• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3572 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۲ تير

حسن روحاني در ديدار با نخست‌وزير بلغارستان:

مردم منطقه تاوان خطاهاي امريكا و متحدانش را مي‌پردازند

بويكو بوريسوف: به حل مشكلات بانكي كمك مي‌كنم

گروه ديپلماسي| سفري با دستوركار گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و افزايش روابط سياسي. بويكو بوريسوف، نخست‌وزير 57 ساله بلغارستان روز گذشته به تهران آمد تا دولت تدبير و اميد پس از 53 روز، بار ديگر ميزبان يكي از سران كشورهاي اروپايي باشد. او كه از سال 2009 تا به امروز بر مسند نخست‌وزيري بلغارستان تكيه زده و پيش از آن شهردار صوفيه بوده است، ديروز مهمان اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور بود تا با گفت‌وگو با او و رايزني با ديگر مقامات ايراني در سفر دو روزه خود، بتوانند زمينه افزايش مناسبات تجاري، گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و افزايش روابط سياسي را فراهم كند؛ امري كه البته با برگزاري هجدهمين اجلاس كميسيون مشترك ايران و بلغارستان در اسفندماه سال گذشته پس از وقفه‌اي هفت ساله كليد زده شده بود.
سفر به تهران؛ نقطه عطف همكاري‌هاي دوستان سنتي‌ ‌
نخستين ساعات ديروز اسحاق جهانگيري، با استقبال او از نخست‌وزير بلغارستان آغاز شد. او به مانند هميشه به كاخ سعدآباد آمد تا مراسم استقبال از بويكو بوريسوف در آنجا صورت گيرد و رايزني‌هاي رسمي را آغاز كند. همين اتفاق هم افتاد و بويكو بوريسوف صبح ديروز مورد استقبال رسمي معاون اول رييس‌جمهور قرار گرفت. پس از مراسم استقبال رسمي، جهانگيري و بوريسوف وارد محل مذاكرات دوجانبه شدند و مذاكرات خصوصي خود را در خصوص مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي و موضوعات مورد علاقه طرفين آغاز كردند. جهانگيري در ابتداي مذاكرات مشترك هيات‌هاي ايران و بلغارستان گفت: ايران آمادگي خود را براي تقويت بيش از پيش روابط ديرينه و دوستانه دو كشور كه از اشتراكات تاريخي و فرهنگي نيز برخوردار هستند، اعلام مي‌كند. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به اينكه تحرك خوبي در گسترش روابط ميان تهران و صوفيه به وجود آمده است، اظهار اميدواري كرد سفر نخست‌وزير بلغارستان به ايران نقطه عطفي در توسعه روابط و ارتقاي سطح همكاري‌هاي دو كشور باشد. جهانگيري ضمن قدرداني از مواضع مثبت بلغارستان در دوره مذاكرات ايران و كشورهاي 1+5 خاطرنشان كرد: پس از ايجاد توافق هسته‌اي، با اشتياق فراوان كشورهاي اروپايي براي توسعه همكاري‌ها با ايران روبه‌رو بوده‌ايم. وي با تاكيد بر اينكه ايران براي توسعه همكاري‌ها با بلغارستان اراده جدي دارد، افزود: بلغارستان به عنوان يكي از دوستان سنتي ايران در اروپا است و تهران آمادگي دارد همكاري‌هاي خود را در زمينه‌هاي مختلف با صوفيه ارتقا دهد.
زمينه‌هاي رنگارنگ همكاري تهران و صوفيه
معاون اول رييس‌جمهور همچنين سفر نخست‌وزير بلغارستان به ايران را بيانگر اراده سياسي دو كشور براي توسعه روابط فيمابين ارزيابي كرد و گفت: اين اراده بايد به مسوولان اجرايي دو كشور و بخش خصوصي منتقل شود. جهانگيري با تاكيد براينكه بايد زمينه‌هاي همكاري ميان دو كشور به‌طور دقيق تعريف شود، اظهار داشت: بايد با شناسايي ظرفيت‌ها و بسترهاي مناسب، توافقات لازم را براي همكاري در بخش‌هاي مختلف انجام دهيم. جهانگيري با يادآوري اينكه ايران از ظرفيت‌هاي خوبي در حوزه نفت، گاز، پتروشيمي، صنايع سنگين و الكترونيك برخوردار است، گفت: قادر هستيم با توجه به ظرفيت‌هاي خود، بخشي از انرژي مورد نياز اروپا را تامين كنيم. وي ادامه داد: بلغارستان با توجه به موقعيت جغرافيايي كه دارد مي‌تواند در اين زمينه نقش موثري ايفا كند. معاون اول رييس‌جمهور با يادآوري اينكه مسير ارتباط حمل و نقلي ميان ايران و اروپا تنها از طريق تركيه انجام مي‌شود، گفت: يكي از مباحثي كه در سال‌هاي گذشته در خصوص آن مذاكره شده ارتباط ميان خليج فارس و درياي سياه است كه اگر اين كريدور به خوبي تعريف و فعال شود، مي‌تواند در جابه‌جايي كالا و ارتباط ميان آسيا و اروپا نقش موثري داشته باشد. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه ايران آمادگي دارد زمينه‌هاي لازم را براي سرمايه‌گذاري تجار و بازرگانان بلغارستان در زمينه‌هاي مختلف نفت، گاز، صنعت، كشاورزي و حمل‌و‌نقل فراهم كند، گفت: ايران براي ايجاد شركت‌هاي مشترك ميان دو كشور در جهت توليد و صادرات به كشورهاي منطقه آمادگي دارد. جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه خاورميانه از لحاظ سياسي امروز با تروريسم خشن روبه‌رو است، گفت: متاسفانه امروز گروه‌هاي تروريستي كه در منطقه وجود دارند كشورها و جان انسان‌ها را به خطر انداخته‌اند. وي افزود: امروز مردم عراق، سوريه و ليبي گرفتار اين تروريسم هستند و لازم است از دولت‌هاي قانوني اين كشورها حمايت شود.
با موشك و بمب صلح مستقر نمي‌شود
در ادامه اين نشست، نخست‌وزير بلغارستان نيز با تاكيد بر علاقه‌مندي كشورش براي گسترش روابط دو جانبه آمادگي و اراده جدي بلغارستان براي افزايش مناسبات با ايران در بخش‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي را اعلام كرد. بويكو بوريسف به موضوع تروريسم و اثرات آن در كشورهاي اروپايي اشاره كرد و با تاكيد براينكه عبور از اين بحران تنها با اتكا بر عقلانيت امكانپذير است، گفت: بدون ترديد رهبران جهان بايد با تصميمات جدي در اين خصوص اقدام كنند. وي با انتقاد از سياست‌هايي كه منجر به درگيري و خونريزي و تخريب ساختارها در كشورهاي افغانستان، عراق و ليبي شد، گفت: راه صلح از مسير جنگ و خشونت نمي‌گذرد و نمي‌توان صلح پايدار را با موشك و بمب مستقر كرد.  
امضاي سه سند همكاري ميان ايران و بلغارستان
با پايان رايزني‌هاي خصوصي هيات‌هاي ايران و بلغارستان، جهانگيري و بوريسوف به ميان خبرنگاران آمدند تا شاهد امضاي اسناد همكاري دو كشور باشند در اين راستا، سه سند و يادداشت تفاهم همكاري ميان ايران و بلغارستان امضا شد. پس از آن جهانگيري با اشاره به مذاكرات مثبت و سازنده انجام شده در نشست هيات‌هاي عاليرتبه دو كشور خاطرنشان كرد: در اين گفت‌وگوها در خصوص زمينه‌هاي مختلف همكاري از جمله نفت، گاز، حمل و نقل، صنعت و كشاورزي مذاكره شد و همچنين در خصوص مسائل منطقه و موضوع تروريسم و افراطي‌گري و نيز نحوه مبارزه با اين گروه‌ها گفت‌وگو شد و اميدوارم با اراده جهاني كه براي مقابله با تروريسم شكل گرفته، شر اين گروه‌هاي افراطي از سر مردم منطقه برداشته شود. پس از جهانگيري نخست‌وزير بلغارستان از وجود اراده سياسي براي حركت مثبت براي منافع دو ملت ايران و بلغارستان خبر داد و گفت: متعهد شدم روساي اروپايي را با مشكلات بانكي آشنا كرده و براي حل مشكلات بانكي كمك كنم.
بلغارستان پل ارتباطي ايران با اروپا باشد
دومين ديدار بويكو بوريسف با مقامات ايراني، با حسن روحاني صورت گرفت. رييس‌جمهور در اين ديدار اعلام كرد كه تهران از گسترش روابط با صوفيه در همه عرصه‌ها استقبال مي‌كند و آماده گشودن فصلي تازه در روابط دو كشور است. وي گفت: اشتراكات و پيوندهاي عميق ميان دو ملت و خواست آنان براي توسعه همكاري‌هاي همه‌جانبه ايران و بلغارستان، پايه‌هاي روابطي مستحكم را ميان دو دولت بنا نهاده و زمينه را براي تلاش مضاعف دولتمردان در اين مسير، هموارتر كرده است. رييس‌جمهور همچنين با اشاره به توضيحات نخست وزير بلغارستان درباره آماده‌سازي زيرساخت‌ها براي توسعه همكاري‌هاي همه‌جانبه تهران- صوفيه از جمله در حوزه انرژي اظهارداشت: بلغارستان به عنوان يكي از كشورهاي دوست، مي‌تواند يكي از دروازه‌ها و پل ارتباطي ايران با كشورهاي اروپايي در همه حوزه‌ها باشد. رييس‌جمهوري در ادامه به موضوع تروريسم و آثار زيانبار آن براي نه تنها كشورهاي درگير بلكه كل منطقه و جهان اشاره كرد و با تبيين ريشه‌هاي واقعي درگيري‌ها و تروريسم در اين منطقه اظهارداشت: در كشورهايي كه امروز در منطقه ما درگير تروريسم و نزاع‌هاي خونين شده‌اند، قرن‌ها اقوام و مذاهب گوناگون در صلح و صفا كنار يكديگر زندگي مي‌كردند و درگيري‌ها در حقيقت از زماني آغاز شد كه برخي‌ها با شعارهاي به ظاهر زيبايي همانند مبارزه با تروريسم و دموكراسي در امور داخلي منطقه دخالت و آتش اختلافات، ترور و وحشت را شعله‌ور ساختند. رييس‌جمهوري با تاكيد بر ضرورت اتحاد همه كشورهاي منطقه براي برقراري مجدد آرامش و ثبات و مبارزه مشترك با تروريسم گفت: امريكا و متحدانش با دخالت‌هاي نابه‌جا در منطقه خطا كردند اما اكنون همه مردم منطقه بايد تاوان خطاها و اشتباهات آنها را بپردازند و اين فضا، همكاري كشورهاي منطقه و چاره‌انديشي براي پايان دادن به اين درگير‌ي‌ها را ضروري ساخته است. نخست‌وزير بلغارستان نيز در اين ديدار با اشاره به اشتراكات و پيوندهاي عميق دو ملت ايران و بلغارستان اظهار داشت: براي نخستين‌بار در بلغارستان است كه تقريبا همه رسانه‌ها متفق القول روي اين نكته تاكيد داشتند كه سفر به ايران يك سفر تاريخي و بسيار مهم است و اين نشان‌دهنده سطح انتظارات مردم بلغارستان از اين سفر و دستاوردهاي آن است. وي گفت: همه امكانات براي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي تهران- صوفيه آماده است. نخست وزير بلغارستان افزود: در تلاش هستيم كريدور جديدي در منطقه ايجاد كنيم تا از طريق آن محصولات ايراني راحت‌تر به بازارهاي اروپايي برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون