• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

رهبرمعظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم:

در هیچ مساله‌ای نمی‌توان با امریکا مذاکره کرد

آیا پس از ۶ ماه هیچ تاثیر ملموسی در زندگی مردم دیده می‌شود؟

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح دوشنبه در ديدار هزاران نفر از قشرهاي گوناگون مردم استان‌هاي مختلف كشور، مشكلات معيشتي مردم را دغدغه عميق و مستمر خود خواندند و با تاكيد بر تكيه بر ظرفيت‌هاي داخلي به عنوان تنها راه‌حل مشكلات مردم افزودند: بر جام، به عنوان يك تجربه، بي‌نتيجه بودن مذاكره با امريكايي‌ها، بدعهدي آنها و ضرورت بي‌اعتمادي به وعده‌هاي امريكا را بار ديگر ثابت كرد و نشان داد راه پيشرفت كشور و بهبود وضع زندگي مردم، توجه به داخل است نه دشمناني كه مدام در منطقه و جهان در حال مانع‌تراشي براي ايران هستند. رهبر انقلاب اسلامي، حضور قشرهاي گوناگون مردم از استان‌ها و مناطق مختلف كشور را در اين ديدار، نشان‌دهنده اين واقعيت دانستند كه مردم ايران با وجود زبان‌ها، قوميت‌ها و مذاهب مختلف، يكپارچه و متحد در تلاشند ايران عزيز را به‌عنوان الگوي معنوي و مادي يك كشور اسلامي به جهان معرفي كنند تا ديگر ملت‌هاي مسلمان با ايستادگي در مقابل سياست‌هاي اختلاف‌انگيز و استثماري استكبار، همين مسير پر افتخار را طي كنند. ايشان، پيشرفت‌هاي علمي، سياسي و اجتماعي كشورمان را پس از پيروزي انقلاب، در يك ارزيابي منصفانه تحسين برانگيز خواندند و خاطرنشان كردند: ايراني كه در ديكتاتوري پهلوي، «وابسته، عقب افتاده و ذليل امريكا و انگليس» بود، اكنون به كشوري عزيز و مقتدر تبديل شده كه قدرت‌هاي بزرگ به چشم يك هماورد منطقه‌اي به او مي‌نگرند و در تلاشند بر ظرفيت‌ها و امكانات او در منطقه مسلط شوند كه البته نمي‌توانند.  
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استناد به تجربه تاريخي ايجاد و شكوفايي تمدن اسلامي افزودند: مسير تبديل ايران عزيز به يك كشور اسلامي الگو، البته زمان‌بر است و نيازمند همت و تلاش بي‌وقفه مسوولان و ملت است. رهبر انقلاب اسلامي تنها راه تبديل ايران به يك كشور نمونه را تكيه بر ظرفيت‌ها و امكانات داخلي برشمردند و تاكيد كردند: تحقق اين هدف، نيازمند راهبرد و برنامه‌ريزي صحيح، كار و تلاش بي‌وقفه و پرهيز از تنبلي و بيكارگي، و اعتماد و اطمينان به دشمنان است. ايشان خاطرنشان كردند: گاه دشمن موانعي بر سر راه ايجاد مي‌كند كه مي‌توان با عقل و تدبير اين موانع را برطرف كرد اما در هيچ شرايطي نبايد به او اطمينان كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «تجربه برجام» را نمونه‌اي روشن از درستي ضرورت بي‌اعتمادي به دشمنان خواندند و خاطرنشان كردند: امروز حتي مسوولان ديپلماسي و كساني كه در مذاكرات حضور داشته‌اند، اين واقعيت را تكرار مي‌كنند كه امريكا نقض عهد مي‌كند و در وراي زبان چرب و نرم خود، به مانع‌تراشي و تخريب روابط اقتصادي ايران با ديگر كشورها مشغول است. رهبر انقلاب افزودند: البته چندين سال است موضوع بي‌اعتمادي به امريكايي‌ها را تكرار مي‌كنيم اما برخي، سخت‌شان بود اين واقعيت را قبول كنند.
ايشان با اشاره به مذاكرات هفته گذشته با پنج به علاوه يك در اروپا گفتند: در اين جلسه، مذاكره‌كنندگان ايراني به طرف‌هاي مقابل گوشزد كردند كه نقض عهد مي‌كنيد، به تعهدات عمل نمي‌كنيد و همچنان مشغول مانع تراشي هستيد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، گذشت بيش از ۶ ماه از آغاز اجراي توافق هسته‌اي را يادآور شدند و سوال كردند: مگر بنا نبود تحريم‌هاي ظالمانه رفع شود تا در زندگي مردم اثر بگذارد آيا پس از ۶ ماه هيچ تاثير ملموسي در زندگي مردم ديده مي‌شود؟ اگر نقض عهد امريكايي‌ها نبود آيا دولت نمي‌توانست در اين مدت كارهاي فراواني انجام دهد؟
رهبر انقلاب با استناد به سخنان مسوولاني كه قبل از اجراي برجام مي‌گفتند پس از اجراي تعهدات ايران، تحريم‌ها يك‌باره برداشته مي‌شود، افزودند: اما اكنون، بحث رفع تدريجي تحريم‌ها مطرح مي‌شود، چرا؟ ايشان با اشاره به ابراز ارادت و همراهي امريكايي‌ها در نامه‌هاي ارسال شده قبلي افزودند: حدود ۲ سال پيش گفتيم ملت به عنوان يك تجربه به مذاكرات هسته‌اي نگاه خواهد كرد تا ببيند امريكايي‌ها در عمل چه كار خواهند كرد و حالا مشخص شده كه آنها بر خلاف وعده‌هاي خود، همچنان به توطئه و تخريب مشغولند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر تجربه‌اندوزي ملت ايران از رفتار امريكا در قضيه برجام گفتند: آنها مي‌گويند بياييد در مسائل منطقه هم مذاكره كنيم، اما تجربه برجام به ما مي‌گويد اين كار سمّي مهلك است و در هيچ مساله‌اي نمي‌توان به حرف‌هاي امريكايي‌ها اعتماد كرد.
رهبر انقلاب افزودند: اگر دشمنِ انسان، حداقل به حرفش پايبند باشد مي‌شود در برخي موارد با او گفت‌وگو كرد اما اگر مثل امريكايي‌ها، نابكار باشد و برخلاف لبخندِ ظاهري، از نقض عهد ابايي نداشته باشد، نمي‌توان و نبايد با او مذاكره كرد و اين واقعيت، علت مخالفت مستمر بنده با مذاكره با امريكايي‌هاست. ايشان، مشكلات و چالش‌هاي منطقه‌اي ايران و امريكا را با مذاكره، غيرقابل حل دانستند و تاكيد كردند: بايد با عزم راسخ در راه صحيح پيشرفت مادي و معنوي كشور حركت كنيم؛ آن وقت همه خواهيم ديد كه دشمن به دنبال ما مي‌دود نه ما به دنبال دشمن. رهبر انقلاب با استناد به سخنان مسوولان ديپلماسي خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها مي‌خواهند همه‌چيز را بگيرند و هيچ چيز ندهند و مذاكره با چنين دولتي به معناي «انحراف از راه صحيح پيشرفت كشور، دادن امتيازهاي پي در پي و تحمل عملي زورگويي، تخلف و نقض عهد» آنهاست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تعبير فوق‌العاده امام خميني (رض) كه امريكا را شيطان بزرگ مي‌ناميد، افزودند: براساس آيات قرآن، شيطان در قيامت به پيروانش مي‌گويد بايد خود را سرزنش كنيد كه چرا به وعده دروغين من اعتماد كرديد و امروز نيز بي‌توجهي به دروغين بودن وعده‌هاي امريكا و اعتماد به او، مصداق همين مساله خواهد بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، جوانان و فرهيختگان كشور را به تامل در سياست‌هاي كشور در قبال امريكا دعوت كردند و افزودند: اين سياست‌ها براساس تجربه، شناخت دشمن، شناخت واقعي اوضاع كشور و منطقه و جهان، شكل گرفته است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان‌شان با تاكيد مجدد بر لزوم تكيه نظري و عملي مسوولان بر ظرفيت‌ها و استعدادهاي فراوان داخلي كشور، احياي واحدهاي كوچك و متوسط و توجه به اقتصاد دانش بنيان را باعث كاهش ملموس مشكلات موجود خواندند.
ايشان با دعوت از مردم براي مصرف كالاهاي داخلي از جمله لوازم خانگي افزودند: متاسفانه با وجود تاكيد بر ضرورت ممنوعيت واردات كالاهاي داراي مشابه داخلي، بازارها پر از كالاهاي خارجي است و توليد داخلي در فشار قرار دارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي برخورد قاطع با قاچاقچيان عمده و از بين بردن اجناس كلان قاچاق را، كاملاً ضروري برشمردند و افزودند: ادامه وضع فعلي توليد داخلي، يعني بيكاري جوانان، ركود بيشتر و زندگي دشوار مردم، اينها را كه ديگر نمي‌شود با ارتباط با امريكا و اروپا حل كرد، بلكه بايد مسوولان اقدام كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مشكلات معيشتي مردم را دغدغه عميق و مستمر خود خواندند و افزودند: همه مشورت‌ها با صاحبنظران نشان مي‌دهد راه‌حل اين مشكلات تنها در گرو توجه و تكيه بر ظرفيت‌هاي داخلي است. ايشان رفت و آمد ماه‌هاي اخير تجار خارجي را، حداقل تاكنون بي‌نتيجه خواندند و افزودند: هدف آنها، تسلط بر بازار مصرف داخلي است در حالي كه اين مراودات بايد به سرمايه‌گذاري واقعي و انتقال فناوري جديد بينجامد. رهبر انقلاب، جلوگيري از فساد داخلي را، از مهم‌ترين مسائل برشمردند و افزودند: مسوولان، الحمدلله صريحا اعلام كرده‌اند كه جلوي حقوق‌هاي گزاف و زيادخوري‌ها را مي‌گيرند و در برخي بخش‌ها هم اقداماتي شده است كه بايد گسترش يابد و دنبال شود. ايشان مسوولان را در رفتار و گفتار به ضديت و مقابله با اشرافي‌گري فراخواندند و افزودند: وقتي اشرافي‌گري در قله‌هاي جامعه به وجود آمد، سرريز آن به بدنه مردم هم كشيده مي‌شود، بنابراين بايد با فرهنگ اشرافي‌گري كاملا مقابله كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» افزودند: البته كارهايي شده است اما بايد نتيجه اين كارها، براي مردم محسوس و ملموس باشد. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به مسائل و شرايط پر غاغوي امروز منطقه پرداختند و در تحليلي كلان خاطرنشان كردند: در اين مسائل نيز پاي امريكا در ميان است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، علني كردن ارتباطات دولت سعودي با رژيم صهيونيستي را خنجري بر پشت امت اسلامي خواندند و افزودند: اين كار سعودي‌ها گناه و خيانتي بزرگ است اما در اين غلط بزرگ نيز امريكايي‌ها نقش دارند، زيرا دولت سعودي تابع و مسخّر و چشم به دهان دولت امريكاست.
ايشان، تجاوز به يمن، بمباران بي‌وقفه «خانه‌ها، بيمارستان‌ها، مدارس» و كودك‌كشي مستمر را جرم بزرگ ديگر دولت سعودي برشمردند و گفتند: اين جنايات نيز با تسليحات امريكايي و چراغ سبز آنها صورت مي‌گيرد.
رهبر انقلاب افزودند: متاسفانه حتي وقتي سازمان ملل پس از مدت‌ها قصد محكوم كردن اين جنايت‌ها را دارد، با پول، تهديد و فشار، دهان آن را مي‌بندند. ايشان خاطرنشان كردند: دبيركل روسياه سازمان ملل به اين فشارها اعتراف كرد، اما بايد به جاي اعتراف كنار مي‌رفت، نه آنكه بماند و به بشريت خيانت كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، قضيه بحرين و ورود لشكر نظامي بيگانه براي اعمال فشار بر مردم اين كشور را نمونه ديگري از اقدامات مورد حمايت امريكا خواندند و تاكيد كردند: امروز دولت سعودي در دست افراد نابخرد است اما تحليل دقيق مسائل نشان مي‌دهد كه دست امريكا در تمام اين قضايا وجود دارد.
ايشان همچنين به نقش امريكايي‌ها در ايجاد و تقويت گروه‌هاي تكفيري با هدف اختلاف‌افكني در امت اسلامي، ترويج «اسلام اموي و مرواني» و بدنام كردن «اسلام حقيقي» اشاره كردند و افزودند: امريكايي‌ها ادعا مي‌كنند كه عليه گروه‌هاي تكفيري ائتلاف تشكيل داده‌اند، در حالي كه كار موثري عليه آنها انجام نمي‌دهند و طبق برخي گزارش‌ها به اين گروه‌ها كمك‌هايي نيز مي‌كنند. رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: البته گروه‌هاي تكفيري امروز دامن حاميان‌شان را هم گرفته‌اند، زيرا به قول ما ايراني‌ها، هر كه باد بكارد، توفان درو خواهد كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نوعي جمع‌بندي از اين بخش سخنان‌شان، امريكا را به وجود آورنده يا تشديد‌كننده مشكلات منطقه دانستند و تاكيد كردند: ملت‌هاي منطقه قادر به حل اين مسائل هستند و ما ضمن دعوت دولت‌هاي منطقه، به آنها خاطرنشان مي‌كنيم امريكا قابل اعتماد نيست و به دولت‌هاي عرب به چشم ابزاري براي حفظ رژيم صهيونيستي و تحقق منافع استكباري خود در منطقه نگاه مي‌كند.
ايشان، راه‌حل مسائل منطقه را «اتحاد ملت‌ها و دولت‌هاي مسلمان» و «ايستادگي در مقابل اهداف استكباري امريكا و برخي دولت‌هاي اروپايي» خواندند و افزودند: بايد اين اهداف را شناخت و در مقابل آنها ايستاد و ملت ما نيز در همين مسير، محكم ايستاده است. رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند با وجود همه تلاش‌هاي امريكايي‌ها نقشه‌ها و برنامه‌هاي آنها افشا شده و امريكا در منطقه روز به روز، رو به ضعفِ بيشتري است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دخالت و دشمني امريكا را منحصر به جمهوري اسلامي ايران ندانستند و افزودند: در قضاياي اخير تركيه اتهامي قوي وجود دارد كه كودتا با تدبير و تدارك امريكايي‌ها انجام شده كه اگر اين مساله ثابت شود، رسوايي بزرگي براي امريكا خواهد بود. ايشان با اشاره به روابط خوب تركيه با امريكا به عنوان متحدي منطقه‌اي، خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها با اسلام و گرايش اسلامي مخالفند، بنابراين در تركيه نيز كه گرايش‌هاي اسلامي وجود دارد، كودتا به راه مي‌اندازند.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: البته اين حركت سركوب، و امريكا در چشم مردم تركيه نيز منفور شد و امريكايي‌ها در عراق، سوريه و نقاط ديگر نيز به همين شكل، رو به ضعف هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به وعده قطعي الهي در نصرت ياري‌دهندگان دين خدا افزودند: اگر ملت ايران به اين وعده قطعي خوش‌بين باشد و مقدمات آن را فراهم كند، همه مشكلات برطرف خواهد شد. ايشان در ابتداي سخنان‌شان با اشاره به نزديك بودن ماه ذيقعده (يكي از ۴ ماه حرام) افزودند: تعبير ماه حرام به معناي احترام بيشتري است كه خداوند براي اين ماه‌ها قائل شده و برخي كارها را در آنها حرام كرده است و به علت همين احترام الهي، بايد در ماه‌هاي حرام، با توجه بيشتر به درگاه خداوند روي آورد و در كسب معنويت تلاش بيشتري كرد.
در اين ديدار قشرهاي مختلفي از مردم استان‌هاي آذربايجان غربي، اردبيل، سيستان و بلوچستان، لرستان، كرمان و كرمانشاه حضور داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون