• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3583 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ مرداد

گزارش «اعتماد» از آغاز ليگ برتر فوتبال ايران

هيجان در استاديوم‌هاي ايران

 

 از امروز با آغاز رسمي ليگ برتر شانزدهم دوباره هيجان و جنجال به فوتبال ايران برمي‌گردد. ليگ فوتبال ايران با تمام مشكلاتي كه دارد اما براي آنهايي كه در ايران عاشق فوتبال هستند اهميت زيادي دارد.  ليگي كه امسال روي كاغذ سه مدعي بزرگ و قدرتمند مثل استقلال، پرسپوليس و تراكتور دارد. سه تيمي كه هركدام تا بن دندان مسلح شده‌اند و آماده جنگي بزرگ براي قهرماني هستند. هر سه مدعي امسال ليگ تشنه قهرماني هستند و در اين راه جدال سختي را با هم خواهند داشت. از كنار تيم‌هايي مثل سپاهان، گسترش و حتي سايپا هم نمي‌توان به سادگي عبور كرد. اما فوتبال است و هزار اتفاق غير قابل پيش‌بيني.
پرسپوليس برانكو
به دنبال طلسم شكني
9سال از آخرين قهرماني پرسپوليس در ليگ برتر مي‌گذرد و حالا هواداران اين تيم با حضور نفراتي چون عليرضا بيرانوند، سيدجلال حسيني، محسن مسلمان، كمال كاميابي نيا، اميد عاليشاه، مهدي طارمي، علي عليپور و وحيد اميري فقط از تيم‌شان قهرماني مي‌خواهند. پرسپوليس مدل جديد روي كاغذ چيزي براي قهرماني كم ندارد. سرمربي اروپايي، جمعي از ستاره‌هاي فوتبال ايران و جوانان با انگيزه كه فصل پيش با اعتماد برانكو در فوتبال ايران مطرح شدند. مهم‌ترين ويژگي پرسپوليس امسال نداشتن نقطه ضعف‌سال گذشته است. جايي كه سوشا مكاني اگر بود كه با اشتباهات عجيبش پرسپوليس را به دردسر مي‌انداخت و اگر هم نبود با حاشيه‌هايش تيم را دچار دردسر مي‌كرد. برانكو با كنار گذاشتن بازيكناني مثل بنگر و نورمحمدي و جذب مهره‌هايي چون سيدجلال حسيني، ماهيني، بيرانوند و نگه داشتن طارمي مي‌خواهد براي قهرماني بجنگد.
 استقلال، منصوريان و يك سال
پر از چالش
استقلال با تغييرات زيادي پا به فصل جديد مي‌گذارد. منصوريان به تيم محبوبش در قامت سرمربي برگشته و در نخستين قدم بازيكناني را كه فكر مي‌كرد ممكن است در طول فصل تيمش را دچار حاشيه كنند كنار گذاشت. باشگاه استقلال هم تا جايي كه توانست بازيكنان موردنظر او را جذب كرد. ستاره‌هايي مثل كاوه رضايي، بختيار رحماني، وريا غفوري و كنعاني‌زادگان انتظارات را از تيم منصوريان بالا برده است. مهم‌ترين برگ برنده استقلال حفظ ستاره‌هاي فصل گذشته مثل رحمتي، مگويان و ابراهيمي است كه توانست استقلال را به عنوان موفق‌ترين تيم در فصل نقل و انتقالات معرفي كند. تصاوير تمرينات استقلال هم نشان از انگيزه بالاي منصوريان و آمادگي بازيكنان اين تيم دارد كه حسابي استقلالي‌ها را به آينده تيم‌شان اميدوار كرده است.
دلخوشي قلعه‌نويي به ستاره‌هاي
با تجربه
امير قلعه‌نوعي پارسال تراكتور را در رده يازدهم جدول تحويل گرفت و چهارم ليگ كرد. بعد از اتمام ليگ تراكتور ابتدا شاهد تغييرات مديريتي بود و سپس با تمديد شدن قرارداد قلعه‌نويي، حضور بازيكنان ستاره و نامدار در جمع تبريزي‌ها آغاز شد. محمد نوري، محسن بنگر، محمد ابراهيمي، جاسم كرار و ادينهو همگي بازيكنان مطرحي بودند كه در نقل و انتقالات راهي تبريز و تراكتورسازي شدند تا با حضور اين بازيكنان، تراكتور يكي از بهترين تيم‌هاي تاريخ خود را در اختيار داشته باشد. موضوعي كه سطح توقع هواداران اين تيم را بالا برده و اين تيم را جزو مدعيان اصلي قهرماني ليگ شانزدهم قرار داده است.
سپاهان به دنبال اعاده حيثيت
سپاهان بعد از قهرماني تراژيك در ليگ چهاردهم تا جايي كه توانست در‌سال گذشته بد بود. فصل گذشته بدترين سال حضور سپاهان در تمام ادوار ليگ برتر رقم خورد. سالي پر از حاشيه و نتايج بد كه جايگاه يازدهمي را براي قهرمان ليگ چهاردهم در پي داشت و اين تيم روزهاي سخت و پرحاشيه‌اي را در ليگ سپري كرد. بعد از اتمام ليگ فصل پيش اما مديران اين تيم متمول اصفهاني بلافاصله عبدالله ويسي را به عنوان سرمربي در اختيار گرفتند و حالا با حضور سرمربي تيم قهرمان فصل گذشته در راس كادرفني سپاهان، هواداران اين تيم دنبال بازگشت به روزهاي اوج خواهند بود. سپاهان كه تعداد زيادي از بازيكنان فصل پيش خود را نيز از دست داده است، با جواناني كه توسط ويسي جذب شده‌اند، شايد در نگاه اول مدعي قهرماني نباشد، اما قطعا در طول ليگ اين تيم اين توانايي را خواهد داشت كه همانند استقلال خوزستان و چراغ خاموش به سمت قهرماني حركت كند.
استقلال خوزستان: تكرار شگفتي؟
آبي‌هاي خوزستان كه در فصل گذشته شگفتي بزرگي را در ليگ برتر رقم زده و در ميان بهت و حسرت مدعيان بزرگي همچون استقلال و پرسپوليس جام قهرماني را بالاي سر بردند با شرايطي متفاوت، ليگ شانزدهم را آغاز خواهند كرد. اين تيم ديگر عبدالله ويسي را به عنوان سرمربي در كنار خود نمي‌بيند. سيدسيروس پورموسي كه چند سال دستيار ويسي بوده حالا سرمربي اين تيم دوست داشتني و كم‌ادعا است. هرچند استقلال خوزستان بازيكناني چون فرناندو ده خسوس و روح‌الله سيف‌اللهي و كوليبالي را در فصل نقل و انتقالات از دست داد، اما ديگر نفرات تاثيرگذار در جمع آبي‌هاي جنوب باقي ماندند تا اين تيم را در ليگ قهرمانان آسيا و ليگ برتر همراهي كنند
صبا؛ مدعي سقوط
صبا مي‌تواند يكي از مدعيان اصلي سقوط به ليگ دسته اول باشد. تيمي كه به دليل مشكلات مالي علي دايي و چند بازيكن آن را رها كردند تا صمد مرفاوي، روي نيمكت اين تيم بنشيند. صبا با توجه به وضعيتي كه دارد و مشكلات مالي كه هميشه با آن درگير بوده به احتمال زياد يكي از كانديداهاي سقوط خواهد بود. چرا كه در فصل نقل و انتقالات هم نتوانست بازيكنان شاخصي را به خدمت بگيرد.
فولاد و صنعت نفت در انتظار اتفاق
بالاخره دراگان اسكوچيچ از فولاد رفت تا نعيم سعداوي به آرزوي هميشگي‌اش برسد و روي نيمكت فولاد بنشيند. فولاد امسال دست به جوانگرايي زده و ترجيح داده به جاي خريد از بازار نقل و انتقالات از تيم‌هاي پايه استفاده كند. شايد فولاد بتواند امسال باز هم پديده به فوتبال ايران معرفي كند اما نمي‌تواند جزو مدعيان حضور در نيمه بالاي جدول باشد. آنها بايد آنقدر خوب باشند كه پيش‌بيني‌هاي اخير درباره سقوط‌شان به واقعيت تبديل نشود. در بين تيم‌هاي خوزستاني بازگشت صنعت نفت به ليگ برتر‌هم مي‌تواند هيجان مسابقات را با هواداران پرشوري كه دارد زيادتر كند. آنهايي كه فوتبال را دوست دارند، اميدوار هستند زردپوشان آبادان با عملكردي خوب جوري نتيجه بگيرند كه در پايان فصل دوباره سقوط نكنند.
نفت؛ در انديشه بقا
نفتي‌ها بعد از اينكه در تهران ماندگار شدند اسپانسر اين باشگاه علي دايي را به عنوان سرمربي تيم انتخاب كرد. نفت تقريبا همه ستاره‌هايش به جز اميرارسلان مطهري را در فصل نقل و انتقالات از دست داده و بازيكناني مثل آل‌نعمه و محمد قاضي و فخرالديني به تيم اضافه شده‌‌اندبه نظر مي‌رسد تمام اميد نفتي‌ها براي نيفتادن به نام بزرگ علي دايي باشد. چيزي كه اصلا كافي نيست.
ذوب‌آهن و نگراني از آينده
سبزپوشان اصفهاني كه به تازگي قهرمان سوپرجام شده‌اند، ليگ فصل قبل را بعد از افت بدهنگام در اواخر فصل در رده ششم تمام كردند. شاگردان يحيي گل‌محمدي اگرچه در انتهاي فصل قهرمان جام حذفي شدند و سپس سوپرجام را فتح كردند، اما در ليگ جديد به دنبال جايگاهي بهتر از فصل گذشته خواهند بود. ذوبي‌ها در فصل جديد چند بازيكن تاثيرگذار سال قبل خود مانند مسعود حسن‌زاده و كاوه رضايي را از دست داده‌اند و به جاي آنها بازيكنان جوان و گمنامي را جايگزين كرده‌اند.
خودروسازهاي فوتبال ايران
پيكان تهران كه به دليل صعود و سقوط‌هاي متعدد در ليگ برتر به آسانسور شهرت يافته است، بازهم همان راه گذشته را مي‌رود.   پيكاني‌ها پس از صعود به ليگ برتر، مجيد جلالي را جايگزين عليرضا مرزبان كردند. حالا همه منتظر هستند ببينند پيكان با جذب بازيكناني چون رحمان احمدي، اميرحسين صادقي، آرش برهاني، علي حمودي و بهادر عبدي مي‌تواند جايگاه خوبي در ليگ شانزدهم داشته باشد يا دوباره راه گذشته را مي‌رود. سايپا ديگر تيم خودروساز فوتبال ايران هم در سال‌هاي اخير همواره در ميانه‌هاي جدول رده‌بندي حضور داشته و فصل گذشته با وجود هزينه‌هاي گزاف نتوانست به موفقيتي برسد، شايد امسال با تفكرات حسين فركي روزگار جديدي داشته باشد.
تبريزي‌هاي غير قابل پيش‌بيني
شگفتي‌ساز ليگ شانزدهم مي‌تواند تيم دوم تبريز باشد؛ تيمي كه سرمربي باهوشي مثل فراز كمالوند دارد كه توانست در فصل نقل و انتقالات به خوبي نقاط ضعف تيمش را پوشش دهد. باشگاهي كه مالك متمول آن تمام امكانات و سخت افزارهاي لازم براي موفقيت را در اختيار تيم قرار داده و هيچ بعيد نيست كه تيم امسال فراز كمالوند بتواند آرزوي آسيايي شدن گسترشي‌ها را برآورده كند. ماشين‌سازي تيم قديمي تبريز براي نخستين‌بار توانست طعم حضور در ليگ برتر را بچشد. رسول خطيبي، با اين تيم از ليگ يك به ليگ برتر آمد تا ماشين‌سازي سومين تيم تبريزي باشد كه با خطيبي به ليگ برتر مي‌آيد. با حضور آندو كه وزنه سنگيني در ماشين‌سازي خواهد بود و با بودن بازيكنان جوان و با انگيزه اين تيم مي‌تواند يكي از شگفتي‌سازان ليگ باشد. خطيبي امسال پيام صادقيان را هم به تبريز برده تا بلكه او را احيا كند. گسترش و ماشين‌سازي دو تيم غير قابل پيش‌بيني ليگ خواهند بود.
بحران در مشهد
 خيلي بعيد است كه تيم اول شهر مشهد امسال هم بتواند شگفتي خاصي از خودش نشان دهد. پديده كه فصل گذشته روزهاي پر فراز و نشيبي را پشت‌سر گذاشت، در ميانه دوم جدول قرار گرفت. اين تيم براي امسال هم سورپرايز خاصي در فصل نقل و انتقالات رو نكرد. مهاجري به عنوان سرمربي ماندگار شد. سياه جامگان ديگر تيم مشهدي هم كه فصل گذشته در هفته آخر از سقوط كردن فرار كرد، در فصل نقل و انتقالات براي تقويت تيمش تحرك خاصي نداشت و بايد ديد امسال هم در پايان فصل براي نيفتادن مي‌جنگد يا نتايج خوبي مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون