• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3591 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ مرداد

كدخدايي: الكترونيكي شدن انتخابات مانع خوبي براي جلوگيري از خريد و فروش آراست

واكنش مثبت شوراي نگهبان به درخواست وزارت كشور

 الكترونيكي شدن انتخابات ديگر تنها، آرزوي وزارت كشوري‌ها نيست. اين روزها شوراي نگهبان هم به آن اميد بسته تا بتواند از حداقل تا حداكثر تخلفات انتخاباتي جلوگيري كند. در پايان سومين سال از استقرار دولت يازدهم، نهاد نظارتي انتخابات تازه به آنچه مي‌رسد كه دولتمردان، ماه‌ها و هفته‌ها و روزها به دنبال تصويب آن در جلسات اعضاي شوراي نگهبان بوده‌اند. برگزاري انتخابات الكترونيك كه از همان روزهاي نخست حضور رحماني فضلي بر مسند نهاد اجرايي انتخابات، بارها مورد تاكيد قرار گرفت و همه اقدامات براي جلب رضايت شورا هم فراهم شد، اما به مجلس دهم و خبرگان پنجم نرسيد. برنامه‌ها همه براي برگزاري شيوه نويني از انتخابات آماده بود و در اين راه صندوق‌هايي با وصف شفافيت براي ساخت به خارج از كشور فرستاده شد، تا دغدغه انتخاباتي رييس‌جمهور تامين شود. اما صندوق‌هايي كه با الكترونيكي شدن، قرار بود كه ديگر بحثي را براي تشكيك در آرا باقي نگذارد، مسير طولاني را تا تاييد نهايي در پيش گرفت. هرچند ساخت آن از نظر سخت افزاري راهي سخت را براي تاييد شوراي نگهبان در پيش نگرفت اما بحث نرم افزاري آن به مهم‌ترين اصل تصميم‌گيري تبديل شد. چراكه تجربه ناموفق برگزاري اين شيوه در انتخابات نظام مهندسي، موارد زيادي از شبهه را باقي گذاشت كه نيازمند تضميني براي عدم تكرار در انتخابات مجلس بود. اما وجود شش ماه تا برگزاري انتخابات مجلس، هم نتوانست پاسخگوي ابهامات شوراي نگهبان بر برگزاري انتخابات الكترونيك باشد. اين ابهامات گرچه بارها از سوي سخنگوي وقت اين نهاد اعلام شد اما اين مسوولان وزارت كشور بودند كه همچنان اميدوار به برگزاري انتخابات با شيوه الكترونيك ماندند. هرچند در اين ميان حتي راضي شدند برگزاري اين شيوه از انتخابات در سراسر كشور را به 9 كلان‌شهر تقليل دهند اما باز هم توفيقي در تغيير تصميمات نداشتند. حرف آخر شوراي نگهبان با حرف اول‌شان هيچ فرقي نكرد تا در نهايت انتخابات نهم اسفندماه با همان روش سنتي برگزار شود. با كشيده شدن انتخابات در برخي حوزه‌ها به دور دوم، اصرار وزارت كشور هم ادامه يافت اما باز هم حرف شوراي نگهبان يكي بود؛ نه به انتخابات الكترونيك. اكنون با گذشت چند ماه از برگزاري انتخابات به روش سنتي، مسوولان شوراي نگهبان خود به استقبال نظر دولت رفته‌اند. آنان از تخلفاتي مي‌گويند كه با برگزاري انتخابات به روش الكترونيكي كاهش خواهد يافت.
روش الكترونيكي مانعي براي تخلفات انتخاباتي
اكنون با گذشت چند هفته از انتخاب عباسعلي كدخدايي به عنوان سخنگوي شوراي نگهبان، او الكترونيكي شدن انتخابات را مانع خوبي براي جلوگيري از خريد و فروش آرا مي‌داند و از جلسات كارشناسان شوراي نگهبان و وزارت كشور براي حل اين موضوع خبر مي‌دهد. اگرچه آنچه موجب طرح چندين باره اين موضوع در شوراي نگهبان مي‌شود، تلاش‌هاي پي در پي مسوولان وزارت كشور است، اما واكنش‌هاي مثبت عضو حقوقدان و سخنگوي شوراي نگهبان نيز قابل توجه است. سخنگوي شوراي نگهبان در گفت‌وگو با ايرنا، الكترونيكي شدن انتخابات را مانع خوبي براي جلوگيري از خريد و فروش آرا دانست و گفت: جلسات كارشناسان شوراي نگهبان و وزارت كشور در اين موضوع در حال برگزاري است.
عباسعلي كدخدايي با تاكيد بر اينكه وزارت كشور در نامه‌اي به شوراي نگهبان درخواست تشكيل جلسات كارشناسي با كارشناسان شوراي نگهبان را براي برگزاري انتخابات الكترونيكي داشت تا بعد از اين جلسات، درباره اين موضوع تصميم‌گيري شود، افزود: درخواست برگزاري انتخابات الكترونيكي از سوي وزارت كشور مستقيما نبود، ولي آنان درخواست برگزاري جلسات كارشناسي را داشتند كه اين جلسات هم‌اكنون در حال انجام است. سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: به محض نتيجه‌گيري اين جلسات، نتيجه آن به جلسه اصلي شوراي نگهبان اعلام مي‌شود و پس از جمع‌بندي در اين راستا اطلاع‌رساني صورت مي‌گيرد.
شورا در انتظار تصويب نظام جامع انتخاباتي
كدخدايي با اشاره به اينكه يكي از آسيب‌هاي نظام انتخاباتي بحث خريد و فروش آراست، گفت: طبيعتا اين آسيب بايد هر چه سريع‌تر رسيدگي شود و ان‌شاءالله در نظام جامع انتخاباتي اين مشكل حل خواهد شد. وي يادآور شد: در اين راستا يكي از پيشنهادات براي حل اين قضيه اين است كه ثبت نام از راي‌دهندگان قبل از انتخابات باشد، اين اقدامي است كه هم‌اكنون در بيشتر كشورها صورت مي‌گيرد و راي‌دهندگان از قبل ثبت نام مي‌كنند؛ اين موضوع مي‌تواند كمك زيادي در جلوگيري از خريد و فروش آرا داشته باشد. عضو حقوقدان شوراي نگهبان تاكيد كرد:
ان شاءالله اگر در موضوع الكترونيكي شدن انتخابات توافقي شود و امكاناتش فراهم و اجرا شود اين موضوع هم مي‌تواند مانع خوبي براي جلوگيري از خريد و فروش آرا باشد.

 

ممكن است شورا به برخي پيام دهد، كانديداي رياست‌جمهوري نشويد؟

سخنگوي شوراي نگهبان، در پاسخ به اين سوال كه آيا از الان امكان دارد شوراي نگهبان پيام‌هايي به برخي شخصيت‌هاي سياسي بدهد كه به خاطر برخي ملاحظات يا ردصلاحيت احتمالي براي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري نامزد نشوند؟ گفت: شوراي نگهبان در اين گونه موارد نمي‌تواند پيش بيني بكند. صلاحيت قانوني هم براي ورود به مرحله انتخابات از الان ندارد، طبيعتا الان هيچ اعلام نظري هم نخواهد داشت. اعلام نظر شوراي نگهبان زماني انجام مي‌شود كه انتخابات به صورت رسمي شروع شود و شوراي نگهبان نيز در زمان قانوني بررسي صلاحيت نامزدها قرار داشته باشد. عباسعلي كدخدايي در پاسخ به اين موضوع كه بعضي رسانه‌هاي خارجي و البته در فضاهاي مجازي يك تحليلي مطرح مي‌شود، مبني بر اينكه تغيير تركيب اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان يك زمينه چيني براي رد صلاحيت برخي كانديداهاست، اظهار كرد: «اينها گمانه زني است كه هر كسي مي‌تواند گمانه زني داشته باشد. آن رأي نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي است. از نظر من با اين گونه گمانه زني‌ها به ساحت مقدس مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان محترم توهين مي‌شود.» ( خبرآنلاين)

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون