• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3604 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ مرداد

چهره‌ها- خبرها

احتمال بازگرداندن عربستان به «ليست سياه كودك‌كشي»

دبيركل سازمان ملل به عربستان و هم پيمانانش هشدار داد كه آنها را به ليست سياه كشتن و مجروح كردن كودكان در مناطق جنگي بازمي‌گرداند. به گزارش ايسنا به نقل از فارن پاليسي، بان كي مون، دبيركل اين سازمان به زودي به عربستان و هم‌پيمانان اين كشور نامه‌اي هشدارآميز خواهد فرستاد كه در آن ائتلاف نظامي عربي به رهبري رياض را تهديد مي‌كند كه بار ديگر آنها را به «فهرست سياه دولت‌ها و گروه‌هاي تروريستي كه اقدام به كشتن كودكان مي‌كنند» بازمي‌گرداند. مقام‌هاي ارشد سازمان ملل اعلام كرده‌اند كه اين اقدام در صورتي محقق نمي‌شود كه رياض بمباران مدارس و بيمارستان‌ها را كه اكنون در يمن انجام مي‌دهد، متوقف كند. اين هشدار توسط نامه‌اي از سوي دفتر بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل به رياض ابلاغ مي‌شود. مقام‌هاي سازمان ملل اعلام كردند كه اين نامه پس از بمباران يك مدرسه در شمال يمن كه منجر به كشته شدن 10 كودك و مجروح شدن 28 تن ديگر شد، تهيه شده است. بان كي‌مون و مشاوران ارشد وي نسبت به ناكامي تلاش‌هاي ديپلماتيك فشرده براي متقاعد كردن عربستان و حفاظت از كودكان در برابر حملات هوايي اين كشور در يمن به‌شدت سرخورده شده‌اند. اين در حالي است كه با اين نامه امكان درگيري اساسي ميان بان كي‌مون و مقام‌هاي عربستان محتمل است. مقام‌هاي سازمان ملل اعلام كرده‌اند كه عربستان پيش از اين تهديد كرده بود در صورتي كه سازمان ملل ائتلاف عربي را از ليست سياه خارج نكند، صدها ميليون دلار كمك خود به اين سازمان را قطع خواهند كرد.


حبس ابد براي 350 تن از اعضاي اخوان‌المسلمين

‌دادگاهي در مصر 350 تن از مخالفان دولت را كه غالبا از اعضاي اخوان المسلمين هستند به حبس ابد محكوم كرد. به گزارش ايسنا، حكم اين دادگاه به حوادث پس از بركناري محمد مرسي، رييس‌جمهور اخواني مصر به ويژه درگيري‌هاي دو ميدان رابعه العدويه و النهضه در 14 اوت 2013 باز مي‌گردد. دادگاه نظامي مصر در حكمي غيابي 350 تن از كساني را كه گفته مي‌شود در اين تنش‌ها دخيل بوده‌اند به حبس ابد و 68 تن ديگر را حضوري به سه تا 10 سال زندان محكوم كرد. خالد الكومي، عضو هيات دفاع از متهمان گفت كه دادگاه نظامي كه در استان اسيوط در جنوب مصر تشكيل شد، به اتهام دست داشتن در حمله به پليس ديرمواس 249 متهم را به‌طور غيابي به حبس ابد و سه تن را به‌طور حضوري به سه سال و 47 تن ديگر را نيز به‌طور حضوري به 10 سال زندان محكوم كرد. وي ادامه داد: اين دادگاه همچنين در حادثه حمله و به آتش كشيدن يك مركز ارتباطي دولتي در مركز شهر ديرمواس، 101 تن ديگر در حكمي غيابي به حبس ابد و 18 تن ديگر را نيز در حكمي حضوري به 10 سال زندان محكوم كرد. متهمان اوايل ماه مه گذشته به اتهاماتي كه همگي آن را رد كردند، به دادگاهي نظامي ارجاع داده شدند. از ديگر اتهامات وارده به اين افراد نيز پيوستن به اخوان‌المسلمين و تخريب عنوان شده است.


سفر جان كري به كنيا نيجريه و عربستان

وزارت امور خارجه امريكا اعلام كرد، جان كري قرار است طي هفته آينده از روز دوشنبه تور سفرهاي خود به سه كشور كنيا، نيجريه و عربستان سعودي را كه متمركز بر مساله مبارزه با تروريسم خواهد بود آغاز كند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا گفت، جان كري، وزير امور خارجه اين كشور قرار است روز دوشنبه وارد شهر نايروبي پايتخت كنيا شود و با اوهورو كنياتا، رييس‌جمهور اين كشور مذاكراتي را درباره «مسائل مربوط به امنيت منطقه‌اي، همكاري در مبارزه با تروريسم و همچنين مسائل دو جانبه» داشته باشد. همچنين وي قرار است با چند تن از همتايان خود از كشورهاي شرق آفريقا درباره درگيري‌ها در سودان جنوبي و سومالي از جمله جنگ با گرو ه شبه نظامي الشباب وابسته به القاعده گفت‌وگو كند. به گفته سخنگوي وزارت خارجه امريكا، جان كري در ادامه به نيجريه مي‌رود و با محمدو بوهاري، رييس‌جمهور اين كشور در خصوص «تلاش‌هاي مربوط به مبارزه با تروريسم، اقتصاد نيجريه، جنگ با فساد و مسائل حقوق بشري» مذاكره خواهد كرد. كري در جريان سفر به نيجريه به شهر «سوكوتو» در شمال اين كشور خواهد رفت تا به ايراد يك سخنراني درباره «اهميت انعطاف ميان گروه‌ها و شكيبايي مذهبي براي مبارزه با افراط‌گرايي خشونت‌طلب» بپردازد. روز چهارشنبه نيز وزير امور خارجه امريكا به عربستان سعودي خواهد رفت و در شهر جده با همتايانش از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و همچنين بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس و اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده ويژه سازمان ملل به يمن ديدار خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون