• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3594 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ مرداد

جدال بر سر احمدي‌نژاد و روحاني

شريعتمداري: برجام هيچ چيز نداشت خرازي: مدل توده‌اي‌ها بحث مي‌كنيد

 

حسين شريعتمداري، مدير مسوول روزنامه كيهان و سيد محمد صادق خرازي، رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان و صاحب امتياز روزنامه وقايع‌اتفاقيه در برنامه نگاه يك حضور يافتند تا به مناظره بپردازند. شامگاه 16 مرداد پيش از فرا رسيدن روز خبرنگار يك اصولگراي حامي دولت‌هاي نهم و دهم و يك اصلاح‌طلب حامي دولت خاتمي براي بار دوم رو در روي هم قرار گرفتند. هر دو يك بار درباره برجام با هم مناظره كرده بودند و كم و بيش به اخلاق سياسي هم آشنا بودند. اگر در جلسه قبل خرازي كمتر وارد مباحث سياسي مي‌شد اين‌بار گويي آمده بود تا به شيوه سخن گفتن شريعتمداري پاسخي درخور بدهد. همين بود كه در ميانه‌هاي مناظره پس از استدلال عجيب شريعتمداري درباره عكس بابك زنجاني كنار هاشمي‌رفسنجاني بي‌پرده گفت كه «آقاي احمدي‌نژاد هم با شارون عكس داشت. بلاتشبيه بحث‌هاي آقاي شريعتمداري من را ياد توده‌اي‌ها مي‌اندازد.» شريعتمداري كه تصور مي‌كرد راه پيروزي بر خرازي خونسردي و خنده‌هاي مدل احمدي‌نژادي است در پاسخ گفت خوب شد با كفار قريش مقايسه نكرديد. خرازي هم كه انگار منتظر اين واكنش‌هاي عصبي بود همين طور كه سرش پايين بود گفت البته خيلي هم فرقي نمي‌كند. اين شايد به يادماندني‌ترين بخش مناظره‌اي بود كه يك سوي آن بي‌پروا از دولت احمدي‌نژاد حمايت مي‌كرد و سوي ديگرش نقدهاي دقيق و مستدلي عليه زمامداري به شيوه رييس دولت‌هاي نهم و دهم را ارايه مي‌كرد. شريعتمداري البته خود را از تك و تا نمي‌انداخت و در موضوع برخورد با فساد خود و رسانه‌اش را نخستين افشاكنندگان فساد عنوان مي‌كرد تا اينكه خرازي ضربه بعدي را بهتر زد و خطاب به شريعتمداري گفت: شما از روزي كه مسوول كيهان شديد يك گام و يك قلم درباره دفاع از توليد كشور ننوشتيد. اينكه شما همين‌طوري تهمت بزنيد و اهانت كنيد كه درست نيست. زماني كه شما مي‌گوييد فسادها را در روزنامه خود آورده‌ايد دوستان ما در زندان و گرفتاري بودند و شما آزادانه حرف مي‌زديد. شريعتمداري كه اين‌بار عصبي شده بود در پاسخ به اين جملات صريح بار ديگر به اتهام افكني روي آورد و گفت: آنهايي كه به زندان افتادند، وطن فروشي كردند.  
در ادامه بخش‌هايي از گفته‌هاي دو طرف در اين مناظره مفصل به نقل از خبرگزاري اصولگراي فارس از نظر مي‌گذرد.
صادق خرازي در اين برنامه گفت: 700، 800 ميليارد دلار از پول‌هاي مردم به غارت رفت، اين پول‌ها كجا رفت؟ مردم در اين خصوص سوال دارند. به عنوان سرمايه‌گذاري خارجي از آغاز تحريم شروع كردند، پول‌ها را از مملكت خارج كردند و به اين و آن اعتماد كردند، زيرنظر سران سه قوه كميته‌اي تشكيل شود و ببينند اين پول‌ها به چه كسي داده شده و به كجا رفته است. بابك زنجاني چگونه به وجود آمد؟ وقتي تحريم به وجود آمد و قانون وجود نداشت و برخي بسيط اليد شدند نتيجه اين شد كه فساد به وجود آمد.
اين كارشناس سياسي با اشاره به اينكه در برابر چند صد ميليارد دلار سكوت اتفاق افتاد، تصريح كرد: در اين دوره دو دهه اين 700 ميليارد دلار مطابق تمام دوره فروش نفت ايران است، يعني از زماني كه نفت را استخراج كردند تا زماني كه دولت نهم و دهم كه شما (شريعتمداري) يكي از مدافعان پر و پا قرص وي بوديد و تا روزهاي آخر هم از آقاي احمدي‌نژاد دفاع كرديد، همين آقا اين بي‌انضباطي‌هاي مالي را به وجود آورد. خرازي با بيان اينكه در دولت قبل سازمان برنامه را منحل كردند تا هرگونه كه دوست دارند عمل كنند، ادامه داد: براي آقاي شريعتمداري متاسفم كه خدمات دولت‌هاي ديگر را ناديده مي‌گيرند و از دولتي دفاع مي‌كند كه جز آثار زيانبارش خدماتي را در جايي داشته است. دولت كنوني وارث يك دولتي پر از فساد اداري بود كه هنوز هم نتوانسته است آن را جمع كند. آقايان در روزنامه‌هاي خود بي‌محابا دولت را مي‌كوبند، رهبري در سال نو فرمودند رعايت دولت، خدمتگزاران و قواي سه‌گانه را بكنيد، همين روزنامه كيهان را بياوريد و ببينيد كه از ابتداي سال تاكنون چه دفاعي از دولت كرده و چه حيثيتي از دولت نبرده‌ است. برويد سراغ سازمان برنامه و بودجه، برويد سراغ جهانگيري و روحاني، عدد و رقم‌هايي كه مشخص نيست كجاست، آقايان صدها بار گفته‌اند و يكي از بزرگان گفت اتفاقي است كه افتاده است، فعلا بگذريم ان‌شاءالله خير است. بايد مشخص شود كه اين پول‌ها كجا خرج شده است. به مظاهري، رييس كل وقت بانك مركزي گفتند فلان پول را بده و چون نداد عزل شد پول‌هايي كه توسط آقايان داده مي‌شد و من دو سه مورد را دارم و خصوصي عرض مي‌كنم، پول‌هايي كه آقايان توزيع مي‌كردند و سفرهايي كه مي‌كردند به جاي كارآفريني و توليد، واردات بنجل از چين مي‌كردند، همه ضبط شده و نوشته شده است. در حالي كه واردات دسته بيل توسط دولت احمدي‌نژاد تا مدت‌ها نقل محافل رسانه‌اي بود اما شريعتمداري در اظهارنظري عجيب آن را منتسب به دولت روحاني كرد. روايت فارس از اين بخش مناظره اينگونه است: رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان در پاسخ به شريعتمداري درخصوص واردات دسته بيل در دولت يازدهم گفت: واردات دسته بيل هم نتيجه قوانيني بود كه دولت قبل تصويب كرد. اگر دولتي و رييس دولتي آمد و دستور مبارزه با فساد داد بايد از آن تقدير كنيم، اگر دولتي ديد در برخي جاها مشكلات جدي وجود دارد و اين به آن رسيدگي شود، اين دولت كه بسياري از گرفتاري‌ها را خودش به وجود نياورده است بلكه وارث بسياري از اخلاق‌هاي بد بوده است. رويه‌هايي بوده كه انجام شده و بايد با اين رويه‌هاي بد مبارزه كرد.
با ورود به موضوع برجام و طرح بحث در اين خصوص خرازي گفت: مذاكره‌كنندگان ارشد ما اجازه نداشتند خارج از موضوع هسته‌اي با طرف امريكايي صحبت كنند و رهبري براي آنها چارچوب تعيين كرده بودند. در اين مسير موضوع برجام به‌گونه‌اي شد كه تحولات چشمگيري را به همراه داشت. به گزارش فارس، وي با اشاره به صحبت‌هاي مقام معظم رهبري در مورد تيم مذاكره‌كننده و اعتماد ايشان به اين افراد تاكيد كرد: نبايد رسانه‌ها و كساني كه نظرشان با نظر دولت مخالف است به مذاكره‌كنندگان كه مورد اعتماد رهبري هستند تهمت بزنند. مقام معظم رهبري آشكارا فرمودند كه من اين افراد را متدين و پرهيزگار و شجاع مي‌دانم.
خرازي خطاب به شريعتمداري با بيان اينكه شما از روز اول موافق تحريم بوديد، تاكيد كرد: تمام بدبختي‌ها و فساد اقتصادي ما به دليل تحريم‌ها است.
ياد توده‌اي‌ها
سفير اسبق ايران در پاريس در پاسخ به اظهارات شريعتمداري در خصوص عكس‌هاي بابك زنجاني با هاشمي‌رفسنجاني و روحاني گفت: آقاي احمدي‌نژاد هم با شارون عكس داشت. بلاتشبيه بحث‌هاي آقاي شريعتمداري من را ياد توده‌اي‌ها مي‌اندازد. خرازي در واكنش به گفته شريعتمداري كه شما من را توده‌اي خطاب كردي، گفت: من نگفتم توده‌اي، گفتم بلانسبت مثل توده‌اي‌ها بحث مي‌كنيد. وسط حرف من مي‌آييد.
خرازي با اشاره به شرايط ايران در پيش از برجام عنوان كرد: مي‌توان همه‌چيز را حاشا كرد و گفت هيچ اتفاقي نيفتاده است، ماشين تحريم متوقف نشده، در روابط بين‌المللي ايران تحولي رخ نداده، وقتي قرار است كسي بدون پشتوانه و توجه به واقعيت حرفي بزند مي‌تواند هر چيزي بگويد.
وي در پاسخ به شريعتمداري در رابطه با ارايه سند در خصوص حرف‌هايش اظهار داشت: سندي كه آقاي شريعتمداري مي‌دهد به درد همان خود كيهان مي‌خورد. مقام معظم رهبري فرمودند كه ما در پيچ خطرناك تاريخي بوديم و با مديريت ايشان و وزارت خارجه و تيم مذاكره‌كننده كشور را از يك بحران جدي نجات داد.
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: همين آقايان در روزنامه خود نوشتند كه تحريم موهبت الهي است، بله موهبت الهي است با يك دولت مقتدري كه بيايد و اقتصاد مقاومتي را آنطور كه رهبري فرمودند رعايت كند نه اينكه جور ديگري عمل كند.
به گزارش فارس، خرازي در ادامه با بيان اينكه كليه كشتيراني ما متوقف شده بود و كشتي گندم ما در خليج فارس سه هفته معطل بود كه بار خود را تخليه كند، عنوان كرد: در زمان تحريم‌ها كشورهايي كه با ما مهربان بودند مانند چين و هند هر دلار را بين 65 تا 67 سنت از ما برمي‌داشتند و جنس بنجل خود را در كنار جنس خوب خود به ما مي‌دادند، اين رويه واردات فاسد در كشور از زماني آغاز شد كه تحريم‌ها اين مسائل را براي ما ايجاد كرد. فردا آقاي شريعتمداري با خطوط كشتيراني تماس بگيرد، الان هزينه حمل‌و‌نقل دريايي بعد از برجام يك پنجم شده است.
سند نمي‌فهميد!
اين فعال رسانه‌اي درباره اظهارات مكرر شريعتمداري براي ارايه سند، عنوان كرد: اينكه شما نمي‌توانيد سند متوجه شويد مقصر من نيستم. قصد ادراك سند را نداريد، من نمي‌توانم بيان كنم. تحريم يك شبه گذاشته مي‌شود، اما رفع موانع زمانبر است، اگر آقايان بگذارند.
با وجود اظهارات روشن خرازي اين حسين شريعتمداري بود كه درخواست سند مي‌كرد. آخرين بار كه شريعتمداري درخواست سند كرد خرازي در پاسخ به او گفت: دفعه بعد با دو تريلي اسناد مي‌آييم كه اسناد را به آقاي شريعتمداري نشان دهيم.
ادعاهاي شريعتمداري
در اين مناظره حسين شريعتمداري نيز ضمن دفاع تمام قد از محمود احمدي‌نژاد حملات تندي عليه دولت اصلاحات و دولت فعلي ترتيب داد. شريعتمداري درباره سه هزار ميليارد تومان كه خرازي به آن اشاره كرد نيز گفت: آنها دزد بودند كار دزد، دزدي است. آنها گرگ بودند، كار گرگ حمله به گله و دريدن گوسفندهاست، از آنها انتظاري نيست. ولي صاحبان فيش‌هاي حقوقي چوپان بودند، از آنها انتظار نمي‌رفت كه به بيت‌المال دستبرد بزنند و به اموال عمومي دست درازي كنند. آنها دزد بودند و با آنها برخورد شد و بعد هم گرفتند و حتي اعدامي هم داشتند. ما قبل از همه به مساله سه هزار ميليارد تومان پرداختيم اما اينكه سه هزار ميليارد مبلغ سوءاستفاده شده است، اين را نمي‌دانستيم، فقط مي‌دانستيم، مبلغ بسيار بسيار كلاني است.
انگشت كوچك احمدي‌نژاد هم نمي‌شويد
به گزارش فارس، وي خطاب به خرازي درخصوص حمايت از احمدي‌نژاد گفت: روزنامه‌نگار سندش با خودش است و نمي‌تواند حاشا كند. دولت آقاي احمدي‌نژاد در دور اول و اواسط دور دوم، دولتي بود كه شما‌ها انگشت كوچكه آن هم به لحاظ خدمتي كه به مردم كرد، نمي‌شويد. اين دولت از زماني دچار انحراف شد كه مثل اصلاح‌طلب‌ها شد.
شريعتمداري در خصوص اظهارات خرازي كه گفت شما اتهام وارد مي‌كنيد، افزود: دوستان شما به به و چه چه مي‌كردند. سندهايش هست. از اول ما به اين موضوع پرداختيم و به خاطرش دادگاه رفتيم و گفتيم چرا آقاي فلاني را به كار گرفتي؟ و چرا برخلاف نظر رهبري 11 روز خونه نشيني كردي؟ ما بوديم كه گفتيم چرا در كيش فلان هتل را ساختي؟ و چرا پانته‌آ... را به كار گرفتي. اينها همه هست. خرازي عنوان كرد كه شش سال بعد كه شريعتمداري گفت: همان موقع اين كار صورت گرفت. شما در آن زمان در ايران نبوديد يا روزنامه‌ها را نخوانديد. اين كارشناس مسائل سياسي گفت: ما به آقاي روحاني و معاون اول ايشان احترام مي‌گذاريم. اينكه فرموديد آيا تا به حال با اين نجومي‌ها برخورد كردند؟ شما فرموديد با قاطعيت برخورد كردند. با كدام قاطعيت؟ آقاي نوبخت روز اول مي‌گويد من به خاطر اين حقوق كلاني كه آقاي فلان گرفته كه گفتند اسم نبريد، من از مردم عذرخواهي مي‌كنم، بعد چند روز مي‌گويد ايشان ذخيره نظام و بزرگ‌ترين امانتدار هستند. وي در پاسخ به اظهارات خرازي مبني بر اينكه سازمان برنامه را منحل كردند كه هر گونه دوست دارند عمل كنند، افزود: سازمان برنامه را منحل كردند به جاي خود برويد بررسي كنيد. اينكه مي‌گويد هفتصد، هشتصد ميليارد دلار خزانه دولت كه دخل بقالي نيست كه بقال دست كند در دخلش و بگويد هوشنگ برو دو دست چلوكباب بگير و بياور. اين همه در آن مدت خدمات عمراني كه در كشور شد، چرا اينها را نمي‌بينيد؟ بعدا چه شده؟ هيچ اتفاقي. درخواست من اين است كه آقاي خرازي حتما سند بدهند. من سند مي‌دهم، آقاي خرازي هم سند بدهند.
از روحاني تقدير كرديم
شريعتمداري درباره برخورد با دارندگان فيش‌هاي نجومي گفت: زماني كه رييس‌جمهور به آقاي جهانگيري نامه نوشت نامه را منعكس كرده و تقدير كرديم كه اين اقدام شايسته صورت پذيرفته و اميدوار بوديم بقيه با رييس‌جمهور همراهي و همكاري كنند. بعدا فيشي به دست آمد و منتشر شد كه آقايان هم تكذيب نكردند و يكي از اين آقايان مبلغ صدها ميليارد تومان پاداش غيرموجه گرفته است كه اسم نمي‌برم.
وي افزود: فلان آقا را اول بركنار مي‌كنند، بعد مي‌شود عضو هيات‌مديره همان شركتي كه از آن بركنار شده است. اينها را چكار مي‌خواهيم بكنيم، اينها بالاخره پاسخ مي‌خواهد. به قول حضرت آقا فرمودند، اينها بركنار شوند و اموال از آنها باز پس گرفته شود و تعبيرش هم اين بود كه اينها لياقت اين جايگاه را ندارند.
اين فعال رسانه‌اي افزود: هم مردم و بقيه منتظريم چنين اقداماتي صورت بپذيرد. دولت نهم كه سر كار آمده بود، تا چند ماهي اين بحث را مطرح مي‌كرد، فلان مشكل براي دولت قبل است، يكي از آقايان گفت اين كار نهايتا شش ماه، بعد از شش ماه خودت چه كار مي‌كني؟
وي گفت: هي مي‌گويد دولت قبل، دولت قبل؛ برويد بگيريد اگر فيش‌هاي حقوقي داريد به ما بدهيد ما مي‌زنيم، اگر نداريد و مي‌خواهيد رد گم كنيد يك چيز ديگر است. مثلا خدمات دولت كنوني را مطرح كنيم اگر جايي هست به آن بپردازيم حتي ما برخي خدمات كنوني را مطرح مي‌كنيم كه روزنامه‌هايي كه براي آن سينه چاك مي‌كنند مطرح نمي‌كنند. اين فعال رسانه‌اي با اشاره به تيتر روزنامه‌ها در روز اجراي برجام و در حمايت از برجام عنوان كرد: اينها فضاسازي مي‌كنند و همين الان هم فضاسازي مي‌كنند. ما هم فضاسازي‌ مي‌كنيم. وي در پاسخ به خرازي كه گفت شما از روز اول موافق تحريم بوديد، گفت: من سوالي از شما دارم، شما كه به ما مي‌گوييد موافق تحريم بوديم و به ما مي‌گوييد كاسب تحريم، آقايان بيايند زندگي من را بگيرند با زندگي يكي از آن آقايان عوض كنند. كدام كاسب تحريم است كه اصرار كند تحريم‌ها حذف شود؟ آدم بايد چيزي بگويد كه جايگاهي داشته باشد.
برجام چيزي براي ما نداشت
شريعتمداري اضافه كرد: معتقدم برجام براي ما چيزي نداشت، تنها دستاورد برجام كه مي‌توان به آن تكيه كرد، اين است كه براي آنهايي كه فكر مي‌كردند و با صراحت مي‌گفتند ما به مذاكرات خوشبين هستيم و امريكا را كدخدا مي‌دانستند، به آنها و ملت نشان داد كه امريكا قابل اعتماد نيست.
هيچ تحريمي برداشته نشده است
وي خاطرنشان كرد: هيچ يك از تحريم‌ها برداشته نشده است. مذاكرات براي اين بود كه تحريم‌ها برداشته شود ولي هيچ كدام از تحريم‌ها برداشته نشده است، ‌تحريم‌هاي بانكي سر جايش است. تحريم‌هاي ديگري كه امريكايي‌ها قول دادند برنداشتند. اين تفاوت‌ها را ببينيد، مردم كه بالاخره مي‌بينند. ما هيچ چيز به دست نياورديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون