• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3594 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ مرداد

اهميت رسانه در آگاه‌سازي و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي

خسرو منصوريان موسس انجمن احياي ارزش‌ها

 


پيام آوران و كوشندگان عرصه خبر و اطلاع‌رساني روزتان مبارك. مطمئنا مبارك است روزي كه به نام شماست.
امروزه رسانه‌هاي جمعي به شكل گسترده‌اي در زندگي بشر نفوذ كرده‌اند و اهميت رسانه‌ها در آگاه‌سازي و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي يك امر مسلم است و بي‌شك خبرنگاران به خصوص خبرنگاران حوزه سلامت و آسيب‌ها منادي اطلاع‌رساني و توسعه‌دهندگان نهضت انديشه هستند.
بيماري ايدز به‌عنوان پديده‌اي بهداشتي- اجتماعي با مسائل مختلف فرهنگي و اجتماعي درآميخته است كه براي خارج شدن از وضعيت نگران‌كننده فعلي نياز به اقدامات جدي و گسترده فرهنگي، اجتماعي و رسانه‌اي دارد.
آموزش و اطلاع‌رساني گسترده و مداوم بهترين راه مصون‌سازي جامعه از خطر ايدز است. زيرا رسانه‌هاي جمعي ميانجي پيام‌هاي سلامت به افراد داراي پر خطر جامعه و عموم افراد به حساب مي‌آيند.
متاسفانه بيشتر آمار افراد مبتلا و گروه در معرض خطر بيماري ايدز جوانان هستند و از آنجا كه بخش اعظم جمعيت كشور عزيزمان را جوانان تشكيل مي‌دهند آموزش و اطلاع‌رساني به اين جمعيت در زمينه ايدز براي آگاهي و تغيير نگرش آنان ضرورتي اجتناب‌ناپذير است. زيرا اگر جوانان حقايق مربوط به ايدز را ندانند قادر به محافظت از خود نخواهند بود.
عموما رسانه‌ها به‌طور مقطعي و مناسبتي به‌طور مثال در روز جهاني ايدز تنها در مورد اين بيماري صحبت مي‌كنند يا با وجود اينكه راه انتقال ويروس HIV وارد فاز جنسي شده است اما بحث و گفت‌وگو درباره آموزش‌هاي جنسي پذيرفته شده نيست و در رسانه‌ها يك تابو به شمار مي‌رود.
 در اين باره لازم است سياستگذاران فرهنگي و رسانه‌اي كشور و فعالان اين عرصه نسبت به لزوم توجه رسانه‌ها براي آگاه‌سازي و پيشگيري از ايدز اقدام جدي به عمل آورند. اكنون ما در سازمان‌هاي مردم‌نهاد و شما فعالان عرصه خبر و رسانه بايد با ياري يكديگر در راستاي دستيابي به اهداف توسعه پايدار به همه‌گيري ايدز از راه اطلاع‌رساني و پيشگيري پايان دهيم .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون