• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3596 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ مرداد

واقعا قابل‌مقايسه نيست

سيد علي ميرفتاح

چند شب پيش كه به مناسبت روز خبرنگار، تلويزيون مناظره گذاشته بود، در خلال بحث نكته‌اي مطرح شد كه نه مدعي و نه منتقد هيچ‌كدام روي آن تمركز نكردند، بلكه به سرعت از آن گذشتند. وقتي مديرمسوول محترم كيهان مي‌خواست ثابت كند كه دولت فعلي هيچ كار نكرده و فقط خودش را - آن هم به اشتباه- مشغول برجام كرده، خدمات بي‌بديل و بي‌مانند دولت نهم و دهم را لااقل تا نيمه راه دولت دهم به ميان كشيد و گفت كه اين كارها و خدمات آنقدر بزرگ و مهم هستند كه با هيچ‌كدام از كارها و خدمات دولت‌هاي قبل و بعدش قابل مقايسه نيستند...
 اين فرمايش متاسفانه لابه‌لاي بحث برجام گم شد و كسي نپرسيد كه آيا واقعا آقاي شريعتمداري درباره همين دولت نهم و دهمي حرف مي‌زند كه ما هم مي‌شناسيمش يا نه، اين نهم و دهم كدي است كه ملت از آن سردرنمي‌آورند؛ آيا واقعا همين دولتي كه ما با پوست‌و‌گوشت‌مان هشت سال آزگار تجربه‌اش كرديم خدمات بي‌مثل و مانندي كرده يا نه، مدعي درباره دولت نهم و دهم يك كشور ديگر و يك دوره تاريخي ديگر -كه از آن بي‌خبريم- حرف مي‌زنند؟
شايد هم منظورشان از خدمات چيزي ديگري است. به هر حال ما در تمام اين مدت در ايران عزيزمان زندگي كرده‌ايم و حتي يك روز هم از اخبار سياسي و اقتصادي كشور فارغ نبوده‌ايم.
ما نه‌تنها در ايران بوديم بلكه از نزديك گرماي دولت عدالت‌محور استاد احمدي‌نژاد را درك كرده‌ايم. براي فهم خدمات دولت قبل نيازي نيست به كتابخانه مراجعه كنيم و كار تحقيقي كنيم. خدا را شكر زمان خيلي نگذشته و هنوز حافظه ما از چيزهايي كه ديديم و شنيديم پاك نشده. مناظره كه جاي خود دارد اگر همه سينماگران بيايند و خدمات دولت احمدي‌نژاد را –مبالغه‌آميز- به تصوير كشند، همه شاعران بيايند قصيده‌هاي غرا در مناقب اقتصادي و علمي و سياسي دولت‌هاي نهم و دهم بسرايند، همه روزنامه‌نگاران و ناظران و فعالان سياسي بيايند و گواهي بدهند كه دولت نهم و دهم خدمات بي‌مثل و مانندي در پرونده‌اش دارد، باز ما نمي‌توانيم چيزهايي را كه به راي‌العين ديده‌ايم، فراموش كنيم. ما در آن سال‌ها نه خارج بوديم، نه در غار بوديم، نه خواب بوديم و نه... نه آقا؛ ما هم خوب يا بد در اين مملكت بوديم و تمام و كمال به ياد داريم كه چطور دولت نهم و دهم پدر صاحب‌بچه توليد را درآوردند.
تمام كارخانه‌ها تعطيل شده، حتي آنها كه تغيير كاربري داده‌اند و به باشگاه عروسي مختلط بدل شده‌اند؛ سند روشني هستند از خدمات دولت قبل. ميزان واردات بي‌رويه سير و دسته‌بيل از چين چيزي نيست كه در كتاب‌هاي تاريخي خوانده باشيم.
درست است كه ما حافظه تاريخي چندان قدرتمندي نداريم، اما باوركنيد به اين ضعيفي هم نيست كه بعد از سه سال بياييد توي تلويزيون و القا كنيد كه خدمات دولت‌تان بي‌بديل است.
همين برجامي كه امروز منتقد آن هستيد يادتان نرفته كه چيزي بود كه ديپلماسي فعال دولت نهم‌و‌دهم توي كاسه كشور گذاشت. اگر ما را از صدر تا ذيل تحريم نمي‌كردند اصلا چه نيازي بود به برجام. ماشاءالله آنقدر ديپلماسي استاد خوب بود خودتان سر بركناري متكي صداي اعتراض‌تان درآمد. سر بركناري آقاي مصلحي كه معلوم شد رييس محترم دولت نهم و دهم، هيچ اهل ملاحظه نيست كه بماند. من واقعا از آن شب مناظره تا به امروز دارم فكر مي‌كنم، ببينم آيا خدماتي بوده كه ما بي‌انصافي كرده باشيم و نديده‌اش گرفته باشيم.
آخر دولت اصلاحات آپارتمان توي تهران 10، 12ميليون تومان بود. حتي نزديك بود كه خودم با قرض‌و‌قوله يك آپارتمان نقلي بخرم و از اجاره‌نشيني نجات پيدا كنم. يك قدري دست‌دست كردم ببينم دولت جديد چه گلي مي‌خواهد به سرمان بزند كه يكباره خانه 10 ميليوني شد صد ميليون و بعد دويست ميليون و بعد هم تا يك‌جاهايي تا يك ميليارد هم رفت...
من البته بدم نمي‌آيد از دولت جديد هم انتقاد كنم و اشتباهاتش را به رويش بياورم اما حق با شماست، واقعا دولت قبل را نه با اين دولت كه با دولت اسبق هم نمي‌شود مقايسه‌اش كرد. خدمات مسكن‌مهر هم نه پاي درددل آخوندي وزارت راه، كه پاي درددل ساكنان مهر بنشينيد، ببينيد با آن همه درآمد چه بلايي سر كشور آوردند. واقعا قابل مقايسه نيست. اين بزرگواران به هيچ چيزي امان ندادند و هيچ حوزه‌اي را بي‌نصيب نگذاشتند...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون