• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3587 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۰ مرداد

روس‌ها بي‌خيال شريك استراتژيك خود نمي‌شوند

تلاش براي حفظ همسايه شمالي

گروه اقتصادي| به نظر مي‌رسيد به دنبال از سرگيري رابطه روسيه با تركيه، شريك استراتژيك روسيه در حاشيه قرار گيرد اما سياست بلندمدت روس‌ها براي بقا در منطقه و حفظ همسايگان باعث شد تا بار ديگر محمود واعظي، رييس ايراني كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران با كشورهاي مختلف از جمله روسيه كه البته در كابينه سمت وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات را نيز دارد، به روسيه برود تا پرونده همكاري‌هاي مشترك دو كشور كه چند سالي است مفتوح باقي مانده است سر و ساماني بگيرد؛ سفري كه همه نوع تفاهمنامه و توافق را در خود داشت از توافق براي ايجاد توريسم دريايي و گردشگري دريايي گرفته تا تمايل روس‌ها براي صادرات گندم و واردات ميوه و سبزي و آبزيان. همچنين در جريان مذاكرات وزير ارتباطات در مسكو موضوع تضمين سرمايه‌گذاري و تسهيل صدور رواديد توافق ايران و روسيه يكي از مباحث مهمي بود كه بر سر آن بحث شد. روس‌ها كه در بخش صنعتي آنچنان پيشتاز نيستند در ادامه مذاكرات‌شان توافقاتي هم در مورد خودروسازي، صنعت و كشاورزي داشتند و مقرر شده است تا 700 طرح صنعتي مشترك بين دو كشور اجرا شود.
گويا اين‌بار سفر چهار روزه وزير كابينه يازدهم كمي پربار‌تر از سفرهاي قبلي بوده است و روال مذاكرات به سمت جدي‌تر شدن پيش مي‌رود حال اينكه جديت تا چه ميزان از سوي دو طرف پيگيري شود موضوعي است كه بايد كمي منتظر ماند. تاكنون كه بنا به اظهار بخش خصوصي كه خواهان فعاليت بيشتر براي صادرات به روسيه هستند مجوزهاي لازم براي صادرات ماهي و مرغ و سبزيجات از سوي متوليان ايراني صادر نشده است و بايد منتظر ماند و ديد آيا بعد از اين مي‌توان به اخذ مجوزهاي لازم جامه عمل پوشاند. حال بايد ديد محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه با هياتي متشكل از فعالان و مسوولان و نمايندگان بخش خصوصي و دولتي در سفري چهار روزه به روسيه با مقام‌هاي بلندپايه اين كشور درباره گسترش همكاري‌هاي اقتصادي، صنعتي و بازرگاني گفت‌وگو كرده است در تهران براي گسترش اين همكاري‌ها چه قدمي بر مي‌دارد.
واعظي و هيات ايراني روز سه‌شنبه با ورود به استان آستاراخان در ساحل شمال غربي درياي خزر با مقام‌هاي اين استان از جمله الكساندر ژيلكين استاندار درباره افزايش همكاري‌هاي بازرگاني و كشاورزي بين استاني با ايران و همچنين ارتباطات دريايي و حمل و نقلي مذاكراتي انجام دادند و توافق‌هايي براي پيگيري انجام شد.
همكاري‌هاي فضايي، مخابراتي، شبكه‌هاي مجازي، آموزش فضانوردي، توسعه روابط صنعتي و اقتصادي، كشاورزي، همكاري‌هاي نفتي و گازي، رفع موانع بانكي، صادرات و واردات متقابل، رايزني براي برنامه‌هاي نشست آينده كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور و پيگيري اجراي قرار دادهاي قبلي از جمله توافق‌هاي صورت گرفته در مذاكرات چهار روزه واعظي و هيات همراه در سفر به روسيه بود.
الكساندر تكاچيف وزير كشاورزي روسيه خواستار از سرگيري صادرات گندم از اين كشور به ايران شده و همچنين بر افزايش واردات شركت‌هاي ايراني به روسيه به ويژه ميوه، سبزي، آبزيان و لبنيات تاكيد كرده است. واعظي هم گفته است: « اسناد زيادي كه دربرگيرنده افزايش همكاري‌ها است بين دو كشور امضا شده است و در اين زمينه مي‌توان به موافقتنامه حمايت متقابل از سرمايه‌گذاري و همچنين راه‌اندازي گذرگاه سبز گمركي اشاره كرد كه در چارچوب پيگيري و اجراي آنها، روابط و همكاري‌ها ارتقا خواهد يافت. همچنين درباره درخواست مسكو براي كاهش تعرفه صادرات لوله و فولاد به ايران مي‌توان چنين شرايطي را در بخش كشاورزي نيز مورد مذاكره قرار داد و پيشنهاد كاهش تعرفه كيوي، مركبات و مرغ را براي صادرات به روسيه داريم كه در صورت عملي شدن، صادرات افزايش خواهد يافت.»
وزير كشاورزي روسيه با اشاره به توافق‌هاي اوليه صورت گرفته براي دريافت مجوز چهار شركت روسي فعال در عرصه توليد گوشت قرمز و سفيد براي صادرات به ايران، گفت: خواستار ارزيابي شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات آبزي روسيه هستيم و قرار شده از 10 روز ديگر نيز صادرات شيلاتي به ايران آغاز شود كه خواهان پشتيباني مقام‌هاي مسوول هستيم.
البته واعظي در پاسخ به درخواست روس‌ها در خصوص صادرات گندم روس‌ها به ايران گفته است: ممنوعيت واردات گندم به دليل افزايش برداشت محصول داخلي و براي حمايت از كشاورزان ايراني اعمال شده است.»در ادامه اين ديدارها واعظي به دفتر دنيس مانتوروف، وزير صنعت و تجارت روسيه رفت تا در خصوص اجراي 700 طرح مشترك در متن پيش‌نويس نقشه راه توسعه همكاري‌هاي صنعتي دو كشور كه در سال 94 به تهران ارايه شده است؛ صحبت كنند. مذاكره‌اي كه با ابراز تمايل روس‌ها براي گسترش همكاري‌ها در زمينه‌هاي مختلف به ويژه انرژي، نفتي و گازي، صنعتي و همچنين كشاورزي همراه بود.

 پايين‌ترين سطح روابط تجاري دو كشور در سال 1392 با سقوط از چهار ميليارد دلار به كمي بيش از يك ميليارد دلار
 در سال 2015 روابط دو كشور حدود 30 درصد رشد كرد
 روابط دو كشور در شش ماهه اول سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بيشتر شد
 در سه ماهه نخست سال جاري يك هزار و 632 ميليارد تومان كالا به ايران وارد و 142 ميليارد تومان كالا به روسيه صادر شده است
  حجم صادرات ايران به فدراسيون روسيه در سه ماهه نخست سال جاري معادل ۵۷ هزار تن بوده كه اين ميزان ۱۴۲ ميليارد تومان ارزش داشته است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون