• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3587 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۰ مرداد

ناآرامي به ايروان بازگشت

گروگانگيري به رنگ كودتا

گروه جهان| گروگانگيري كه انتظار مي‌رفت طي چند ساعت و حداكثر يك روز به پايان برسد حالا حدود دو‌هفته است كه ادامه دارد. ايروان، پايتخت ارمنستان از روز هفدهم جولاي شاهد گروگانگيري بوده كه توسط عده‌اي افراد مسلح در دفتر پليس ايروان صورت گرفته است. افراد مسلح اگرچه گروگان‌ها را آزاد كرده‌اند اما به نظر مي‌رسد گروگانگيرها كماكان در دفتر پليس حضور دارند و هنوز اين بحران به پايان نرسيده است.
افراد مسلح در روزهاي ابتدايي عمليات خود از مردم خواسته بودند تا به خيابان‌ها بيايند و عليه دولت تظاهرات كنند و اكنون به نظر مي‌رسد كه درخواست آنها دو هفته پس از گروگانگيري از سوي مردم اجابت شده است. جمعه شب خيابان‌هاي ايروان شاهد موج عظيمي از تظاهرات بود كه در آن حاميان گروگانگيرها به خيابان‌ها آمدند و به سمت ساختمان پليس ايروان حركت كردند. اما در نزديكي ساختمان پليس به ناگاه معترضان با پليس درگير شدند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه پليس به سمت معترضان آتش گشوده و تعدادي از آنها نيز زخمي شده‌اند. همچنين تصاوير ويديويي از صحنه تظاهرات آمبولانس‌هايي را نشان مي‌داد كه زخمي‌ها را با سرعت به سمت بيمارستان مي‌برد. برخي گزارش‌ها نيز حاكي از آن است كه پليس در درگيري با تظاهرات‌كنندگان سعي كرده تا روزنامه‌نگاران و خبرنگاراني كه در صحنه حضور داشتند را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار بدهد و به آنها آسيب رسانده است. معترضان در اين تظاهرات شعار مي‌دادند كه ارمنستان مستقل مي‌خواهند و سركيسيان بايد قدرت را ترك كند. گفتني است سركيسيان از سال 2008 به عنوان رييس‌جمهور بر مسند قدرت قرار دارد.
مجروحان تظاهرات
آن‌گونه كه سخنگوي پليس ايروان در فيس بوك خود اعلام كرد، سه نفر مرد مسلح در روز جمعه زخمي شدند و به بيمارستان منتقل شده و توسط پليس تحت نظر هستند. به گفته پليس يكي از مردان مسلح كه از پا زخمي شده بود از رفتن به بيمارستان خودداري كرد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين افراد مسلح به وسيله تك تيراندازها مورد اصابت گلوله از ناحيه پا قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، در درگيري‌هاي ميان معترضان و پليس، شصت نفر مجروح شدند كه حدود چهل نفر آنها كماكان در بيمارستان تحت درمان قرار دارند. خبرگزاري اسپوتنيك ارمنستان اعلام كرد بيش از 60 نفر در اين شورش مجروح شده و حدود 40 نفر هنوز در بيمارستان تحت درمان قرار دارند. بنا بر گزارش‌ها بيش از صد نفر نيز توسط پليس بازداشت شدند.
تبعات يك گروگانگيري
گفتني است مردان مسلح حامي زهيران سفيليان، از جمله مخالفان سرژ سركيسيان از روز هفدهم جولاي به ساختمان پليس ايروان يورش برده و يك افسر پليس و چند نفر ديگر را به گروگان گرفته و يك فروشگاه اسلحه را نيز به تصرف خود درآوردند. پنج روز پس از اين حمله تروريستي گروگان‌ها رفته‌رفته آزاد شدند كه در ميان آنها معاون رييس پليس ارمنستان نيز حضور داشته است. با اين وجود گزارش‌ها حاكي از آن است كه كماكان 24 مرد مسلح هنوز در داخل ساختمان حضور دارند و تيم پزشكي كه براي كمك به داخل ساختمان رفته بودند نيز گروگان گرفته شده‌اند.  گفتني است سفيليان، رهبر يك گروه مخالف كوچك دولت به نام جبهه نجات ارمنستان است كه به همراه شش تن از هواداران خود در ماه ژوئن به جرم برنامه‌ريزي براي كودتا و به دست گرفتن ساختمان‌هاي دولتي و امكانات مخابراتي در ايروان دستگير شد. او ازجمله مخالفان دولت بود و در سال 2006 پس از فراخواني براي سرنگوني خشونت‌آميز دولت دستگير شد و هجده ماه به زندان افتاد. با اين وجود ماريا تيتيزيان، روزنامه‌نگار از ايروان به خبرگزاري الجزيره گفت كه مردم زماني متوسل به خشونت خواهند شد كه احساس كنند اين سيستم شكست خورده باشد. وي افزود: خشونت استفاده شده توسط نيروهاي امنيتي عليه معترضان به دور از عدالت و انصاف است و بناي دموكراسي را از بين مي‌برد. اين روزنامه‌نگار ارمني مي‌گويد: در اعتراضات ايروان دست‌كم 30 غير نظامي و تعدادي از افسران پليس زخمي شدند. از سوي ديگر حاميان حقوق بشر نيز اعلام كردند كه معترضان مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرند و پس از دستگيري بدون آب و غذا براي ساعت‌هاي زيادي در بازداشتگاه‌هاي پليس نگهداري مي‌شوند.
سفارت امريكا در ايروان نيز طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه عميقا از وضعيت جاري گروگان‌ها نگران است. آنها در بيانيه خود خواستار آزادي فوري، امن و بي‌قيد و شرط پرسنل پزشكي اسير در دست گروگانگير‌ها هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون