نشست خبري جشنواره تئاتر فجر برگزار شد
با دوران تازهاي روبه رو هستيم
نخستين نشست خبري سي و پنجمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر ۴ مرداد ماه با حضور سعيد اسدي، دبير جشنواره و مهدي شفيعي، مديركل هنرهاي نمايشي در سالن كنفرانس تئاتر شهر برگزار شد. در اين نشست اسدي با اشاره به تغييرات ايجادشده در جشنواره سي و پنجم گفت: مهمترين تغيير اين دوره از جشنواره، حذف بخش توليدات تازههاي تئاتر است كه البته ممكن است براي عدهاي محل سوال باشد. تجارب دورههاي گذشته به ما نشان ميدهد كه مديريت تئاتر در سالهاي قبل، جشنواره تئاتر فجر را امكاني ميديدند كه هم توليدات تئاتر را جهت دهند و هم امكانات تشويقي ترغيبي براي گروههاي نمايشي راهاندازي كنند كه البته اين امكان در زمان خودش مفيد بود اما بايد واقعيت را پذيرفت كه با دوران تازهاي روبهرو هستيم و اين تحولي كه در تئاتر در حال وقوع است به افزايش نيروهاي مولد تئاتر و اجراي تئاتر در فضاهاي غيردولتي انجاميده كه سنت پسنديدهاي است.اسدي در ادامه عنوان كرد كه امسال بودجه جشنواره تقليل نمييابد و قرار است بودجه بخش توليدات تازه تئاتر به بخشهاي ديگر و نمايشهايي كه به جشنواره دعوت ميشوند، اختصاص يابد. در همين راستا در اين دوره ما فقط يك مسابقه بخش بينالملل و يك مسابقه جوانان خواهيم داشت. به گفته دبير جشنواره تئاتر فجر، در اين دوره روزنامهها، رسانهها و خبرگزاريهاي فعال سهميه بيشتري از بليت دارند. البته سال گذشته چند مورد از كپي بليتهاي اصل ديده شد كه اين مساله در بخش بليتهاي مهمان رخ داد اما ستاد برگزاري جشنواره سي و پنجم در مذاكراتي كه با سامانه فروش داشته، تلاش دارد بليتهاي مهمان را نيز ثبت كند. در ادامه اين نشست مهدي شفيعي، مديركل هنرهاي نمايشي درباره روند ارايه بليتهاي جشنواره تئاتر فجر و نارضايتيهاي به وجود آمده توضيح داد: چه در حوزه مديران، چه پيشكسوتان و چه هنرمندان فرهنگي اغلب انتظار دارند از آنها دعوت شود از همه نمايشها ديدن كرده و هر زمان كه اراده كنند، بتوانند به ديدن نمايش دلخواهشان بنشينند اما وظيفه ما رعايت شأن همه هنرمندان است. واقعيت اين است كه برخي از سالنها ظرفيتهاي محدودي دارند. اسدي نيز در تكميل صحبتهاي شفيعي عنوان كرد: برخي رسانهها در زمان مقرر اقدام به تهيه بليتشان نميكنند و برخي از ما توقع دارند كه بليت را برايشان ارسال كنيم در حالي كه من از همين جا اعلام ميكنيم كه ما چنين كاري نخواهيم كرد. زماني كه از طرف دبيرخانه اعلام ميشود كه رسانهها در يك زمان مقرر بيايند و بليتشان را دريافت كنند، بايد به زمان اعلام شده توجه داشت چون اگر رسانهها نيايند، ظرفيت سالنها پر ميشود. اسدي با بيان اينكه جشنواره تئاتر فجر خودش را از موضع توليدكنندگي بيرون بكشد، عنوان كرد: ايده ما اين است كه فقط خود جشنواره كاري را سفارش ندهد بلكه با هماهنگي با اداره كل هنرهاي نمايشي و تماشاخانهها، آثاري كه در حال آماده شدن براي اجرا هستند و از كيفيت لازم نيز برخوردارند، براي حضور در جشنواره دعوت شوند. دبير تئاتر فجر در توضيح ماهيت بخش «به علاوه تئاتر فجر» و نظارت نداشتن جشنواره روي اين بخش گفت: ماهيت اين بخش ارايه فرصت به مديريت بخش غيراصلي جشنواره است تا توانايي خودشان را نشان بدهند. مديريت تماشاخانهها ميتواند هم از آثاري كه در تماشاخانهشان به صحنه رفته و هم از تماشاخانههاي ديگر دعوت به اجرا كند. در اين بخش بايد مديريت تماشاخانهها درايت خودشان را نشان دهند. بنابراين اگر از طرف ما دوباره نظارت وجود داشته باشد، استقلال آنها از بين ميرود. ما به اعتبار جشنواره تئاتر فجر داريم يك استقلال نسبي به اين بخش ميدهيم و در واقع كار ما جنبه حمايتي دارد. به گفته او، امسال از همان ابتدا كه كاري براي حضور در بخش بينالملل جشنواره سي و پنجم فجر پيشنهاد شود، اين نمايش مورد ارزيابي هنري و كيفي قرار ميگيرد و در نهايت يك كميته انتخابي همه آثار متقاضي بخش مسابقه بينالملل را ارزيابي ميكند. جشنواره كارهايي كه قابليت هنري موثرتري داشته و از لحاظ مضموني هم جذاب باشد را مورد بررسي قرار ميدهد. بنابراين دو ارزيابي براي انتخاب آثار اين بخش وجود دارد و قرار نيست هر كاري كه در جشنواره حضور دارد، وارد بخش مسابقه شود. اسدي در پايان درباره بودجه اين دوره از جشنواره توضيح داد: خوشبختانه پارسال بعد از پايان جشنواره هيچ طلبكاري نداشتيم و تعامل سازندهاي بين ما و گروههاي شركتكننده وجود داشت. براي بودجه امسال جشنواره برآورد اوليهاي انجام شده كه اميدوارم بيشتر از سال گذشته باشد. در دوره قبل ما بيش از چهار ميليارد تومان بودجه در اختيار داشتيم كه مطمئنا امسال اين بودجه كمتر نخواهد بود و تلاشمان اين است كه بيشتر هم شود.
دبير سي و پنجمين جشنواره فجر در نخستين نشست اين جشنواره از احترام به رسانهها صحبت كرد. اين در حالي است كه خبرنگار روزنامه اعتماد براي حضور در اين نشست دعوت نشده بود.