• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3583 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ مرداد

شانزدهمين جشن حافظ برگزار شد

گردهمايي هفت ساعته هنرمندان در تالار وحدت!

علي نصيريان: مسائل فرهنگي و هنري مسائل دولت‌ها نيست

الهام نداف

علي معلم با همت عوامل اجرايي خود در مجله دنياي تصوير، شانزدهمين جشن حافظ را در تالار وحدت برگزار كرد. اين گردهمايي سينمايي تنها مراسم مستقل سينما و تلويزيون ايران است و نگاهي به توليدات سينمايي و تلويزيوني دارد.
با اين همه جشن سينمايي حافظ، هر سال حواشي مختلفي را به همراه دارد. بزرگ‌ترين چالش اين مراسم تاخير در اجراي آن و مدت زمان برگزاري اين جشن است. بنا به اعلام روابط عمومي جشن، خبرنگاران براي پوشش اين مراسم راس ساعت 19:30 جلوي در تالار وحدت حضور داشتند و قرار بود راس ساعت 20:30 مراسم آغاز شود. اما برنامه‌ريزي‌ها مانند هر سال، درست پيش نرفت و اين مراسم ساعت 22 با يك‌ساعت و نيم تاخير آغاز شد.
ورود همه هنرمندان به تالار وحدت با اهداي نشان حافظ و شاخه گلي توسط عكاسان ثبت مي‌شد. با توجه به تعداد زياد هنرمندان دعوت شده به مراسم، اين كار زمان زيادي را مي‌طلبيد و مهمانان بيش از دو ساعت در لابي تالار وحدت در انتظار آغاز جشن بودند.
بخش بزرگي از اين برنامه را پخش كليپ‌هاي مختلف معرفي نامزدها و همچنين تقدير از درگذشتگان به خود اختصاص داده بود. همچنين پخش آگهي بازرگاني در ابتداي برنامه، ترانه‌خواني حجت اشرف‌زاده و رسول نجفيان، پيش پرده‌خواني‌هاي مرتضي احمدي با اجراي سپند امير سليماني، اجراي قطعه‌هايي توسط كورش تهامي و رضا يزداني و همچنين دوبله همزمان فيلم «پدرخوانده» توسط تيم دوبله بيش از اهداي تنديس‌ها زمان گرفت.
با همه اينها علي معلم اختيار عمل بيشتري در برگزاري اين جشن نسبت به ديگر گردهمايي‌هاي سينما داشت. حضور طيف مختلف هنرمندان سينمايي و تلويزيوني و همچنين زنده‌كردن ياد و نام چهره‌هايي چون فردين، فروزان و احمد شاملو، اتفاقي است كه تنها در جشن حافظ به چشم مي‌خورد. به گفته اين تهيه‌كننده سينما، او هر سال براي برگزاري جشن حافظ با مشكلات و سنگ‌اندازي‌هاي فراواني روبه رو مي‌شود. شانزدهمين دوره اين مراسم قرار بود در سالن همايش‌هاي ميلاد برگزار شود. اما يك هفته مانده به برگزاري و درست بعد از دعوت از مهمانان، بنا به دلايلي كه عنوان نشد، محل برگزاري جشن به تالار وحدت تغيير كرد.
معلم كه ابتداي اين مراسم روي سن حاضر شد، بعد از پخش كليپي درباره زنده‌ياد عباس كيارستمي، از او به عنوان كسي كه عاشق زندگي بود، ياد كرد و گفت: قطعا برگزاري اين مراسم بيش از شركت در مراسم تدفين اين فيلمساز بزرگ، او را خوشحال مي‌كند.
از جمله نكات قابل توجه شانزدهمين جشن دنياي تصوير، اهداي نشان عباس كيارستمي به شهرام مكري بود. اين نشان را مسعود كيميايي به مكري اهدا كرد. كيميايي كه لباس مشكي به تن داشت، با زنده كردن نام و ياد احمد شاملو به مناسبت سالروز درگذشت اين شاعر، نام كيارستمي و جمشيد ارجمند را نيز زنده كرد.
مكري نيز بعد از دريافت نخستين نشان عباس كيارستمي گفت: نام اين فيلمساز جهاني به جشن حافظ و سينماي ايران اعتبار مي‌دهد.
در ادامه لقمان خالدي، كارگردان مستند «فصل هرس» تنديس بهترين مستند را از دستان بهروز افخمي، مجري فعلي و فريدون جيراني مجري سابق برنامه «هفت» گرفت. در اين بخش جيراني از علي معلم به خاطر گذاشتن تصوير فروزان در كليپ درگذشتگان تشكر كرد.
در ادامه جمشيد گرگين و سروش صحت، تنديس بهترين چهره تلويزيوني را به مهران مديري به خاطر برنامه «دورهمي» اهدا كردند. مديري به دليل سرماخوردگي شديد بعد از دريافت تنديس به سرعت سالن را ترك كرد.
اما جشن حافظ، قوانين خاص خودش را در اهداي تنديس دارد. اين جشن بهترين بازيگر مرد و زن تلويزيون را در دو بخش كمدي و درام معرفي مي‌كند و براي اهداي اين تنديس نگاهي به توليدات شبكه نمايش خانگي دارد. علي نصيريان براي بازي در سريال «شهرزاد» تنديس حافظ را از دستان داريوش ارجمند و ايرج راد گرفت. او بعد از دريافت تنديس و بوسه ارجمند بر دستانش به استقلال حوزه فرهنگ و هنر اشاره كرد و گفت: تمام اتفاقات هنري توسط مردم صورت مي‌گيرد. اين مردم هستند كه يك فيلم خوب را مي‌سازند. مسائل فرهنگي و هنري مسائل دولت‌ها نيست بلكه مربوط به مردم است. اين فرهنگ و هنر است كه مانند آب نشر مي‌كند و هيچ چيز نمي‌تواند براي آن سد ايجاد كند.
جمشيد هاشم‌پور از ديگر چهره‌هاي شانزدهمين جشن حافظ بود كه به خاطر يك عمر فعاليت هنري خود روي سن حاضر شد و مورد تقدير قرار گرفت. او اخيرا در مجموعه «شهرزاد» به كارگرداني حسن فتحي ايفاي نقش كرده است. فرامرز قريبيان با بيان اينكه تنديس حافظ مهم‌ترين جايزه سينماي ايران است چون جهت‌گيري خاصي ندارد، با همراهي سعيد راد تنديس هاشم پور را به او اهدا كرد.
در ادامه اين مراسم جايزه بهترين فيلمنامه تلويزيوني به مسعود بهبهاني به خاطر فيلمنامه «كيميا» و تنديس بهترين فيلمنامه سينمايي به سعيد روستايي براي «ابد و يك روز» اهدا شد. كريستف رضاعي تنديس بهترين موسيقي فيلم را براي «در دنياي تو ساعت چند است» به خانه برد و احمد مهرانفر براي بازي در سريال «پايتخت» بهترين بازيگر كمدي، فرهاد اصلاني براي حضور در فيلم‌هاي «كوچه بي‌نام» و «دوران عاشقي» و نويد محمدزاده براي بازي در «ابد ويك روز» بهترين بازيگران مرد درام
شناخته شدند.
تنديس حافظ بهترين بازيگر زن كمدي به نسرين نصرتي بازيگر «پايتخت» تعلق گرفت و مهتاب كرامتي و پريناز ايزديار براي ايفاي نقش در فيلم‌هاي «عصر يخبندان» و «ابد و يك روز» جايزه بهترين بازيگران زن درام را دريافت كردند.
مجموعه «شهرزاد» به تهيه‌كنندگي محمد امامي بهترين سريال شناخته شد و حسن فتحي نيز عنوان بهترين كارگردان تلويزيوني را به خود اختصاص داد. همچنين عليرضا رييسيان، كارگردان «دوران عاشقي» به عنوان بهترين كارگردان سينماي ايران در جشن حافظ شناخته شد.
در پايان نيز با حضور آذر معماريان، همسر علي معلم، سامان سالور، سميرا حسن پور و علي اوجي كارگردان اين مراسم، تنديس بهترين فيلم شانزدهمين جشن حافظ به سعيد ملكان، تهيه‌كننده «ابد و يك روز» اهدا شد.
در اين جشن بيش از هر چيز نام وياد عباس كيارستمي زنده شد. سعيد روستايي با تقدير از داريوش مهرجويي جايزه خود را به روح كيارستمي تقديم كرد و كريستف رضاعي از اين فيلمساز بزرگ به عنوان كسي كه با فيلم‌ها و شعرهايش به او ايده داده است، تشكر كرد. داريوش ارجمند با نقل قولي از ناصر تقوايي عنوان كرد كيارستمي در دنيا مشابه ندارد و از او به عنوان حافظ سينماي ايران ياد كرد. همچنين عليرضا رييسيان پس از دريافت تنديس خود گفت: حالا كه كيارستمي نيست، كاري كنيد كه مهرجويي و بيضايي فيلم بسازند.
همچنين جمشيد مشايخي كه از ساعات ابتدايي مراسم در تالار وحدت حضور داشت، بعد از گذشت يك ساعت از جشن، سالن را ترك كرد. از ديگر هنرمندان حاضر در اين مراسم مي‌توان به افسانه بايگان، سيروس الوند، هومن سيدي، رضا عطاران، مهران غفوريان، اصغر همت، ميلاد كي مرام، دانيال حكيمي و يدالله صمدي اشاره كرد.
اين مراسم بعد از گذشت پنج ساعت به پايان رسيد. بيشتر صندلي‌هاي تالار وحدت زمان اهداي تنديس‌هاي پاياني خالي بود و هنرمندان سالن را ترك كرده بودند. از همين رو بازيگراني چون نويد محمدزاده، مهتاب كرامتي، فرهاد اصلاني و پريناز ايزديار كمتر مورد‌تشويق حاضران قرار گرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون