• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3594 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ مرداد

پنج تقدير و چند گلايه در دورهمي هنرمندان

روايتي از جايزه بديمن شهاب حسيني و بازيگري كه كوه كند و فرهاد شد

الهام نداف

 

داريوش مهرجويي، كيانوش عياري، شهاب حسيني، رضا ميركريمي و فرهاد اصلاني به بهانه رونمايي از باشگاه هواداران هنر ايراني مورد تقدير قرار گرفتند. اين مراسم كه در خانه همايش برپا شد، ميزبان هنرمندان فراواني بود. در ابتداي برنامه با پخش تصاويري ياد عباس كيارستمي زنده شد و مورد تشويق هنرمندان قرار گرفت.  در بخشي از اين برنامه خسرو سينايي روي سن حاضر شد و در سخناني كوتاه به اهميت هنر در زندگي آدم‌ها اشاره كرد. به گفته او هنر مايه انعطاف درون انسان است. بسياري از افراد مي‌ترسند اگر فرزندان‌شان وارد هنر شوند از راه به در مي‌شوند. اين هنرمند اما ۵۰ سال است كه در حوزه هنر فعاليت مي‌كند و تلاش كرده طي اين سال‌ها به بسياري از پدر و مادرها گوشزد كند نبايد از هنر بترسند چرا كه اين هنر است كه مي‌تواند فرزندان‌شان را به انسان‌هاي بهتر تبديل و تحجر را از درون آنها دور كند.
او در پايان صحبت‌هايش اشاره كرد كه به دليل فعاليت‌هاي حرفه‌اي در شهرستان‌هاي بسياري حضور داشته و ديده كه جوان‌ها در شهرستان‌ها تشنه دانستن هستند. اين هنرمند قرار است در كنار ليلي گلستان، فريدون شهبازيان، شمس لنگرودي و بهروز غريب‌پور به عنوان مشاور با باشگاه هواداران هنر ايراني درراستاي گسترش فعاليت‌هاي هنري در استان‌ها و شهرستان‌ها همكاري كند.
در بخش ديگري از اين نشست هنري، ليلي گلستان به دليل فعاليت و تلاش براي گسترش هنر در خارج از مرزهاي تهران مورد تشويق قرار گرفت. او يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي كه بايد در حوزه هنر رخ دهد را تمركززدايي فعاليت‌هاي هنري از تهران دانست و يادآور شد: «امكانات بايد به سمت شهرستان‌ها كه در حال حاضر بسيار محروم هستند، منتقل شود.»  گلستان يكي از مهم‌ترين اهداف زندگي خود را در حوزه هنر از سال ۶۷ تحول در رشته ادبيات و تجسمي در شهرستان‌ها دانست و ابراز اميدواري كرد اين تحول هر چه سريع‌تر اتفاق بيفتد.  فريدون شهبازيان، آهنگساز نيز هدف از پيوستن به اين باشگاه و ترويج هنر به شهرستان‌ها را اين‌گونه توصيف كرد: «موقعيت موسيقي در كشور ما شرايط مناسبي ندارد اين در حالي است كه ما داراي موسيقي منحصربه‌فردي هستيم به گونه‌اي كه در هشت منطقه كشور هشت موسيقي ويژه و متفاوت داريم كه بايد به همه موسيقي‌ها توجه شود. اميدوارم بتوانيم هنرمندان شهرستان‌ها در حوزه موسيقي را شناسايي و به همه مخاطبان موسيقي معرفي كنيم.» شمس‌لنگرودي از ديگر همراهان باشگاه هواداران هنر ايراني با يادآوري دوران نوجواني خود تاكيد كرد كه در آن دوران در شهر لنگرود زندگي مي‌كرده و به دليل امكانات كم، شرايط مناسب براي يادگيري هنر نداشته است. او همچنان اميدوار است بستر لازم براي آموزش هنر در شهرستان‌ها فراهم شود.
در بخش ديگري از اين مراسم بهروز غريب‌پور روي سن حاضر شد و خود را فرزند شهر بن‌بستي به نام سنندج معرفي كرد. او در ادامه گفت كه در اين شهر به دليل شرايط موجود، امكان تبادل هنري وجود نداشت. دليل ندارد هنر را تنها براي مردم تهران بدانيم اگر اين طور بود اين همه هنرمند بزرگ از شهرستان‌هاي مختلف از جمله سنندج رشد نمي‌كردند. اگر كشور ما مانند آلمان بود شايد شهرستان‌هاي ما اينقدر دچار مشكل نمي‌شد، در آلمان هر شهري براي خود امكانات جداگانه‌اي براي هنر دارد كه همين مساله باعث رونق هنر در اين كشور شده است.  در بخش ديگري از اين مراسم نوبت به تقدير هنرمندان رسيد و رخشان بني‌اعتماد، خسرو سينايي و فرشته طائرپور براي تقدير از كيانوش عياري روي سن حاضر شدند.
طائرپور با تعظيم به عياري عنوان كرد‌ بعد از اين همه سال فعاليت در سينما به اين نتيجه رسيده كه بهترين حرفه در سينما تماشاگر بودن است و اميدوار است به زودي تماشاگر فيلم تازه عياري باشد.
سينايي نيز عياري را انساني توصيف كرد كه حرمت سينما را حفظ كرده و با وقار و متانت يك هنرمند آنچه را به كار جامعه مي‌آيد، به تصوير مي‌كشد. رخشان بني‌اعتماد نيز عياري را به عنوان مهم‌ترين معلم خود در سينما دانست. او همچنين عنوان كرد كه از اين هنرمند بسيار آموخته و هنوز هم مي‌آموزد.  عياري اما مثل هميشه بدون هيچ‌گونه صحبت و گلايه‌اي پشت تريبون حاضر شد و مراتب قدرداني خود را براي اين تقدير و توصيف‌ها به جا آورد.  مهتاب كرامتي، ليلي گلستان و بابك حميديان به بهانه تقدير از شهاب حسيني روي سن حاضر شدند.  بابك حميديان با اشاره به اينكه همه ما روستازاده هستيم و تهران خشمگين به زحمت ما را در خود جاي داده است به شهاب حسيني تبريك گفت كه روي قله خطرناكي ايستاده است و افرادي مانند او با حسرت به اين قله نگاه مي‌كنند.  ليلي گلستان نيز با اشاره به توهين اخير نشريه يالثارات به هنرمندان، پاسخ شهاب حسيني در صفحه شخصي‌اش را بهترين مطلب در جواب اين توهين دانست. مهتاب كرامتي نيز كوتاه به مساله استقبال هنرمندان از شهاب حسيني و عوامل فيلم فروشنده در فرودگاه امام خميني(ره) اشاره كرد و بخش اعظم اين استقبال را به دليل تبليغات در شبكه‌هاي مجازي دانست.
در ادامه حسيني پس از تقدير پشت تريبون قرار گرفت و نخل طلاي كن را جايزه خوش‌يمني براي خود ندانست: «فكر مي‌كردم هر جايزه جهاني يك خوش‌شانسي براي آورنده آن به همراه داشته باشد اما از زماني كه اين جايزه را دريافت كردم براي من خوش يمني نداشته است. از زمان ورود به فرودگاه كه تدابير مناسبي براي استقبال كنندگان فراهم نشده بود تا امروز. خوشحالم كه بعد از اين رگبارها كه تحمل كردم، نسيمي به من وزيد. من تمام تلاش خود را مي‌كنم و تا جان در بدن دارم براي اعتلاي ايران تلاش مي‌كنم.»در ادامه اين مراسم، فريدون شهبازيان، منوچهر شاهسواري و بهرام دبيري وظيفه تقدير از سيدرضا ميركريمي را برعهده گرفتند. منوچهر شاهسواري كه به تازگي در خانه سينما جايگزين ميركريمي شده است اين كارگردان را يكي از افرادي دانست كه هم در حوزه نهادسازي فعاليت كرده و هم در حوزه شخصيت و هم در حوزه رفاقت از بهترين ياران بوده است.  اما فريدون شهبازي، ميركريمي را از زاويه ديد يك آهنگساز توصيف كرد: «كارگردانان معمولا بايد نسبت به تمام جنبه‌هاي يك فيلم احاطه داشته باشند اما بعضي از آنها با موسيقي آشنايي ندارند ولي ميركريمي از جمله كارگرداناني است كه بهترين موسيقي را و بهترين آهنگساز را براي فيلم‌هاي خود انتخاب مي‌كند و اين جاي تقدير دارد.» ميركريمي نيز پس از تقدير از حضور در جمع هنرمندان ابراز خوشحالي كرد و روز خبرنگار را به جامعه خبري تبريك گفت.  حسين پاكدل، شمس لنگرودي، بيژن كامكار و پانته‌آ پناهي‌ها از جمله هنرمنداني بودند كه از فرهاد اصلاني تقدير كردند. پاكدل به دو خبر ناگوار كه در روزهاي اخير شنيده است، اشاره كرد: «طي اين روزها دو خبر بسيار بد خواندم كه مي‌تواند براي ما هنرمندان نشانه باشد. اول اينكه خواندم منشي يك آموزشگاه موسيقي از آموزشگاه مورد نظر دزدي كرده است كسي گفته است چون آموزشگاه مورد نظر فعل حرام انجام مي‌دهد سرقت از آن حلال است، در خبر دوم خواندم يك خانم جوان ۳۰ ساله در تهران براي اينكه بخواهد ازدواج كند بچه چهار ساله خود را مسموم كرده و كشته است و اين من را ياد تراژدي «مده‌‌آ» مي‌اندازد. اگر ما به عنوان هنرمندان در حوزه هنر كم كاري نمي‌كرديم و تراژدي‌هايي مانند «مده‌آ» را روي صحنه مي‌برديم حتما اين مشكلات كمتر رخ مي‌داد. در مورد فرهاد اصلاني هم بايد بگويم اين هنرمند كوه كند تا فرهاد شود.» بيژن كامكار نيز درباره اصلاني گفت كه خوشحال است اين هنرمند از خطه كردستان تقدير مي‌شود و اصلاني را باعث افتخار خود دانست. فرهاد اصلاني نيز ابراز اميدواري كرد اتحاد هنرمندان در فضاي فعلي كه سرشار از فحاشي به هنر است، از گذشته بيشتر شود.  آخرين تقدير به داريوش مهرجويي اختصاص داشت. اين كارگردان باسابقه آرزو كرد هنرمنداني كه در عرصه تئاتر و موسيقي آثار قابل توجهي توليد مي‌كنند فضاي مناسبي براي اجراي آثارشان و ادامه فعاليت‌هاي هنري خود پيدا كنند. نيوشا توكليان، عكاس بين‌المللي ايران از ديگر هنرمنداني بود كه در مراسم رونمايي از باشگاه هواداران هنر ايراني مورد تقدير قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون