده نمونه هم از تلاش دولت براي بالانگه داشتن قيمت شير و اخذ ماليات از لبنيات سخن گفت و افزود: «هميشه جلسه برگزار مي‌كنيم و هميشه جشن مي‌گيريم، ولي كاش از همه اين جلسات تنها يك تصميم صحيح خارج مي‌شد تا منفعتي براي توليد در پي داشته باشد.»
اكبريان، رييس كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي هم در ادامه اين مراسم درخواست سهل‌آبادي، ريس خانه صنعت و معدن را تكرار كرد و از جاي خالي وزير اقتصاد و وزير كار و مسوولان دولتي انتقاد و ابراز اميدواري كرد وزير گلايه‌ها و خواسته‌هاي صنعت و توليد را به گوش كابينه برساند.»
وي حتي با اشاره به مشكلات بانكي، قاچاق و برنامه ششم گفت: «ما در مجلس آماده شنيدن صحبت‌هاي بخش خصوصي و توليد هستيم و حاضريم صحبت‌هاي شما را بشنويم و اصلاح كنيم. در بخش قاچاق كارهاي زيادي انجام شد. كاش در استان‌ها تصميم‌گيري‌ها در يك پنجره واحد انجام مي‌شد تا در استان‌ها مشكلات كمتري را داشتيم تا استانداران ما جرات تصميم‌گيري داشته باشند.»
وي مجددا تاكيد كرد: «كاش حداقل اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در اين روز حضور داشت و ان‌شاءالله وزير صنعت كه خود نعمت بخش صنعت، معدن و تجارت هستند به گوش ايشان برسانند.»
اتاق بازرگاني و صنايع و معادن كه پيش از اين با اشاره به شرايط نامساعد توليد و صنعت در گزارشي انتقاداتي خواستار برگزاري يادبود روز صنعت و معدن به جاي جشن روز صنعت و معدن شده بود، نيز حضور كمرنگ‌تري نسبت به سال‌هاي قبل داشت كه شايد نتيجه گلايه‌هاي قبلي بود؛ موضوعي كه حتي در صحبت‌هاي خوانساري، رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن هم وجود داشت. وي كه صحبت‌هايش را با اشاره به پيش‌بيني‌هاي رشد اقتصادي آغاز كرده بود به موضوع سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي اشاره كرد و گفت: «ما پيشنهاد مي‌كنيم به دولت كه نرخ ارز را رسمي و واقعي كند. سه سال است كه قيمت ارز يكسان باقي مانده كه بهتر است دولت سريع‌تر در اين خصوص تصميم بگيرد و نرخ ارز را به‌طور رسمي اعلام كند. همچنين دولت تكليف قيمت انرژي را مشخص كند. هنوز واحدهاي توليدي و صنعتي از مصرف‌كنندگان بزرگ انرژي در دنيا محسوب مي‌شوند. در همين حال توليد هنوز يارانه‌اي نگرفته است و دولت بايد عزم خود را جزم كند تا يارانه توليد را
بپردازد.»

براي يك درصد رشد صنعتي دو ميليارد دلار سرمايه نياز داريم‌
محمد نعمت‌زاده، وزير صنعت و معدن پيش از اينكه براي صنعتگران سخنراني كند از برگزاري جلسه‌اي براي رفع مشكل تامين اجتماعي صنعتگران خبر داد و در عين حال دليل نيامدن همكارانش به مراسم را گرفتاري زياد دولت دانست.  به دنبال اعتراض يكي از توليدكنندگان در وسط جشن صنعت و معدن به اخذ ٣٠درصد حق تامين اجتماعي مقرر شد با حضور وزير كار و وزير اقتصاد و رييس تامين اجتماعي و نمايندگان مجلس اين مشكل حل شود تا بنا به خواست صنعتگران اين حق ١٠درصد كاهش يابد.
وي با ذكر اينكه صنعتگران واقعيت‌هاي موجود را گفتند، توضيح داد: «اگر نارسايي در كشور داريم خودمان بايد از بين ببريم. توانايي در كارآفرين‌هاي ايراني وجود دارد.»
نعمت‌زاده با اشاره به اينكه چالش‌ها دو گونه است؛ يكي محيطي كه بايد با آن مقابله كنيم و بخشي هم دروني كه بايد با آنها مقابله و رفع كنيم، تصريح كرد: شرايط تحريم و گسستگي از جامعه جهاني هم از جمله چالش‌هاي بيروني است كه به ما فشار آورد. با اين حال امروز خوشحاليم كه در حال رفع است.
بخش ديگر سياست‌هاي صادراتي و نرخ ارز كه اميدواريم به سمت رفع آنها حركت كنيم. وي بخش ديگر را با سرمايه‌گذاري و كاهش ٢٥درصدي سرمايه‌گذاري صنعتي شروع كرد و افزود: گفتن مشكلات به تنهايي راه‌گشا نيست بايد چاره‌انديشي كنيم. عدم پرداخت تسهيلات مناسب براي صنعت و معدن يكي از مشكلات است كه با تلاش به ٣٠درصد رسانديم ولي نسبت به دوره‌هاي قبل كاهش يافته است.
وزير صنعت ادامه داد: آمار مي‌گويد پارسال ٢٨ درصد سهم صنعت بود كه امسال به ٢٥درصد رسيد ولي خدمات از تسهيلات به ٥٢درصد رسيده است. تا وقتي بانك مركزي به بخش صنعت كمك نكند نمي‌توان به بهبود شرايط صنعتي اميدوار بود نعمت‌زاده ادامه داد: بايد سيستم بانكي وقتي به واحدي پروانه بهره‌برداري مي‌دهد احترام بگذارد نه اينكه مشكل روي مشكل بياورند.  نرخ سود بانكي چالش بيروني است. براي يك درصد رشد صنعتي دو ميليارد دلار سرمايه نياز داريم‌.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون