• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3583 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ مرداد

توضيحات وزير ارشاد درباره كنسرت‌هاي موسيقي، تئاتر و...

علي جنتي : نبايد مردم را تحريك كنيد

گروه هنر و ادبيات| اين‌روزها روزهاي سخت علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است و او در هر مراسمي بايد به سوال‌هاي زيادي در مورد حوزه تحت مديريتش پاسخ بدهد. در سينما بحث تبليغات فيلم‌هاي در حال اكران در شبكه‌هاي ماهواره‌اي مطرح است و همين موضوع و حاشيه‌اي پيش آمده درباره آن همچنان ادامه دارد. در موسيقي شرايط ديگري وجود دارد و هنوز هم اهالي آن انتظار دارند تا شرايط بهتري براي برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي فراهم شود تا شاهد لغو كنسرت‌هاي موسيقي نباشيم.
 اين موضوع در حوزه‌هاي تئاتر و تجسمي هم كه حاشيه‌هاي كمتري دارند به گونه ديگري به چشم مي‌خورد. همين‌ها باعث شده تا علي جنتي در دو روز گذشته با حضور در دو مراسم مختلف در مورد اين مسائل اظهارنظر كند. علي جنتي كه در مراسم رونمايي گالري مجازي «ايران‌هنر» حاضر شده بود در حاشيه اين مراسم درباره وضعيت تئاتر و البته خبر اين روزهاي حوزه تجسمي يعني ارسال آثار گنجينه موزه به ديگر موزه‌هاي دنيا صحبت كرد. جنتي در پاسخ به سوالي درباره نمايش آثار گنجينه موزه در كشورهاي ديگر گفت: «ما به دنبال راهي بوديم كه موزه از درآمدهاي خود استفاده كند؛ زماني اين بحث مطرح شد كه موزه از يك راه قانوني به بنياد رودكي كه يك نهاد عمومي و غيردولتي است ملحق شود اما سوءتفاهم‌‎هاي ايجاد شده باعث شد عده‌اي فكر ‌كنند ما مي‌خواهيم موزه را به بنياد رودكي واگذار كنيم. در حال حاضر به دنبال اين هستيم كه با يك راه قانوني درآمدهاي موزه را به خودش برگردانيم.» وزير ارشاد در بخش ديگري از سخنانش، در پاسخ به سوال خبرگزاري فارس درباره وجود بي‌اخلاقي در تئاتر ايران گفت: «ممكن است برخي از تئاترها اين حالت را داشته باشند.
البته نمايشنامه‌ها به تاييد و تصويب ارشاد مي‌رسد اما متاسفانه گاهي در عمل تخلف مي‌شود و ما مي‌بينيم كه هنگام نمايش برخي ديالوگ‌ها تغيير مي‌كنند. هر شب بيش از يكصد تئاتر در تهران اجرا مي‌شود و نظارت بر آنها كار مشكلي است، با اين حال در نظارتي كه داشته‌ايم و گاه با تذكر خود تماشاگرها اشكالاتي به محتواي تئاترها وارد بوده و ما مجبور بوديم كه آنها را اصلاح كنيم و اگر اصلاح نشده متوقف كرده‌ايم.»
اما علي جنتي، روز گذشته هم در سومين اجلاس سراسري مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي حاضر شد و براي چندمين‌بار در طول اين چندماه به دفاع از عملكرد معاونت‌ها و سازمان‌هاي تابعه وزارت ارشاد پرداخت. جنتي به تدوين و ابلاغ شيوه‌نامه اخير در خصوص اجراي كنسرت‌ها و حساسيت‌هايي كه در برخي استان‌ها و شهرهاي كشور در خصوص اجراي برخي كنسرت‌ها به ويژه در حوزه موسيقي پاپ وجود دارد اشاره كرد: «من به آقاي مرادخاني گفته‌ام كه به خوانندگان پاپ بگويد كه اگر مي‌رويد اجرا كنيد، نبايد مردم را تحريك كنيد. چون بعضي از همين تحريك‌ها است كه موجب مي‌شود تماشاچيان حركت‌هايي از خود نشان دهند.» او در ادامه به دفاع از عملكرد حجت‌الله ايوبي در معاونت سينمايي وزارت ارشاد و رياست سازمان سينمايي پرداخت و گفت: «خوشبختانه در اين مدت هم ما شاهد هستيم كه چه تحولاتي در حوزه سينما ايجاد كرده‌اند. در طول سال ۹۳، فروش سينماهاي ما ۵۰ تا ۵۲ ميليارد تومان بود كه در مقايسه با سه ماهه اول سال جاري بيش از ۶۰ ميليارد تومان فروش داشته‌اند. اينكه اقبال پيدا شده كه افرادي تالارهاي سينمايي بسازند و نمي‌روند آنها را تغيير كاربري دهند، معلوم مي‌شود كه در اين حوزه كار شده است.»
وزير ارشاد با اشاره به همكاري مطلوب ناجا با وزارت ارشاد در برگزاري كنسرت‌ها گفت: «البته كمتر موردي از لغو كنسرت‌ها به نيروي انتظامي برمي‌گردد و بيشتر اين موارد با حكم دستگاه قضايي بوده است ولي در همين حد هم مي‌بينيد كه چطوري برخورد مي‌كنند كانه مراقبت دوستان نيروي انتظامي از ارزش‌هاي ديني و اسلامي بيشتر از ما است! اين مصوبه حتي اگر خلاف قانون هم باشد در هيات نظارت بر تطبيق مصوبات، مي‌تواند رد شود ولي اصلا خلاف قانون نيست و كاملا قانوني و منطبق با قانون وظايف و اختيارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون