• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

نتيجه پرونده كيارستمي تا هفته آينده اعلام مي‌شود

اعتماد| ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت از اعلام نظر نهايي در مورد پرونده مرگ مرحوم كيارستمي تا هفته آينده خبر داد و در مورد نظارت بر بيمارستان‌ها و پلمب دو بيمارستان خصوصي در هفته گذشته گفت: اگر بيمارستان بيمار داشته باشد پلمب نمي‌شود و نحوه پلمب كردن هم براساس نظارت‌هاي متعدد، گزارشات و صورت‌جلسه‌هاي مختلف است. خبرگزاري‌ها گزارش دادند كه حريرچي همچنين درمورد دوشغله بودن پزشكان گفت: الزاماتي وجود دارد و مطلوباتي هست و ما ادعا داريم وزارت بهداشت در دوره اخير بعد از طرح تحول سلامت بالاترين افزايش را در ميزان افرادي كه دو شغله نيستند داشته است. از متخصصان جوان هم خواهش كرده‌ايم كه تمام وقت باشند و فعاليت در بخش خصوصي نداشته باشند كه در اين زمينه از يك درصد و زير يك درصد به صددرصد رسانده‌ايم.
ساير افرادي هم كه در بخش دولتي هستند درصد تمام وقتي‌شان را بالا برده‌ايم. براي پزشكان عمومي و خانواده در روستا هم اين كار را كرده‌ايم اما پرداختي‌ها بايد همراه با اصلاح تعرفه باشد كه هنوز اين اتفاق نيفتاده است.  وي با اشاره به اينكه ما در كشوري هستيم كه تعداد پزشك، داروساز، دندانپزشك، تخت بيمارستاني، داروخانه، درمانگاه، پرستار و... نسبت به متوسط جهاني و كشورهاي هم‌سطح به طرز معناداري پايين‌تر است و به طور واضح كمبود پزشك و... داريم درباره وضعيت عدالت در توزيع امكانات نظام سلامت گفت: امكانات درماني در كشور از گذشته عادلانه توزيع نشده اما در دولت يازدهم حركت به سمت عدالت شروع شده اما هنوز عدالت به حد مطلوب حاصل نشده است. البته توزيع عادلانه امكانات به اين معني نيست كه در همه كشور امكانات يكسان توزيع شود بلكه توزيع امكانات بايد بر اساس نظام ارجاع انجام شود و علت اينكه تاكنون نظام ارجاع در كشور اجرا نشده سرعت بالاي تحولات جمعيتي بوده و سرعت حركت برنامه‌ريزان كشور در قبل و بعد از انقلاب متناسب با سرعت تحولات جمعيتي و از جمله افزايش شهرنشيني نبوده است، به عنوان مثال شهرها و مناطق اطراف تهران كه بيشترين مهاجر را داشته‌اند اكنون محروم‌ترين جاهاي كشور از نظر امكانات سلامت هستند. ايران از نظر عدالت در سلامت از بين 197 كشور جهان در سال‌هاي مختلف در رده 100 تا 150 بوده و جايگاه خوبي ندارد و هزينه‌هاي فقرزاي سلامت نيز در سال‌هاي مختلف بين 4تا 5/5 درصد جمعيت كشور را متاثر كرده و شاخص پرداخت از جيب مردم براي سلامت نيز در سال 91 به حدود 50 تا 70 درصد رسيده بود كه امروز با اجراي طرح تحول سلامت به 40 درصد كاهش پيدا كرده و تعداد جمعيت متحمل هزينه‌هاي كمرشكن سلامت نيز در دو سال گذشته بين 30 تا 40 درصد كاهش يافته است.
در عين حال، سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت هم روز گذشته در يادداشت تلگرامي خود از اصحاب رسانه و مسوولان كشور خواست كه اجازه ندهند سلامت مردم به سياست و منافع جناحي آلوده شود و نوشت: «فناوري ارتباطات نه‌تنها سرعت انتقال خبر را افزايش داده، بلكه با خاصيت شبكه‌اي و تشكل‌ساز اجتماعي، نقشي بي‌بديل به رسانه بخشيده است. به مدد گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و گوشي‌هاي هوشمند، نقش رسانه‌هاي مجازي و روزنامه‌نگاران غيرحرفه‌اي هم روز‌به‌روز بيشتر و موثرتر شده‌ است. كافي است فردي اراده كند و خبري را -واقع يا غير واقع- هر طور مي‌پسندد، در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كند تا در چشم بر هم زدني فراگير شود. بارها از اصحاب فرهيخته رسانه و همچنين مسوولان كشور خواهش كرده‌ام كه اجازه ندهند سلامت مردم به سياست و منافع جناحي آلوده شود. كساني هم كه در اين مسير حركت مي‌كنند و موج‌سواران سياسي، بايد بدانند كه دير يا زود، ابرهاي دروغ كنار رفته و خورشيد حقيقت نمايان خواهد شد. حتما هيچ يك از ما عاري از خطا نيستيم؛ اما اگر هر كسي در هر لباسي مشغول خدمت به مردم است، از سياستمدار و هنرمند تا پزشك و اصحاب رسانه و... اخلاق حرفه‌اي و مسووليت اجتماعي را سر لوحه گفتار و رفتار خود قرار دهد؛ آن وقت مي‌توانيم به داشتن جامعه‌اي سالم‌تر اميدوار باشيم. كشتي سلامت جامعه را سوراخ نكنيم، خودمان سرنشين آن هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون