• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

جوانان چگونه براي سومين بار قهرمان آسيا شدند و جهاني

ژاپن مغلوب هنرنمايي ايران

تيم ملي بسكتبال جوانان كشورمان در بيست و چهارمين دوره مسابقات قهرماني آسيا توانست با شكست ژاپن، عنوان قهرماني را از آن خود كند و به عنوان تيم نخست قاره كهن راهي جام جهاني 2017 مصر شود، قهرماني‌اي كه شايد پس از باخت به كره‌جنوبي و ژاپن در دور مقدماتي و چهارم شدن در گروه خود كمتر كسي فكرش را فكر مي‌كرد، اما جوانان ايراني نشان دادند هر زماني كه خودشان باشند، مي‌توانند فعل خواستن را به خوبي صرف كنند.
تيم ملي جوانان ايران در ديدار نهايي برابر ژاپن به ميدان رفت و با نتيجه 71 بر 65 به برتري رسيد و قهرمان شد. ملي‌پوشان جوان ايران در اين مسابقه تيم برتر ميدان بودند و با گرفتن انتقام شكست ديدار در مرحله گروهي، جشن قهرماني برپا كردند. كوارتر نخست اين مسابقه ٢٣ بر ١٨ به سود ايران تمام شد و در كوارتر دوم نيز اين شاگردان رضا نوري بودند كه ١٢ بر ٨ پيروز شدند.
با آغاز نيمه دوم جوانان ايران برابر چشمان وزير ورزش، رييس فدراسيون و رييس كنفدراسيون بسكتبال آسيا درخشيدند و در كوارتر سوم نيز ١٧ بر ١٤ برنده شدند.
در كوارتر پاياني هم ايران بود كه اجازه كار را به حريفش نداد و در نهايت 71 بر 65 برنده و قهرمان شد.
اين سومين قهرماني جوانان ايران در آسيا بود و پيش از اين ايران در سال‌هاي ٢٠٠٤ و ٢٠٠٨ به اين عنوان رسيده بود.
طبق تصميم فدراسيون درك بائرمن، سرمربي تيم ملي بسكتبال بزرگسالان به مسابقات ويليام جونز نرفت تا كنار جوانان بماند. او پس از دو باخت به كره و ژاپن خطاب به خبرنگاران به تك جمله‌اي بسنده كرد و آن هم اين بود كه «اين دو باخت پايان دنيا نيست» و شايد او بهتر از همه شرايط تيم را مي‌دانست و اين روزها را مي‌ديد. رضا نوري، سرمربي جوانان هم كمك‌هاي بائرمن را در فاز دفاعي و روحيه دادن به بازيكنان بسيار موثر دانست و با اين شرايط او سهم بسزايي در اين برد داشت.
محمود گودرزي، مناف هاشمي معاون امور مالي وزير ورزش و شعباني بهار معاون ورزش همگاني وزارت‌خانه اين بازي را از نزديك تماشا كردند. شيخ سعود بن علي آل ثاني رييس كنفدراسيون بسكتبال آسيا هم در جايگاه ويژه حضور داشت. حامد حدادي ستاره بسكتبال ايران و صمد نيكخواه بهرامي نيز از ميهمانان ويژه اين مسابقه بودند كه ديدار بسكتبال جوانان ايران را از نزديك تماشا كردند. البته وزير ورزش و جوانان كه پس از آغاز نيمه دوم وارد سالن شده بود، براي اهداي مدال و جام در سالن نماند و رفت!
محمود مشحون، رييس فدراسيون بسكتبال در مورد اينكه چرا وزير ورزش تا پايان مراسم نماند، به فارس گفت: وزير پس از پايان بازي با ملي‌پوشان دست داد و تبريك گفت و ما هم اعلام و درخواست كرديم كه براي اهداي مدال‌ها و جام بمانند، اما او اعلام كرد تمام زحمات اين قهرماني را خودتان كشيده‌ايد و اهداي مدال‌ها و جام هم برعهده خودتان باشد. مناف هاشمي و شعباني بهار از معاونان وزارت هستند و كارها را انجام مي‌دهند!
كدام كشورها سهميه جام جهاني بسكتبال جوانان را گرفتند؟
رقابت‌هاي جام جهاني بسكتبال جوانان سال آينده در قاهره مصر برگزار مي‌شود و رقابت‌هاي انتخابي در قاره‌هاي مختلف برگزار شد و تيم‌هاي حاضر در سال آينده به جز قاره اروپا تعيين شدند. در رقابت‌هاي قاره آسيا كه به ميزباني تهران برگزار شد ايران به عنوان قهرمان سهميه مسابقات را گرفت و ژاپن و كره جنوبي به عنوان تيم‌هاي دوم و سوم سهميه جام جهاني را كسب كردند.
در قاره امريكا كه به ميزباني شيلي برگزار شد، تيم ملي بسكتبال جوانان امريكا با كسب پيروزي برابر كانادا قهرمان شد و سهميه گرفت. كانادا، برزيل و پورتوريكو نيز سه نماينده ديگر قاره امريكا در مسابقات جهاني خواهند بود. در قاره آفريقا مسابقات انتخابي به ميزباني رواندا برگزار شد كه در پايان آنگولا به عنوان قهرمان رسيد و مالي به عنوان ديگر تيم جهاني شد. در اين مسابقات مصر نايب قهرمان شد، اما به دليل اينكه ميزبان است تيم سوم يعني مالي سهميه گرفت. مسابقات جوانان اروپا كه قرار بود در تركيه برگزار شود به دليل مشكلات امنيتي اين كشور لغو شد و هنوز مشخص نيست مسابقات چه زماني و در كجا برگزار مي‌شود. تنها نماينده اقيانوسيه نيز در مسابقاتي به ميزباني فوجي مشخص خواهد شد. باري، جام جهاني 2017 مصر تابستان سال آينده برگزار شود و با اين شرايط يك سال ديگر براي آماده‌سازي تيم فرصت داريم و براي حضور قدرتمند در آن رقابت‌ها نبايد اين جوانان رها شوند؛ نبايد دو ماه مانده به مسابقات به فكر آماده‌سازي باشيم. براي حضور موفق در جام جهاني، بايد جهاني برنامه‌ريزي كنيم. مسابقات قهرماني آسيا تلنگر خوبي براي فدراسيون بود كه بدون بازي تداركاتي بزرگ تيم به مشكل مي‌خورد و جام جهاني براي تيمي كه پنج دوره در آن حضور داشته، نبايد براي كسب تجربه باشد.
از همين امروز بايد برنامه‌ريزي شود تا همانطور كه اميرحسين آذري، كاپيتان تيم ملي گفته، اين تيم بتواند به جمع هشت تيم برتر جهان صعود كند. ايران در دوره‌هاي گذشته بهترين مقام كسب شده‌اش يازدهمي جهان بود و بايد ديد در اين دوره چه اتفاقاتي رخ خواهد داد.
پاداش حدادي به جوانان
پس از قهرماني تيم ملي بسكتبال جوانان ايران در رقابت‌هاي قهرماني آسيا مدال‌ها و جام قهرماني ملي‌پوشان توسط مسوولان وزارت ورزش و كنفدراسيون بسكتبال آسيا اهدا شد. در جريان مسابقه نيز حامد حدادي سنتر تيم ملي ايران اعلام كرد به دليل قهرماني جوانان در آسيا به آنها پاداش خواهد داد.
رضايي‌فر: ابتداي مسابقات شوكه شديم
اميرحسين رضايي‌فر، ملي‌پوش جوان بسكتبال ايران درباره قهرماني ايران در آسيا اظهار كرد: سطح رقابت‌ها واقعا بالا بود و ما در ابتداي مسابقات شوكه شديم. دو باخت بد تجربه كرديم كه واقعا براي‌مان سخت بود. با اين حال روزهاي سخت گذشت و تيم واقعا تحت فشار بود كه خدا را شكر با حمايت كادر فني، بازيكنان روحيه گرفتند و دوباره جنگيدند. بعد از برد برابر لبنان يك روز فرصت داشتيم تا برابر چين بازي كنيم. بازي مرگ و زندگي بود و اگر مي‌باختيم همه‌چيز تمام مي‌شد. بچه‌ها همان روز يكدل شدند تا چين را ببرند و روزهاي سخت را تمام كنند. خدا را شكر با تلاش تيم اين اتفاق افتاد و توانستيم با برد برابر چين به سمت قهرماني حركت كنيم. برد برابر چين اعتماد به نفس تيم را بالا برد و توانستيم هم كره و هم ژاپن را شكست دهيم و به قهرماني برسيم. خيلي خوشحالم كه اين اتفاق افتاد. ما يكدل شديم تا در خانه به قهرماني برسيم.
سيدي: باخت به كره و ژاپن محك خوبي بود
ابوالفضل سيدي، ملي‌پوش تيم بسكتبال جوانان پس از قهرماني تيم بسكتبال جوانان ايران در آسيا اظهار داشت: خدارا شكر كه همه‌چيز به خوبي تمام شد و قهرمان شديم. فشار روي تيم ما زياد بود، اما بعد از دو باخت همه انسجام تيمي خود را نشان دادند.
كسي فكرش را نمي‌كرد با آن شرايط چين را ببريم و مقام بياوريم، اما وقتي به پيروزي رسيديم، همه گفتيم كه قهرمان مي‌شويم و اين باور درون‌مان ايجاد شد. آن دو باخت به كره و ژاپن محك خوبي براي ما بود. ملي‌پوش بسكتبال در مورد غيبتش در سه بازي آخر، گفت: يك مقدار درد كمر داشتم و در دو بازي هم با درد بازي كردم و در نهايت پزشكان استراحت دادند. خوشبختانه ساير بچه‌ها بسيار خوب كار كردند و مردانه جنگيدند. سيدي در مورد اينكه قبل از آغاز رقابت‌ها كنار گذاشته شده بود و دوباره به تيم بازگشت، گفت: نمي‌خواهم ديگر در آن مورد صحبت كنم، اما وقتي دوباره به تيم بازگشتم، نوري، مربي‌مان گفت كه تو براي ما همان بازيكن سابق هستي و چيزي براي ما فرق نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون