• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3595 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ مرداد

حسن روحاني درديدار ولاديمير پوتين:

همكاري ايران و روسيه در سوريه تا برقراري صلح ادامه مي يابد

 

 اجلاسي با دستوركار افزايش روابط سياسي، گسترش مناسبات اقتصادي، توسعه همكاري‌ها و البته نزديك كردن ديدگاه‌ها. ديروز سالن حيدرعلي اف در باكو، حسن روحاني و ولاديمير پوتين را پذيرا بود تا اين دو رييس‌جمهور در كنار الهام علي‌اف، رييس‌جمهور آذربايجان آخرين وضعيت مناسبات موجود ميان تهران، باكو و مسكو را مورد بحث و بررسي قرار دهند و درباره طيف مختلفي از مسائل از جمله كريدور شمال به جنوب، همكاري‌هاي اقتصادي و بانكي، همكاري‌هاي نفتي، مسائل زيست محيطي و همچنين مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري تصميم‌گيري كنند  و در پايان با يكديگر عكس يادگاري بگيرند. حسن روحاني در اين نشست صحبت‌هايش را با اين عبارت آغاز كرد: «توسعه روابط همه‌جانبه با كشورهاي همسايه اولويت سياست خارجي ايران است» و اينگونه خواست به همتايان روس و آذري خود اين پيام را بدهد كه تهران به دنبال افزايش مناسبات با همسايگان خود است. به گزارش ايرنا، در اين نشست رييس‌جمهور با اشاره به اينكه برگزاري اجلاس سه جانبه سران ايران، آذربايجان و روسيه فرصتي براي طرح ديدگاه‌ها، تبادل نظرات، پيگيري روابط، مناسبات و پيشبرد منافع مشترك فراهم مي‌كند، گفت: توسعه روابط همه‌جانبه با كشورهاي همسايه از اولويت‌هاي سياست خارجي ايران است. وي افزود: از آنجايي كه براساس اصول و موازين سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، توسعه روابط همه‌جانبه با كشورهاي همسايه از اولويت برخوردار است، جمهوري اسلامي ايران از هر نوع ايده و ابتكاري براي افزايش تعامل و همكاري با همسايگان استقبال مي‌كند.
ضرورت‌هاي تعامل تهران، باكو و مسكو
روحاني برگزاري اين اجلاس را ايده و ابتكاري مثبت و ارزشمند دانست و تصريح كرد: بدون شك، برگزاري چنين نشستي در شرايط كنوني منطقه و جهان، با اتكاي به روابط حسنه سه كشور و اراده موجود براي توسعه و تعميق هر چه بيشتر روابط، از اهميتي مضاعف برخوردار است. رييس شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: از آنجايي كه اين سه كشور همسايه به دلايل مختلف بالاخص موقعيت جغرافيايي و ژئوپولتيكي، با طيف گسترده‌اي از موضوعات، فرصت‌ها، چالش‌ها و برخي تهديدات مشترك در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، فناوري، زيست محيطي و غيره مواجه هستند، تعامل و همكاري مشترك آنها بيش از گذشته ضرورت دارد. رييس‌جمهوري گفت: ما در جمهوري اسلامي ايران بر اين اعتقاديم كه در شرايط امروز جهان، يك كشور به تنهايي قادر به مقابله با چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها نبوده و دستيابي به سطح قابل قبولي از صلح، رفاه و توسعه براي مردم هر كشور، نيازمند تعامل و همكاري با ساير كشورها بالاخص كشورهاي همجوار و همسايه است.
استراتژي برد- برد؛ سياست ايران در برابر همسايگان
رييس دولت يازدهم افزود: سياست خارجي ايران در قبال ساير كشورها و به طريق اولي كشورهاي همسايه مبتني بر همكاري، هم افزايي و يافتن راه‌هاي دستيابي به منافع مشترك، سود متقابل و در يك كلمه سياست برد – برد است. روحاني تاكيد كرد: در همين چارچوب، مشاركت با كشورهاي منطقه و استفاده از مكانيزم گفت‌وگوهاي چندجانبه را بسيار مفيد، ضروري و كارگشا مي‌دانيم. وي خاطرنشان كرد: اشتراكات و علايق تاريخي در كنار قرابت‌هاي فرهنگي، ديني و مردمي اين سه كشور، از جمله زمينه‌ها و بسترهاي مناسب و در عين حال ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي است كه شناسايي و استفاده به موقع و بهينه از آنها مي‌تواند موجد فرصت‌هاي گسترده‌اي براي توسعه روابط سه جانبه باشد. رييس‌جمهوري بيان داشت: تروريسم و افراط‌گرايي، دخالت قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي در امور كشورهاي منطقه، استفاده سياسي و ابزاري از عنصر تحريم اقتصادي براي پيشبرد اهداف سياسي، مشكلات و چالش‌هاي زيست محيطي، مواد مخدر، جدايي طلبي، جرايم سازمان يافته، جرايم سايبري و غيره، تهديدات و چالش‌هاي مشتركي هستند كه مواجهه و مقابله جدي و كارآمد با آنها، نيازمند همكاري و تعامل هر چه بيشتر اين سه كشور است.
گام‌هاي تهران، باكو و مسكو براي گسترش مناسبات
رييس شوراي عالي امنيت ملي گفت: تحولات سال‌هاي اخير در جهان و منطقه شاهدي بر اين ادعاست كه با همكاري، تعامل و درك متقابل مي‌توان بر بسياري از اين چالش‌ها فايق آمده و از بسياري از ظرفيت‌هاي بالقوه، استفاده بهينه و حداكثري كرد. روحاني گفت: روابط دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي ظرف چند سال اخير با تحول مثبت و سازنده‌اي همراه بوده و دو كشور با تاكيد بر حسن همجواري و احترام متقابل، گام‌هاي ارزنده‌اي را براي توسعه روابط برداشته‌اند. روحاني در ادامه تاكيد كرد: روابط دوجانبه با فدراسيون روسيه نيز با توجه به عزم و اراده رهبران دو كشور، طي دو سال گذشته از روند مطلوبي برخوردار بوده است. رييس دولت تدبير و اميد ادامه داد: همكاري و رايزني‌هاي نزديك جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در چند سال اخير در مسير حل موضوع هسته‌اي ايران، رسيدن به توافق با كشورهاي عضو گروه 1+5 و اجراي برجام، همچنين همكاري و تعامل مثبت و سازنده اين دو كشور در مديريت بحران سوريه، نمونه و الگوي ارزنده ديگري از تعامل و همكاري منطقه‌اي اين دو كشور بوده كه مي‌تواند به ساير حوزه‌هاي مشترك و حتي به همكاري‌هاي سه‌جانبه نيز تسري يابد.
همكاري تهران، باكو و مسكو عليه كسي نيست
روحاني همچنين افزود: از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران، تعامل سه كشور ايران، آذربايجان و روسيه در يك فرمت سه‌جانبه نه تنها مي‌تواند به توسعه و تقويت ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي بالقوه موجود بين سه كشور در حوزه‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي و اقتصادي مساعدت نمايد، بلكه مي‌تواند با ايجاد هم‌افزايي و همگرايي، فرصت‌هاي جديدي را در مقابله با چالش‌هاي موجود در منطقه فراهم كند. رييس دولت تدبير و اميد گفت: بديهي است چنين ترتيباتي، عليه هيچ كشور يا طرف ثالثي نبوده و صرفاً چارچوبي براي گفت‌وگوهاي معطوف به توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي سه كشور است. رييس‌جمهوري تصريح كرد: با وجود ظرفيت‌هاي فراوان و وسيع براي توسعه روابط تجاري و اقتصادي بين سه كشور همسايه در حوزه‌هايي نظير انرژي، برق، حمل و نقل، امور بانكي و سرمايه‌گذاري، توريسم، ترانزيت كالا،  بنادر و كشتيراني، متاسفانه و به دلايل مختلف هنوز استفاده از اين ظرفيت‌ها با موانع و مشكلات متنوعي همراه است كه برطرف كردن آنها نيازمند آسيب‌شناسي و اراده جدي براي يافتن راه‌هاي عملي و اجرايي است. وي افزود: در اين راستا به نظر مي‌رسد، تنظيم و تدوين و امضاي اسناد پايه، موافقتنامه‌هاي سه‌جانبه و غيره از نقش مهم و برجسته‌اي برخوردار است.
امنيت لازمه توسعه اقتصادي كشورها
رييس‌جمهوري تصريح كرد: بدون ترديد، رشد و توسعه اقتصادي و رفاه اجتماعي كشورها مستلزم استقرار آرامش، صلح، ثبات و امنيت است كه امروز منطقه ما بيش از هر زمان ديگري نيازمند آن است. روحاني بيان داشت: در شرايط كنوني توجه به ظهور و روند رو به رشد تروريسم و افراط‌گرايي به عنوان يك تهديد جدي منطقه‌اي و جهاني و بر هم زننده ثبات، امنيت و آرامش، ضروري است. وي تاكيد كرد: بايد تلاش كنيم تا همه اختلافات و درگيري‌ها در اين منطقه از طريق مذاكره و گفت‌وگو و روش‌هاي مسالمت‌آميز حل و فصل شده و تمام ظرفيت و توان خود را معطوف مقابله و مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي كنيم.
توانمندي تهران، مسكو و باكو براي اجراي طرح‌هاي گسترده منطقه‌اي
سخنران پس از حسن روحاني، ولاديمير پوتين بود. او در سخنان خود به توانمندي‌هاي تهران، باكو و مسكو در اجراي پروژه‌هاي مختلف اشاره كرد و گفت: ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان با استفاده از توانمندي‌هاي خود مي‌توانند طرح‌هاي مختلف دوجانبه، سه جانبه و منطقه‌اي را اجرا كنند. به گزارش ايرنا، رييس‌جمهور روسيه افزود: سه كشور زمينه اجراي همكاري‌هاي اقتصادي در حوزه انرژي، حمل و نقل و همچنين درياي خزر را دارند. پوتين گفت: مسكو، تهران و باكو مي‌توانند در مورد موضوع‌هاي مختلف مانند اقتصادي، بازرگاني و حمل و نقل گفت‌وگو و همكاري كنند و از منافع چند سويه آن بهره ببرند. رييس‌جمهوري روسيه همچنين درباره مشكل منطقه قره باغ گفت كه مسكو براي حل تنش بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سر اين مساله كمك خواهد كرد تا راه‌حل قابل قبولي پيدا شود.
عزم تهران و  مسكو  به سوي راهبردي شدن روابط
هفتمين ديدار حسن روحاني با ولاديمير پوتين در باكو رقم خورد. روحاني كه روز يكشنبه به ديدار همتاي آذري خود رفته بود، ديروز در حاشيه اجلاس سران با همتاي روس خود ديدار كرد.روساي جمهور ايران و روسيه در اين ديدار تاكيد كردند كه براي گسترش و تعميق همه‌جانبه به سوي روابط راهبردي تهران- مسكو مصمم هستند. روحاني در اين ديدار با بيان اينكه ايران و روسيه در مسير همكاري‌هاي راهبردي گام برمي‌دارند، تاكيد كرد: تهران از گسترش و تعميق روابط با مسكو استقبال مي‌كند. رييس‌جمهور اظهار داشت: طي ماه‌هاي گذشته روند روابط دو كشور رو به جلو و توسعه‌اي بوده است. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه در تجارت دو جانبه بايد به سمت كاهش تعرفه‌ها و تجارت آزاد حركت كنيم، گفت: اين مسير بايد در تجارت با اوراسيا ادامه يابد. روحاني ضمن استقبال از سرمايه‌گذاري و مشاركت شركت‌هاي روسي در كنار ساير شركت‌هاي بين‌المللي در حوزه انرژي با ايران؛ به مذاكرات هسته‌اي اشاره و اظهار داشت: نقش روسيه در موفقيت اين مذاكرات و اجراي دقيق و كامل تعهدات طرفين در برجام سازنده و مثبت بوده است. رييس‌جمهور در ادامه به موضوعات منطقه‌اي و از جمله سوريه اشاره كرد و با تاكيد بر اينكه گروه‌هاي تروريستي نبايد اجازه يابند تا با تغيير نام به فعاليت‌هاي تروريستي خود ادامه دهند، گفت: همكاري و همفكري خوبي بين ايران و روسيه در اين زمينه وجود دارد كه بايد اين مسير را تا هدف نهايي و برقراري صلح و ثبات كامل در سوريه و منطقه ادامه دهيم. ولاديمير پوتين ابراز اميدواري كرد تا پايان سال جاري جلسه كميسيون همكاري‌هاي مشترك بين دو كشور تشكيل و همكاري‌ها در زمينه فني و علمي گسترش يابد. رييس‌جمهور روسيه با اعلام حمايت از حضور و مشاركت جمهوري اسلامي ايران در اوراسيا براي تجارت آزاد، اظهار داشت: اميدواريم كه اين مذاكرات تا پايان سال جاري انجام شود. در اين جلسه طرفين بر ضرورت همكاري‌ها در زمينه انرژي هسته‌اي، اجراي كامل و دقيق برجام و همچنين حفظ ماهيت تروريستي گروهك جبهه النصره تاكيد كردند.
سوغات مهم روحاني در سفر به باكو
«تاسيس بانك منطقه‎اي مشترك با آذربايجان مورد توافق قرار گرفت»؛ اين خبر، مي‌تواند مهم‌ترين دستاوردي باشد كه حسن روحاني در سفر به باكو به ارمغان آورده است. در اين راستا، رييس كل بانك مركزي گفت: اين پيشنهاد براي تعميق بيشتر روابط بانكي و تسهيل فرآيند تسويه مبادلات است و در آينده اقدامات لازم براي تاسيس آن انجام خواهد شد. به گزارش ايرنا، سيف با اشاره به امضاي سند يادداشت تفاهم همكاري‌هاي بانكي ايران و آذربايجان، افزود: بعد از اين، بانك‎هاي تجاري ديگري هم مي‎توانند اين اقدام را انجام دهند و با گشايش اين حساب‎ها تسويه مبادلات، تسهيل شود. وي اعلام كرد: براي تعميق بيشتر روابط بانكي و تسهيل فرآيند تسويه مبادلات، پيشنهاد تاسيس بانك منطقه‎اي مشترك از سوي ما ارايه شد كه مورد توافق قرار گرفت و در آينده اقدامات لازم براي تاسيس آن انجام خواهد شد. سيف افزود: در سندي كه بين بانك مركزي ايران و آذربايجان امضا شد برقراري روابط كارگزاري شبكه‎هاي بانكي و تشويق بانك‎هاي هر كشور براي تاسيس شعبه و دفتر نمايندگي مورد تاييد و تاكيد قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون